به گزارش ایرنا یکی از کارشناس آمایش محیط روز پنجشنبه در ارایه پنل محیطی این همایش با بیان اینکه نقشه، نگرش و روش مطالعه از مهمترین اسناد آمایش سرزمین است افزود در حدود 250 انواع نقشه در طرح آمایش مورد بررسی قرار گرفت.
رضا آرتیدار تفکر سیستمی و نگاه استراتژیک به فرایندها را از نگرش حاکم بر این آمایش نام برد و گفت: شناخت تحلیلی و توصیف کاربردی بستر تاریخی و جغرافیای رویدادها از روش‌های مطالعه برای این آمایش بود.
وی بهره مندی از مزایای موقعیت نسبی و متعادل توان های هیدرو اقلیمی و منابع فیزیکی و تعامل سازنده بین بخشهای آب محیط زیست کشاورزی معدن و صنعت و سکونتگاه را از ارزشهای آمایشی حاکم بر فضای جغرافیای استان دانست و افزود: تعادل بخشی فعالیت های انسان در فضای جغرافیایی همچنین زیست بوم محوری و تاکید بر توان های محیط و فرابخشی و تعامل دهنده بخش های توسعه از اهداف و ارزش های آمایش محسوب می شود.
آرتیدار با بیان اینکه تعاملات انسان و محیط پدیده هایی را شکل می دهد که با آمایش شناسایی می شود گفت: اسناد به لحاظ اقلیمی شرایط متفاوتی با سایر نقاط کشور دارد و چون مقدار بارش استان بیشتر از متوسط کشور است، برای بررسی این تعامل تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه یکی از نکات مهمی بود که در نقشه توپوگرافی آمایش لحاظ ‌شد.
به گزارش ایرنا، همایش یکروزه هم اندیشی برنامه آمایش آذربایجان غربی در راستای استفاده از تجربه های مدیران و توان کارشناسی صاحب نظران و دستگاه های اجرایی استان در تدوین برنامه برگزار شد.
طرح آمایش سرزمین از جمله اسناد بالادستی است که در راستای شناسایی ظرفیت ها، قابلیت ها و نیازهای هر منطقه برای توسعه و شکوفایی تدوین می شود و نقشه راه توسعه به شمار می رود؛ نقش بی بدیل و راهبردی آمایش سرزمین در نظام برنامه ریزی و توسعه کشور از طریق بهره گیری قابلیت های محیطی جهت بهبود کارآیی و اثر بخشی منابع در مسیر توسعه و دستیابی به تعادل و توازن منطقه ای در فرآیند توسعه ملی بی بدیل است.
9939/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.