صمد طهماسبی رور شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام در راستای تامین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه و در راستای سیاست های احیای این دریاچه انجام می گیرد و بر اساس آن بخشی از ذخایر سدهای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از جمله سدهای شهرچای ارومیه، شهید کاظمی بوکان، سد مهاباد، زولا، دریک و سد ساروق تکاب به سمت این دریاچه رها سازی شد.
وی با اشاره به اینکه آب سد سد ساروق به دلیل واقع شدن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طبق برنامه مدیریت منابع آب ایران از امروز رها سازی می شود، بیان کرد: رها سازی آب سد ساروق تکاب با در نظر گرفتن تمام مصارف آبی شهرستان انجام می شود و هیچ گونه مشکل و خللی در تامین میزان مصرف سالانه آب در تکاب ایجاد نخواهد کرد.
طهماسبی اظهار داشت: مصرف سالانه آب در تکاب از ذخایر سد ساروق 11 میلیون متر مکعب شامل چهار میلیون مترمکعب برای مصارف زمین های کشاورزی پایین دست سد، چهار میلیون متر مکعب مصرف آب شرب و سه میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنایع است.
رییس اداره امور منابع آب تکاب ادامه داد: باتوجه به بارش های مناسب در سال زراعی 1398 - 1397 که بیشتر از حد نرمال و میانگین درازمدت است و طبق مطالعات برف سنجی انجام گرفته در حوضه آبریز سد ساروق، حجم تخلیه شده در رهاسازی آب، از ذخایر برف حوضه آبریز جایگزین خواهد شد.
وی اظهار داشت: همچنین با رهاسازی آب ذخیره شده در پشت سد ساروق و ذخیره دوباره روان آب های تازه، شاهد تغییرات مثبت در کیفیت آب شرب تکاب خواهیم بود.
طهماسبی از شهروندان و ساکنان محلی و روستاهای اطراف سد ساروق تکاب خواست از نزدیک شدن و استقرار در بستر رودخانه سد ساروق در هنگام رها سازی آب خودداری کرده و موارد ایمنی را رعایت کنند.
به گزارش ایرنا، سد مخزنی ساروق (گوگردچی) بر روی رودخانه «قراقیه» در 18 کیلومتری تکاب ساخته شده و عملیات بهره‌برداری آن از سال 1388 آغاز شده است.
این سد با هدف تامین آب شرب و صنعت شهرستان تکاب به میزان 10میلیون مترمکعب در سال و نیز فراهم ساختن آب پنج هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به میزان 41 میلیون مترمکعب در سال، ساخته شده است.
تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در منطقه ای کوهستانی و سردسیر در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
7514/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.