مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از  شناسایی  بیش از 22 هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد.

کیومرث دانشجو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود:  در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در مجموع 61 هزار و  965  حلقه چاه با تخلیه سالانه بیش از یک میلیون و 108 هزار متر مکعب آب حفر شده که از این تعداد 22 هزار و  297 حلقه چاه غیر مجاز با تخلیه سالانه بیش از 296 هزارو 865 متر مکعب آب شناسایی شده است.

دانشجو با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی تعداد 37 هزار و   184  حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره برداری برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعت در استان وجود دارد تصریح کرد: علاوه بر چاه های مجاز تعداد 22 هزار و  828  حلقه چاه فاقد پروانه نیز از سال85 تاکنون شناسایی شده که    از این تعداد 22 هزار و  206  حلقه چاه مشمول تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه بوده که در صورت اضرار به منابع مجاز،پروانه بهره برداری خواهند گرفت و مابقی جز اولویت های شرکت برای برخورد قضایی جهت پر و مسلوب المنفعه نمودن قرار دارند.

وی گفت: بدلیل بار مالی زیاد هزینه کردن از محل اعتبارات دولتی برای تهیه و نصب کنتور های هوشمند غیر ممکن بوده و فرایند تجهیز با کندی پیش می رود بطوری که در سال جاری تنها 91 دستگاه کنتور حجمی هوشمند   و در کل 3714 دستگاه در استان خریداری و نصب شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهار کرد: بیشترین تعداد چاه های غیر مجاز حفر شده در ارومیه و بخش مرکزی استان قرار دارد که نتیجه آن برداشت بالای غیر مجاز آب و افت مستمر سطح آب زیر زمینی در محدوده دشت ارومیه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دشت ارومیه به دلیل برداشت های غیرمجاز جز دشت های ممنوعه بوده و هرگونه توسعه برداشت از منابع آب زیر زمینی از آن ممنوع و مشمول اخذ خسارت وارده به آبخوان است.

دانشجو با تاکید بر اینکه به منظور پیشگیری از توسعه حفر و بهره برداری از طریق چاه های غیر مجاز در حال حاضر 41 اکیپ گشت و بازرسی از منابع آب در سطح استان فعال هستند تاکید کرد: از سال 94 تاکنون  تعداد 4318حلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب المنفعه و 266 دستگاه حفاری غیر مجاز توقیف و 482 مورد جلوگیری از اضافه برداشت چاه ها ی غیر مجاز صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: از آغاز سال جاری تاکنون 650 حلقه چاه غیر مجاز مسلوب المنفعه گردیده و پیگیری های لازم جهت انسداد چاه های بیشتری تاپایان سال به طور مستمر صورت می پذیرد.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.