اسعد خضری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با پایان یافتن عملیات فیزیکی بدنه این سد هم اکنون لایروبی رودخانه کانی رش به منظور انتقال آب از سد به رودخانه گادر و دریاچه ارومیه با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه درحال انجام است.
وی ادامه داد: بخشی از اراضی مخزن سد به میزان 255 هکتار خریداری شده و خرید حدود 300 هکتار دیگر از این اراضی در حال انجام است.
خضری افزود: برای احداث این سد و خرید بخشی از اراضی مخزن آن تاکنون بیش از یکهزار میلیارد ریال هزینه شده است.
وی هدف از احداث سد چپرآباد را تامین آب زیست محیطی دریاچه ارومیه، تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نقده و نالوس به مقدار 12.3 میلیون مترمکعب و تامین آب یکهزار و 53 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان عنوان کرد.
فرماندار اشنویه اظهار امیدواری کرد با تامین به موقع اعتبارات لازم این سد در سال آینده کار آبگیری سد آغاز و مورد بهره برداری قرار بگیرد.
به گزارش ایرنا، سد مخزنی چپرآباد اشنویه در جنوب آذربایجان غربی در فاصله 65 کیلومتری ارومیه و در 10 کیلومتری جنوب شرقی اشنویه در مسیر جاده آسفالته اشنویه - پیرانشهر روی رودخانه کانی رش از سرشاخه های گدار چای در حال ساخت است.
این سد از نوع خاکی باهسته رسی است که طول تاج آن 486 متر و ارتفاع ان از پی 34 متر است؛ میزان حجم مفید مخزن آب 37.6 میلیون مترمکعب است و میزان نرمال حجم مخزن آب 46.5 میلیون متر مکعب است.
علاوه بر آب رودخانه کانی رش که حدود ۳۵ میلیون متر مکعب است، حدود ۹۵ میلیون متر مکعب نیز از حوضه لاوین چای و از طریق سد سیلوه به مخزن سد اشنویه انتقال داده خواهد شد.
عملیات اجرایی این سد از سال 1382 آغاز شده است.
اشنویه با بیش از 70 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشورهای عراق و ترکیه واقع شده است.
9870/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.