به گزارش ایرنا ایرج شجاعی روز پنجشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب مهاباد افزود: با هماهنگی و انسجام ارگان های دخیل و ستاد بحران این شهرستان و با مدیریت صحیح توانستیم روند مناسبی را در رهاسازی آب دنبال کنیم تا هیچ گونه مشکلی در بروز سیل در سطح شهر به وجود نیاید.
وی ادامه داد: از سال آبی جاری تاکنون بیش از 181 میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رها سازی شد بدون آنکه خسارتی به داخل شهر یا اراضی کشاورزی زیرپوشش شبکه وارد شود.
«شجاعی» با بیان اینکه دخل و تصرف های زیادی در بستر رودخانه مهاباد در طول سالیان متمادی انجام شده، بیان کرد: طبق دستور نهاد ریاست جمهوری به طور قطع با اشخاص حقیقی و مسوولانی که در تجاوز به حریم و بستر رودخانه دست داشته اند، برخورد خواهد شد.
«شجاعی» از تشکیل و آغاز بکار کارگروه شناسایی نقاط بحرانی و حادثه ساز مسیر رودخانه مهاباد در روز دوشنبه هفته آینده خبر داد و گفت: یک تیم مطالعاتی با حضور کارشناسان اداره های ذیربط، نقاط حادثه خیر مسیر رودخانه را شناسایی می کنند و لایروبی رودخانه مهاباد و ساماندهی آن با اولویت نقاط بحرانی آغاز خواهد شد.
فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه در سال های قبل سابقه بارندگی بیشتر از امسال نیز در منطقه وجود داشته، اضافه کرد: بارندگی اخیر نشان داد در مدیریت شهری و اجرای مفاد قانونی نسبت به حفظ حریم رودخانه ایرادهایی وجود دارد بطوریکه اکنون در بسیاری از شهرها خسارت زیادی ناشی از سیل به بار آمده است.
رییس امور آب مهاباد نیز در این جلسه گفت: هم اکنون دبی آب رهاسازی شده از دریاچه سد مهاباد، 63 مترمکعب در ثانیه است در حالی که نظیر آن در سال گذشته 9.7 مترمکعب در ثانیه بود.
رضا جهینی با اشاره به اینکه هم اکنون 177 میلیون مترمکعب آب در پشت دریاچه سد مهاباد ذخیره شده است، اضافه کرد: سال گذشته این مقدار 135.7 میلیون مترمکعب بود.
وی با اشاره به اینکه ارتفاع آب سد مهاباد از سطح دریاهای آزاد به یکهزار و 356 متر رسیده، اظهار داشت: هم اکنون دبی آب ورودی به مخزن سد مهاباد به میزان 50 مترمکعب بر ثانیه است.
رییس اداره هواشناسی مهاباد نیز در این جلسه گفت: میزان بارندگی در سال آب جاری در مهاباد به 487.5 میلی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قیل 75 درصد بیشتر شده است.
اردلان محمدپور افزود: در فروردین امسال نیز 123 میلی متر بارندگی در مهاباد داشته ایم که در مقایسه با سال گذشته 2 برابر افزایش یافت.
وی همچنین میزان بارندگی ها را برای اردیبهشت ماه بیشتر از نرمال پیش بینی کرد و یادآور شد: دمای هوا امسال 1.4 سانتی گراد نسبت به سال قبل کاهش یافته است که موجب می شود گُل دهی باغات کمی به تاخیر بیافتد.
به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است و علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
آب رهاسازی شده از دریاچه سد از طریق رودخانه مهاباد با عبور از وسط شهر و پس از عبور از روستاهای دارلک، خورخوره، گرده یعقوب و داشخانه و نیز آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی به دریاچه ارومیه می‌ریزد.
9903/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.