به گزارش ایرنا، علی مکرمی روز شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب تکاب با اشاره به اجرای سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه نباید به گونه ای باشد که زندگی و معیشت روستاییان و کشاورزان منطقه را تهدید کند.
وی بیان کرد: احیای دریاچه ارومیه یک بحث ملی و وظیفه همگانی است و همه مسوولان در تمام سطوح باید به این فرآیند کمک کنند اما اجرای این برنامه ها نباید زمینه ساز محدود کردن منابع آبی و خسارت به ساکنان منطقه شود.
وی ادامه داد: توسعه کشاورزی و دامپروری و موفقیت سرمایه گذاری های انجام شده در روستاها مستلزم تخصیص مناسب و کافی منابع آب است.
وی اضافه کرد: تکاب به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده و هم اینک نیز در بسیاری از مناطق این شهرستان مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق افتاده از این رو تداوم این فرآیند و به ثمرنشستن اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیازمند وجود منابع آبی کافی در منطقه است.
فرماندار تکاب با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال برای توسعه روستایی در این شهرستان تاکید کرد: برای توسعه بخش های مختلف از جمله بخش کشاورزی تسهیلات اشتغال به جوانان روستایی پرداخت شده که رونق اشتغال و اقتصاد روستایی و اجرای طرح های تولیدی در روستاها به طور مستقیم به تخصیص کافی منابع آب بستگی دارد.
وی گفت: دستگاه های اجرایی مرتبط با ستاد احیای دریاچه ارومیه در فرآیند تصمیم گیری در حوزه منابع آب، نیازمندی ها و توسعه بخش های مختلف تکاب بر پایه منابع آبی را مورد توجه جدی قرار دهند.
به گزارش ایرنا، سد مخزنی ساروق منبع اصلی تامین آب شرب و کشاورزی تکاب است که بر اساس اجرای سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه، رهاسازی آب پشت این سد به سمت دریاچه ارومیه نیز در دستور کار قرار گرفته و همین مساله در چند نوبت موجب اعتراض اهالی این شهرستان به ویژه کشاورزان و روستاییان شده است.
مسوولان تکاب از جمله فرماندار و نماینده مجلس بارها از دستگاه های اجرایی خواسته اند حق آبه زمین های کشاورزی پایاب سد ساروق تامین شده و سرمایه گذاری در بخش آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد هدر نرود.
سد مخزنی ساروق (گوگردچی) بر روی رودخانه «قراقیه» در 18 کیلومتری تکاب ساخته و عملیات بهره ‌برداری آن از سال 1388 آغاز شده است.
این سد با هدف تأمین آب شرب و صنعت شهرستان تکاب به میزان 10 میلیون مترمکعب در سال و نیز آب مورد نیاز پنج هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به میزان 41 میلیون مترمکعب در سال، ساخته شده و اکنون آب شرب ساکنان شهر تکاب از این سد تأمین می‌شود.
شهرستان تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در منطقه ای کوهستانی و سردسیر در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
7514/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.