داریوش علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آلبوم با موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف ارج نهادن به تلاش هنرمندان شاخص این جشنواره در ارومیه تولید می شود.
وی ادامه داد: در حالی که سه نفر برتر در دومین دوره این جشنواره مورد تجلیل قرار گرفت، در این دوره به پنج نفر برگزیده این رویداد مهم استانی جوایزی اهدا می شود.
وی متوسط سن شرکت کنندگان را 40 سال عنوان کرد و افزود: تاکنون 16 هنرمند از ارومیه، 12 هنرمند از هر یک از شهرستان های خوی و میاندوآب و سه نفر عاشیق هم از سلماس ثبت نام کرده اند.
به گزارش ایرنا پیش از این حوزه هنری آذربایجان غربی جشنواره موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه را طی سال‌های 1392 و 1395 شمسی در شهرستان ارومیه برگزار کرده بود.
اشاعه ارزش های دینی و انقلابی در قالب موسیقی، صیانت از موسیقی های اصیل و ارزشی در حوزه فولکلور و موسیقی ملی ایران، تلاش در تثبیت جایگاه موسیقی های فاخر و معرفی این هنر و فرهنگ ارزشمند و اصیل ایرانی در میان خانواده ها به ویژه نسل جوان جامعه و تعامل با هنرمندان موسیقی استان های همجوار و کشورهای همسایه از اهداف اصلی حوزه هنری آذربایجان غربی در اجرای برنامه های موسیقی است.
'عاشیق' یا ' آشیق' هنرمندی است که به اجرای موسیقی عاشیقی می پردازد و در سال های بسیار دور به عاشیق، اوزان و در خراسان شمالی بخشی می گفتند؛ اوزان عالم به علم های روز و نوازنده ساز بود و تجربه های سفر خود را در قالب شعر ارائه می کرد.
ساز عاشیق ها، قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، 14 پرده و 72 مقام است و مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی به شمار می رود.
بالوولو مسکین، قول هارطون، دوللو مصطفی، عباس طوفارقانلی، خسته قاسیم از جمله شاعرانی هستند که عاشیق ها اغلب از شعرهای آنان استفاده می کنند.
فرهاد سلیمی، دوللو اباذر، درویش وهاب زاده، محمد حسین دهقان، اصلان طالبی، عزیز مراد خان، یوسف اوهانس، اسمعلی لطفی، نباتعلی علیزاده و علی کریمی قره آغاجی از جمله عاشیق های بنام آذربایجان غربی هستند.
استاد عاشیق نواز به منظور رسیدن به حقیقت خداوندی، مرحله های طریقت، شریعت و معرفت را پشت سر می گذارد؛ طریقت یعنی شناسایی راه انسانیت، شریعت یعنی آشنایی با آموزه های اسلامی و سرانجام معرفت به معنای تبلیع انسانیت و آموزه های دینی به واسطه شناخت خدا و رسیدن به اوست.
در این نوع موسیقی پیام انسانیت و انسان بودن که در قالب هنر موسیقی به مخاطب منتقل می شود، حائز اهمیت بوده و هدف اصلی رسیدن به خداست.
تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در طول تاریخ بوده است.
مکتب عاشیق نوازی ارومیه نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با /شماره 165/ به ثبت رسیده و ترنم ماندگاری هنر اصیلی است که فرهنگ دیرینه آذربایجان را با ساز و سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.
2093/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.