به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی اکبر سروش چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت پوران شریعت رضوی که در کانون امام خمینی (ره) بابل برگزار شد، افزود : خانواده دکتر شریعتی یک کلمه ، مقاله یا سخنرانی تندی از خود نشان ندادند و با حفظ پارسایی سیاسی و اجتماعی بر محور اصول خود حرکت می کنند.
وی ادامه داد : همسر و فرزندان دکتر علی شریعتی تلاش می‌کنند بدون هیچ تنشی جامعه ایران را از سنت به مدرنیته ارتقاء دهند و این یک کار بسیار بزرگی است.
سروش اظهار داشت : مردم ما به خوبی می‌ دانند که در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران در راهپیمایی ها عکس دکتر شریعتی به همراه عکس امام خمینی (ره ) توسط راهپیمایان حمل می شد و در واقع این شخصیت در پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه ممتازی داشت .
این پژوهشگر تاریخ گفت : خانواده دکتر شریعتی علی‌ رغم جایگاه پدر در انقلاب ، هیچ غنیمتی از این انقلاب به دست نیاوردند و این همان گوهر نایابی است که امروز ما به آن احتیاج داریم و در واقع این خانواده مومنانه زیستن را به ما آموختند.
وی افزود : پوران شریعت رضوی از جمله شخصیت هایی است که به لحاظ خانوادگی و دانش بدون نام دکتر شریعتی هم بزرگ است و حرف های زیادی برای گفتن دارد .
او ادامه داد : پوران شریعت رضوی سختی های فراوانی را تحمل کرد و در یک مقطع از زندگی مشترکشان که دکتر شریعتی از دانشگاه اخراج شد و درآمدی نداشت و به سختی امورات زندگانی را می گذراندند ، اما این زن در مقابل تمام این مشکلات سر خم نکرد و بعد از درگذشت دکتر شریعتی بزرگ و تربیت کردن فرزندان کوچک را هم بر عهده گرفت و با شایستگی از این مسئولیت سربلند بیرون آمد و فرزندانی تربیت کرد که امروز در تاریخ ، فلسفه و علوم اجتماعی سرآمد هستند.
سروش گفت : مگر می شود در یک مراسم که بزرگداشت همسر شریعتی است از خود شریعتی حرف نزنیم و بخشی از تفکرات این اندیشمند را مطرح نکنیم . دکتر شریعتی فرهیخته ای بود که توانست تعریفی از دین ارائه کند و غبار هایی را که دین را مدفون کرد آنها را کنار بزند و برای جوانان دین را جذاب کند.
وی افزود : تاریخ گواه این است که چه دختر و پسری که تفکرات چپ مارکسیستی داشتند و بر اثر سخنرانی های دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد فهم تازه ای از دین پیدا کردند.
سروش گفت: شریعتی به هیچ عنوان اعتقاد به انقلاب زودهنگام نداشت زیرا معتقد به خودآگاهی مردم بود و معتقد بود اگر خودآگاهی نباشد دمکراسی هم در جامعه مشکل‌ ساز می‌شود .
وی افزود : خیلی‌ها شریعتی را معلم انقلاب معرفی می‌کنند ، اما من معتقدم شریعتی معلم خود آگاهی تاریخ ما بود و جامعه امروز ما هم به تفکر این دانشمند نیازمند است .
او ادامه داد : بدون تردید اگر شریعتی را مارکسیست ها و یا مسیحی ها داشتند آن را به یک شخصیت برجسته تبدیل می کردند ، اما ما این کار را انجام ندادیم و در یک مقطعی از تاریخ انقلاب کتاب‌های این متفکر را از مدرسه ها و کتابخانه ها خارج کردیم و از طرف دیگر نتوانستیم جایگزین خوبی برای کتاب‌های آنها معرفی کنیم .
این پژوهشگر تاریخ و فعال سیاسی گفت : خوشبختانه از سال 1376 میراث دکتر شریعتی دوباره به میدان آمد و در حال حاضر یک سیر منطقی پیدا کرد و امروز همه ما باید بدانیم که شیوه اندیشیدن شریعتی برای ما یک الگو است.
دکتر علی شریعتی و پوران شریعت رضوی در 24 تیر ماه 1337 ازدواج کردند که نتیجه این ازدواج چهار فرزند به نام‌های احسان ، سوسن ، سارا و مونا است.
دکتر علی شریعتی در 29 خرداد 1356 در سن 44 سالگی و همسر وی پوران شریعت رضوی در سن 85 سالگی در 26 بهمن سال جاری درگذشت .
پوران شریعت رضوی که خود دکترای ادبیات از دانشگاه سوربن فرانسه بود ، به همراه چند تن از دوستان هم فکر شریعتی نقش برجسته ای در جمع آوری و انتشار آثار دکتر شریعتی داشت و در حال حاضر حدود 40 عنوان کتاب از مجموعه نوشته ها و سخنرانی های دکتر شریعتی چاپ شد.
پوران شریعت رضوی همچنین با نگارش و انتشار کتاب دو جلدی به نام ' طرحی از یک زندگی ' بخشی از زندگی و خاطرات و تفکرات دکتر شریعتی را در این کتاب تشریح کرد.
7343/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.