غلامرضا باقری دیزج روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: با بهره برداری از این واحد، شاهد تولید نفت‌گاز با استاندارد یورو5 به میزان 6 میلیون لیتر و روغن پایه با استانداردهای روغن پایه کلاس 2 در پالایشگاه تبریز خواهیم بود.
وی با بیان اینکه روغن پایه کلاس ٢ در حال حاضر به عنوان یک محصول وارداتی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: با تولید این محصول ما می توانیم بخش عمده ای از نیاز کشور را تامین کنیم.
وی اظهار داشت: طرح تصفیه نفت گاز تنها یک طرح زیست محیطی است که بر اساس الزامات زیست محیطی و دستور حاکمیتی مکلف به اجرای آن شدیم.
وی ادامه داد: این طرح توسط پیمانکار داخلی با اخذ لیسانس و طراحی پایه آن از یک شرکت خارجی انجام شد.
باقری گفت: طراحی تفضیلی و کارهای اجرایی خرید توسط شرکت داخلی و نظارت نیروهای توانمند شرکت پالایش نفت تبریز انجام شد.
وی ظرفیت تولید واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز را ٣٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود: سرمایه مورد نیاز اجرای این واحد افزون بر ٧٠ میلیون یورو است که با طرح های جانبی مورد نیاز مانند تامین آب خنک کننده، تصفیه واحدهای انتهایی واحد گوگردسازی و تولید هیدروژن خالص در یک واحد PSA به حدود ١٠٠ میلیون یورو افزون خواهد شد.
وی تاکید کرد: با اجرای این طرح استاندارد کل محصولات تولیدی پالایشگاه تبریز از یورو٢ به یورو5 ارتقاء می‌یابد.
پالایشگاه نفت تبریز در جنوب غربی تبریز مستقر است و مراحل طراحی و ساخت این پالایشگاه از سال 1353 توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز و در سال 1356 راه اندازی شد.
ظرفیت اسمی اولیه این پالایشگاه 80 هزار بشکه در روز بود که با اجرای طرح‌های توسعه ظرفیت آن به 110 هزار بشکه در روز افزایش یافته‌است.
نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تبریز توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از میدان نفتی اهواز و میدان نفتی مارون تأمین می‌شود.
شرکت پالایش نفت تبریز دارای 14 واحد پالایش و 10 واحد سرویس‌های جانبی است.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.