به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی حبیب الله بی طرف روز پنجشنبه در آیین گشایش نهمین نمایشگاه صنعت نفت و گاز خوزستان در اهواز اظهار کرد:10 درصد ذخایر نفت و 18 درصد ذخایر گاز جهان در ایران است و بر اساس آخرین آمار ایران ظرفیت تولید 157 میلیارد بشکه نفت خام در طول سال را دارد.
وی با بیان اینکه پتانسیل تولید روزانه 6 میلیون بشکه نفت خام و400 میلیون متر مکعب گاز در ایران وجود دارد گفت:ایران ساختار مناسب برای بهینه سازی فعالیت ها در حوزه نفت و گاز را دارد.
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری گفت: سرمایه گذاری مورد نیاز 134 میلیارد دلار در بالا دستی و 67 میلیارد دلار در پایین دستی است که برای دستیابی به امر وزارت نفت برنامه اساسی را پیش بینی کرده است.
وی به پنج برنامه مهم وزارت نفت اشاره کرد و گفت:اجرای قراردادهای آی پی سی با هدف توسعه میادین نفت و گاز با استفاده از سرمایه شرکت های بین المللی از مهمترین فعالیت های وزارت نفت در ماه های آینده است.
وی افزود: امید است تا پایان سال 10 قرارداد دیگر به غیر از توتال به امضای شرکت ملی نفت ایران برسد.
بی طرف ادامه داد: اکنون حدود 18 طرح که عمده آن در خوزستان بوده پیش بینی شده و ظرف یک سال آینده قرارداد آن ها منعقد می شود و تا سه سال این طرح ها به سرانجام می رسند.
وی بیان کرد: همچنین بازسازی و نوسازی تاسیسات رودستی و بالادستی صنعت نفت از دیگر اولویت های وزارت نفت است چرا که فرسودگی تاسیسات می تواند ضررهای زیان باری را به این صنعت وارد کند.
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری گفت: تا پایان سال 97 مجموعه کارهای مطالعاتی انجام و از سال 98 امکان بازسازی تجهیزات فرسوده فراهم می شود. همچنین مطالعه کلیه میدان های نفتی کشور از دیگر طرح های وزارت نفت است که برای این کار دستورالعمل مربوطه از سوی وزارت تهیه و ابلاغ شده است.
بی طرف توسعه ساخت داخل و کالاهای پرمصرف در صنعت نفت و گاز را از دیگر اهداف این وزارتخانه برشمرد و افزود: 6 پروژه حمایت از ساخت داخل اقلام پرمصرف و تجاری سازی فناوری در قالب خرید انبود جمع آوری و گروه بندی شده است.
وی استقرار نظام گواهینامه تجهیزات صنعت نفت را از دیگر برنامه های این وزارتخانه برشمرد و بر استانداردسازی تجهیزات نفتی تاکید کرد.
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری گفت: بحث استاندارد یکی از ضرورت های صنعت نفت است که در گذشته به دلیل تحریم‌ها اجازه این استانداردها را نداشتیم.
وی تصریح کرد: کسب و کار بر بستر الکترونیک، شفاف سازی معاملات و رقابت سالم و ثبت مناقصه ها در سامانه قابل رصد نیز از دیگر مدل های وزارت نفت است.
بی طرف یادآور شد: ایجاد مراکز پروژه برداشت در قالب 9 قرارداد میدان محور که در زمینه توسعه مهندسی مخزن در دانشگاه های معتبر است از دیگر طرح های وزارت نفت است.
وی همچنین در خصوص برپایی نمایشگاه صنعت نفت خوزستان در اهواز گفت: نخستین پیام این نمایشگاه این است که خانواده نفت محدود به شرکت های وزارت نفت و دولتی نیست بلکه در بر گیرنده تمامی مجموعه ظرفیت های مرتبط با این صنعت است.
وی افزود:کلیه صنعتگران، کارکنان، مشاوران مراکز دانشگاهی و تمامی کسانی که در این عرصه نقش آفرینی می کنند از خانواده بزرگ نفت و گاز ایران به شمار می روند.
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری ادامه داد: تمامی این مجموعه را می توان در نمایشگاه ها ملاقات کرد و از نزدیک با دستاوردهای جدید آن‌ها آشنا شد.
وی بیان کرد: آشنایی متخصصان صنعت نفت با دستاوردهای یک سال صنعتگران و مشاهده نوآوری های این صنعت از دیگر جنبه های این نمایشگاه تخصصی است.
بی طرف تصریح کرد: اکنون علاوه بر بازارهای داخلی ، حضور در بازار خارجی نیز یکی دیگر از ضرورت های مهم این صنعت است که برگزاری نمایشگاه تخصصی نفت و گاز می تواند بستر مناسب را برای حضور در بازار خارجی فراهم سازد.
وی ادامه داد:همچنین در این نمایشگاه دیدگاه های سازندگان به صورت مستقیم به مدیران صنعت نفت منتقل می شود و این تعامل می تواند در راستای رونق اقتصادی در این صنعت نتیجه بخش باشد.
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری گفت: خوزستان بزرگترین صنایع نفت و گاز کشور را در اختیار دارد و این نمایشگاه فرصت مناسبی برای صنعتگران این عرصه در خوزستان است تا بتوانند دستاوردهای خود را به جهانیان معرفی کنند.
نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات داخل صنعت نفت خوزستان از 11 تا 14 آبان به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی اهواز برپاست.
7152/6068
خبرنگار: محمدرضاخبازان** انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.