به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت نفت، نورالدین شهنازی‎زاده افزود: نمایندگان 14 شرکت در 2 روز متوالی، از زیرساخت‎های موجود در منطقه غرب کارون دیدن کردند و در جریان میزان پیشرفت کار در میدان آزادگان قرار گرفتند.
به گفته مدیرعامل متن، پس از این دیدار، به شرکت‎های متقاضی توسعه آزادگان فرصت داده شد شرکای خود را انتخاب کنند و در قالب کنسرسیوم، پیشنهادهای فنی‎شان را برای توسعه میدان ارایه کنند.
آبان پارسال بود که با حضور رییس‎جمهوری، سه طرح توسعه‎ای در غرب کارون به بهره‎برداری رسید تا تلاش‎ صنعت نفت در این منطقه به ثمر بنشیند و ظرفیت تولید میادین مشترک یادآوران، یاران و آزادگان به روزانه 270 هزار بشکه نفت برسد؛ میادینی که در زمان آغاز به کار دولت یازدهم فقط حدود 70 هزار بشکه در روز نفت تولید می‎کردند.
بیست و سوم آبان پارسال با بهره برداری رسمی گام نخست توسعه میدان یادآوران، تولید روزانه بیش از 115 هزار بشکه نفت تحقق یافت.
با بهره برداری گام نخست توسعه میدان آزادگان شمالی، تولید روزانه بیش از 75 هزار بشکه نفت از این میدان‎ها به ثمر نشست و طرح توسعه میدان یاران شمالی هم با ایجاد ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت عملیاتی شد.
در ادامه این روند، افزون بر آنکه توسعه میادین غرب کارون به ویژه آزادگان جنوبی به عنوان یکی از موضوع های محوری‎ در جریان مذاکرات توسعه‎ای بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت‎های داخلی و خارجی مطرح بود، فرایند توسعه این میدان با اتکا به منابع و توانمندی‎های داخلی با جدیت ادامه یافت تا جایی که ظرفیت تولید این میدان که تاکنون از 50 هزار بشکه در روز تجاوز نکرده بود، اوایل امسال به حدود 80 هزار بشکه در روز رسید.

** افزایش تولید روزانه آزادگان جنوبی به 140 هزار بشکه تا پایان سال
در این پیوند، مدیرعامل مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) درباره روند فعالیت‎ها در این میدان مشترک گفت: تولید آزادگان جنوبی پارسال حدود 45 هزار بشکه در روز بود که این رقم با اجرای 2 طرح افزایش تولید، به بیش از 80 هزار بشکه در روز رسیده است.
شهنازی‎زاده از برنامه‎ریزی برای 2 مرحله دیگر افزایش تولید آزادگان جنوبی تا پایان امسال خبر داد: در یک مرحله، 25 هزار بشکه و در مرحله دیگر، 40 هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه این میدان افزوده می‎شود و به این ترتیب انتظار داریم ظرفیت تولید روزانه نفت آزادگان جنوبی تا پایان امسال از 140 هزار بشکه عبور کند.

** شمارش معکوس برای برداشت نفت از یاران جنوبی
شهنازی‎زاده افزون بر میدان نفتی آزادگان، از میدان یاران به عنوان دیگر میدان مشترکی نام برد که قرارداد توسعه آن امسال امضا می‎شود.
توافقنامه اصولی (اچ.اُ.آ-HOA) میدان یاران، 13مهر پارسال بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا امضا شد.
شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یکی از شرکت‎های ایرانی صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید (E&P) است که توسعه میدان نفتی یاران شمالی را نیز عهده‎دار بود و طرح توسعه این میدان را در قالب قرارداد بیع متقابل با ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت عملیاتی کرد.
قرار است میدان های یاران شمالی و یاران جنوبی به طور یکپارچه و در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی، با همکاری این شرکت ایرانی توسعه یابد.
مدیرعامل شرکت متن، همکاری نفت و گاز پرشیا را در توسعه میدان یاران قطعی دانست و افزود: تولید زودهنگام نفت در یاران جنوبی تا پایان مهر امسال آغاز می‎شود و این احتمال وجود دارد که ادامه فرایند توسعه یاران جنوبی و همچنین امکان سنجی و تداوم توسعه یاران شمالی در قالب قرارداد جدید دنبال شود.
وی ادامه داد: اعتبار مورد نیاز تهیه 20 دستگاه تلمبه درون‎چاهی برای استفاده در طرح یاران شمالی، از محل سقف قرارداد بیع متقابل طرح تامین شده است.
طرح توسعه میدان یاران جنوبی از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در دستور کار قرار دارد که بر اساس برنامه از پیش تعیین شده متن، پس از آغاز تولید زودهنگام به میزان 10 هزار بشکه در روز، فعالیت‎های توسعه‎ای برای افزایش این میزان تولید به 25 هزار بشکه در روز تا پایان سال ادامه می‎یابد.
شهنازی‎زاده ابراز امیدواری کرد پس از میدان آزادگان، تکلیف میدان یادآوران نیز در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی مشخص شود؛ میدانی عظیم و مشترک در غرب کارون که اکنون 115 هزار بشکه نفت در روز تولید می‎کند.

* تلمبه‎خانه‎های غرب کارون و امیدیه در آستانه بهره‎برداری
میدان آذر با پیچیدگی‎هایی منحصربه فرد روزانه 30 هزار بشکه نفت تولید می‎کند و افزایش تولید آن تا 100 هزار بشکه در برنامه قرار دارد.
به گفته شهنازی‎زاده، ادامه فرایند توسعه این میدان با مدل جدید قراردادهای نفتی با مشارکت شرکت «اویک» و شریک روسی‎اش قطعی شده است.
به گفته این مدیر نفتی، تحقق اهداف توسعه‎ای غرب کارون و افزایش برداشت از میادین این منطقه به بیش از یک میلیون بشکه در سال‎های آینده، به حدود 15 تا 20 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.
*2022*1961*/ 6037
خبرنگار: میثم طاهری* انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.