رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور با بیان این‌که دشمنان این جامعه و ملت به دنبال ایجاد خدشه در هویت ملی هستند، افزود:  اکنون شناخت عناصر هویت ملی جزو ضروریاتی است که نسل‌‌های بعدی نیازمند آن هستند. 

 به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، حسن مرادی در همایش بین المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران، با بیان این‌که خاستگاه مشروطیت از آذربایجان به ویژه تبریز بود، اظهار کرد: نقش و سهمی که آذربایجان در این رخداد بزرگ داشته، بی نظیر و غیرقابل جایگزین بود. 
وی با بیان این‌که علی رغم سرمایه‌گذاری دشمنان برای تغییر شرایط، وحدت و انسجام ملی نقش زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی  داشت، گفت: علی رغم این‌که مهم‌ترین دغدغه‌ی انقلاب مشروطه، مبارزه و کنار زدن استبداد بود، ولی به یک استبداد مدرن ختم شد که پیامدهای آن نسبت به استبداد قبلی سنگین‌تر بود  و هزینه گرانی داشته است. 
 وی با اشاره به مشابهت‌ها و تمایزات انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، گفت: اگر بخواهیم بین انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی مقایسه ای انجام دهیم، چهار متغییر را می‌توان مورد توجه قرار داد. روندهای اصلی از جمله بازیگران صحنه سیاست و اجتماع جزو عوامل موثر در شکل گیری رخداد مشروطیت بود که با  اقداماتی توانستند مقدمات این پدیده را به وجود آورند. 
 رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور عوامل و زمینه‌های این دو پدیده را  وجود استبداد داخلی، عامل استعمار خارجی در کنار عقب ماندگی جامعه و شکل گیری بیداری را از جمله تشابهات دو انقلاب عنوان کرد و گفت: اگر در جامعه بیداری نبود هیچ رخداد جدی شکل نمی‌گرفت. 
 وی با اشاره به ویژگی‌های مشترک دو رخداد مشروطه و انقلاب اسلامی، افزود: مردمی بودن، ضد بیگانه و استقلال طلبانه بودن، حرکت بر مبنای دین و دین مدارانه بودن با پیشگامی علما و روحانیت، وجه اشتراک این دو رخداد عظیم بود. 
 مرادی، استقلال، عدالت، پیشرفت و آزادی را از جمله آرمان‌های مشترک دو رخداد مهم مشروطه و انقلاب اسلامی دانست و گفت: چالش رهبری یکی از چالش‌های دوره مشروطیت محسوب می‌شود، ما در مشروطیت دچار گسست جغرافیایی رهبری شدیم چرا که بخشی از رهبری در نجف و بخشی در تهران مستقر بود و این عامل مقدمات شکل گیری اختلافاتی را در آن دوران فراهم کرد ولی این موضوع در پدیده انقلاب اسلامی با توجه به وحدت رهبری،  آسیب های دوره مشروطیت را به دنبال نداشت. 
 وی ادامه داد: وجود وحدت و یکپارچگی در انقلاب اسلامی و نبود گسست در رهبری به دلیل عنصر رهبری موفق، باعث موفقیت انقلاب اسلامی شد. 
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور با بیان این‌که در مشروطیت مرز بندی‌ برخی موضوعات شفاف نبود، اظهار کرد: عدم شکل‌گیری مرزبندی، باعث وارد شدن خدشه در هویت‌ها شد که این عامل نیز شکل گیری تعاملات با بیگانگان را به صورت ساده فراهم کرد که پیامدهای سنگینی برای جامعه به دنبال داشت.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.