به گزارش ایرنا، حجت الاسلام قاسم محمدزاده روز چهارشنبه در همایش عاملین زکات هشترود افزود: 60 درصد زکات جمع آوری شده سال قبل در امور محرومین هزینه شد و قصد داریم امسال نیز 70 درصد در این زمینه هزینه کنیم.
وی گفت: زکات جمع آوری شده به همراه بسته های تشویقی وزیر نظر نماینده ولی فقیه صرف امور محرومان و یا اجرای طرح های عمرانی همان منطقه می شود.
وی عمده موارد شامل زکات استان را گندم، کشمش و مال التجاره عنوان کرد و افزود: اگر فرهنگ زکات احیا شود، محرومان جامعه نیازی به دریافت کمک های دولتی نخواهند داشت.
وی میزان زکات فطره جمع آوری شده در سال جاری را 60 میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام و اضافه کرد: این آمار نیز در مقایسه با زکات فطره سال گذشته که 49 میلیارد ریال بود 23 درصد رشد داشته است.
وی گفت: براساس اعلام دولت، امسال 13 میلیون تن گندم برداشت می شود که زکات آن 6 هزار و 500 میلیارد ریال است و با این حساب برای هر شهرستان 10 میلیارد ریال می رسد که متاسفانه این مبلغ به هیچ وجه به امور زکات داده نمی شود.
وی رسیدگی به امور محرومان و اجرای طرح های عمرانی از جمله ساخت مسجد، غسالخانه، درمانگاه و آسفالت و شن ریزی جاده هاو ایجاد جاده بین مزارع را از جمله محل های مصرف زکات جمع آوری شده عنوان کرد.
امام جمعه هشترود نیز گفت: سال گذشته بیش از دو میلیارد و 315 میلیون ریال زکات فطریه و مستحبی در هشترود جمع آوری شد که از این مبلغ یک میلیارد و 485 میلیون ریال زکات فطریه و مابقی مستحبی بوده است.
حجت الاسلام علی رحیمی ادامه داد: در 90 روستای شهرستان شورای زکات برگزار شده و انتظار می رود در دیگر روستاها نیز برگزار شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه گندم دیم بیشترین محصولات کشاورزی این شهرستان است به علت خشکسالی سال گذشته مردم نتوانستند زکات پرداخت کنند.
مدیر جهاد کشاورزی هشتزود نیز گفت: پیش بینی می شود امسال 150 هزار تن گندم از مزارع هشترود برداشت شود که هزار و 700 میلیارد ریال گردش مالی این مقدار گندم می شود.
مجید احمدی گفت: برای کشاورزانی که زکات مالی خود را بپردازند مشوق های تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است.
وی افزود: همچنین 420 میلیارد ریال تسهیلات برای کشاورزان شامل تسهیلات کشت پائیزه، تمدید بدهی کشاورزان، تسهیلات مکانیزاسیون، وام آبیاری قطره ای و وام خسارت سیل و سرمازدگی به کشاورزان هشترودی داده شده است.
شهرستان هشترود با حدود 57 هزار جمعیت و وسعت یک هزار و 990 کیلومتر مربع در 120 کیلومتری تبریز واقع شده است.
3077/7486
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.