یک متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری با اشاره به 10 عامل اصلی مرگ و میر در ایران گفت: فشارخون بالا، چاقی، تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از عمده علل مرگ و میر در ایران به شمار می‎آیند.
دکتر الهه بایبوردی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد : کنترل عوامل خطر منوط به تغییر سبک زندگی افراد جامعه و ارتقای سلامت آنان بوده و در پیشگیری از ایجاد بیماری‌ها و گسترش آن‌ها نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. سبک زندگی یک پدیده چند بعدی است که به الگوهای رفتاری اشاره دارد و می‌تواند در پیشگیری از مشکلات نقش داشته و سلامت افراد را تضمین کند.
وی با اشاره به ابعاد مختلف سبک زندگی گفت: سبک زندگی از ابعاد متنوعی چون ورزش، تغذیه مناسب، خودکنترلی و رفتارهای پیشگیرانه تشکیل شده است که از تاثیر متقابل ویژگی‌های فردی با مداخلات اجتماعی و شرایط اقتصادی و اجتماعی حاصل می‌شود و به طور مداوم در حال تغییر و تحول و دارای تاثیر عمقی در سلامت مردم است .
وی هدف از داشتن سبک زندگی سالم را حفظ، حمایت و ارتقای سطح سلامت افراد عنوان کرد و افزود: سبک زندگی سالم، افراد را در مقابل صدمات و رفتارهایی که موجب بیماری و ناتوانی می‌شوند محافظت کرده و منبعی ارزشمندی برای کاهش شیوع مشکلات بهداشتی، ارتقای سلامت،  تطابق با عوامل استرس زای  زندگیو بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه به شمار می‎آید؛  به طوری که سازمان جهانی بهداشت نیز سبک زندگی  سالم  را تلاش برای دستیابی به حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی توصیف کرده است که این تلاش‌ها ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی شامل تغذیه، تحرک و عادات رفتاری می‌شوند و درپی فرایند اجتماعی شدن  ایجاد شده‎اند.
بایبوردی ادامه داد: امروزه با تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی افراد، میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی کاهش یافته و بیماری‌های مزمن و غیرواگیر شیوع بیشتری پیدا کرده‌اند. بیماری‌های مزمن و غیر واگیر اغلب در نتیجهشرایط زندگی ناسالم ایجاد می‌شوند که تغذیه نامناسب، فعالیت فیزیکی کم، رفتارهای پرخطر و آسیب زا در این میان نقش موثری را ایفا می‌کنند.
وی با تاکید بر این که بیماری‌های غیرواگیر بیشترین سهم در میزان مرگ و میر را دارند، عنوان کرد: این بیماری‎ها شامل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های تنفسی، اختلالات روانی و آسیب‌ها هستند و مصرف دخانیات و الکل،رژیم غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت فیزیکی کافی از علل اصلی بروز بیماری‎های غیرواگیر به شمار می‌آیند.
این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری سبک زندگی مبتنی بر سلامت را فرآیند توانمندسازی افراد برای افزایش کنترل عوامل مرتبط با سلامت عنوان کرد و گفت: انتخاب نوع سبک زندگی و رفتارهای مرتبط با آن، نه تنها نقشی اساسی در سلامت افراد دارد، بلکه پیامدها و نتایجی خواهد داشت که می‌تواند بر عملکرد وسلامت جسمی، روانی، ذهنی و   اجتماعی آن ‎ ها مؤثر باشد. عواملی از قبیل مهارت‌های فردی، استرس، فرهنگ، روابط اجتماعی و احساس کنترل از جمله تعیین گرهای انتخاب سبک زندگی هستند که بر مداخلات اجتماعی و شرایط سلامت جامعه اثرات عمیقی دارند.
وی تاکید کرد: سبک زندگی یکی از علل توسعه‌ی اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی افراد و جوامع است و این مهارت‌ها بر سلامت اجتماعی افراد تأثیرگذار هستند، به طوری که با افزایش میزان سلامت اجتماعی افرادجامعه، میزان سرمایه اجتماعی در جامعه افزایش یافته و دستیابی به اهداف توسعه، سریع‌تر می‌شود . سبکزندگی سلامت محور، الگوهایی رفتاری مرتبط با سلامت هستند که بر انتخاب‌هایی که طبق فرصت‌های زندگیاز قبیل طبقه، سن، جنس، قومیت در دسترس مردم است، متکی هستند ، این انتخاب‌ها شامل تصمیم در موردسیگار کشیدن، مصرف الکل، رعایت رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی هستند.
وی عنوان کرد: فرد سالم از نظر اجتماعی سعی دارد تا در مورد دنیای اطراف خود بیشتر بداند و با موفقیتبیشتری با مشکلات ناشی از ایفای نقش ‎ های اصلی اجتماعی کنار می‌آیند، آنان در خانواده‌هایی زندگیمی‌کنند که ثبات و انسجام بیشتری دارند و در فعالیت ‎ های جمعی مشارکت بیشتری دارند.
بایبوردی در پایان خاطرنشان کرد : هدف نهایی از داشتن سبک زندگی سالم ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها، ناتوانی‌ها و مرگ‌های زودرس است که تحقق آن منوط به افزایش کیفیت زندگی و افزایش سال‌های زندگی توام با سلامتی و همچنین کاهش و محدود کردن نابرابری‌ها‌ی موجود در حوزه ‎ ی سلامت است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.