دکتر محمدرضا قوام نصیری عصر پنجشنبه در حاشیه کنگره جراحی سرطان در مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق استانداردهای بین المللی به ازای یک میلیون نفر جمعیت باید یک دستگاه رادیوتراپی وجود داشته باشد. در ایران به ازای هر یک میلیون و نیم تا دو میلیون نفر جمعیت یک دستگاه رادیوتراپی فعال است.
وی ادامه داد: همچنین علاوه بر کمبود، دستگاههای رادیوتراپی موجود در ایران پیشرفته و به روز نیستند.
رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران گفت: مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور به دلیل کمبود تعداد دستگاههای رادیوتراپی (پرتو درمانی) بالاتر از کشورهای پیشرفته است بطوری که 50 درصد از مبتلایان فوت می کنند اما با امکانات پیشرفته می توان این میزان را به 25 درصد کاهش داد.
وی افزود: در کشورهایی مانند کانادا و آمریکا تعداد دستگاههای رادیوتراپی یک مورد به ازای 700 هزار نفر جمعیت است بدین جهت آن کشورها موفقیت زیادی در درمان بیماری سرطان کسب کرده اند.
دکتر قوام نصیری ادامه داد: شیوع برخی از سرطانها مانند سرطان مری در ایران بالاتر از سایر کشورها و این نوع سرطان در شمال و شمال شرق ایران و محدوده ترکمن صحرا بیشتر است. نوشیدن چای داغ و وجود مواد سرطانزا در طبیعت و ذخیره آن در گندم را از علل شیوع بالای سرطان مری در ایران و شمال شرق کشور می باشد.
وی سرطان معده را شایعترین سرطان در ایران اعلام و بیان کرد: سالانه حدود پنج هزار نفر در کشور به سرطان معده مبتلا می شوند. این سرطان بیشتر در بین مردان شیوع و عادات غذایی غلط نقش مهمی در ایجاد آن دارد.
رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران گفت: سرطان پستان هم شایعترین سرطان در بین زنان کشورمان شناخته شده که عواملی مانند سابقه خانوادگی، اضافه وزن، استرس و استفاده از داروهای هورمونی در ابتلا به آن نقش دارد.
کنگره جراحی سرطان طی روزهای 9 تا 11 اسفند جاری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه دارد.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.