در این آئین محسن نریمان به عنوان مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس معرفی و از زحمات محسن خادم عرب باغی، مدیرعامل پیشین این سازمان تجلیل شد.
مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس در این آئین گفت: وقتی در مجلس چهارم قانون مناطق آزاد را مصوب می کردیم، فکر نمی کردم که روزی به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس مشغول خدمت شوم.
محسن نریمانی افزود: در ادوار گوناگون مجلس با قانون گذاری،خیلی زمینه را سهل و آسان کردیم تا امروز بتوانیم به خواسته های اقتصاد مقاومتی، پاسخ مثبت و سریع بدهیم.
مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس خطاب به نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: برای من جای سوال بود که چرا آقای عرب باغی استعفا کرده است، اما من این کار را نخواهم کرد زیرا به عقیده من تنها کسی که ریشه به تیشه منطقه آزاد ارس می زند باید به خود شک کند؛ من هرگز قصد استعفا ندارم و تلاش می کنم سطح توانمندی نیروهایی را که احساس می کنم ناکارآمد هستند بالا ببرم و آنها را آموزش دهیم.
وی ادامه داد: معتقدم برای اینکه در رقابت ها بتوانیم از دیگر مناطق سبقت بگیریم و از استعدادهای بالقوه خود بهره ببریم، باید از افراد بومی نیز استفاده کنیم.
عرب باغی، مدیرعامل پیشین منطقه آزاد ارس نیز در سخنانی در این آئین از موضع گیری بعضی ها در مجلس شورای اسلامی علیه منطقه آزاد ارس به شدت انتقاد کرد و گفت: چرا باید از رسانه ملی، منطقه آزاد ارس به عنوان مرکز قاچاق نام برده شود، من خودم استعفا کردم و نقطه سیاهی در این 40 سال ندارم که کسی بخواهد مرا از پست خود بردارد.
اگر بخواهیم مناطق آزاد، انتظارات سرمایه گذاران را برآورده کنند و اهداف تحقق پیدا کند، باید قوانین منطقه آزاد بازنگری و شیوه نامه های ابلاغی اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه امروز کشور ما نیازمند کار است، ابراز کرد: برای ایجاد اشتغال با شعار و حرف نمی توان کاری را پیش برد، باید آستین ها را بالا زد.
وی افزود: آنهایی که می گویند در منطقه آزاد ارس کاری نشده، دلشان چرکین است و چشم شان نمی بیند، خیلی بی وجدانی است که چنین حرفی بزنیم.
ملکی، مدیر طرح و برنامه منطقه آزاد ارس نیز با اشاره به حجم سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام شده در منطقه ابراز کرد: از سال 92 تا 95 بیش از 56 میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی داشتیم و این در حالی است که در سال های 88 تا 91، این رقم حدود 20 هزار میلیارد ریال بود؛ میزان سرمایه گذاری خارجی انجام شده از 92 تا 95 نیز چهار هزار میلیارد ریال بود.
وی گفت: از 92 تا 95، حدود سه هزار فقره گواهی تولیدی صادر شده که نشان می دهد ارس صنعتی ترین منطقه آزاد ایران است.
مدیر طرح و برنامه منطقه آزاد ارس ادامه داد: در سال گذشته 185 میلیون دلار صادرات قطعی داشتیم که نسبت به سال 91 دو برابر شده است و در بین هفت منطقه آزاد کشور از این لحاظ مقام اول را به خود اختصاص دادیم.
ملکی همچنبن با اشاره به مجموع هزینه های عمرانی در بازه زمانی چهارسال تشریح کرد: در این مدت 264 میلیارد تومان در حوزه عمرانی هزینه شده است که این رقمدر بازه قبلی مشابه 122 میلیارد تومان بوده است.
وی گفت:74 شرکت از سال 92 به بعد در منطقه آزاد ارس به مرحله بهره برداری رسیده اند، ضمن اینکه در این مدت 41 شرکت گلخانه ای نیز در منطقه راه اندازی شده است.
مدیر طرح و برنامه منطقه آزاد ارس از مشارکت در طرح های فرهنگی منطقه به میزان 110 میلیارد ریال و اختصاص 90 میلیارد ریال در زمینه های آموزشی در چهار سال اخیر خبر داد.
ملکی در پایان تشریح کرد: در این مدت، بیش از 7 هزار فرصت شغلی در منطقه آزاد ارس ایجاد شده است.
منطقه آزاد ارس با 51 هزار هکتار در شمالغرب کشور و در کنار رود ارس شکل گرفته و در کنار صنعت، کشاورزی و گردشگری از اولویت های اقتصادی منطقه است.
این منطقه در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته و در محدوده متصل شهرستان جلفا و محدوده منفصل بخش هایی از شهرستان های کلیبر و خداآفرین را در برگرفته است.
تنظیم و انتشار: عزیزی راد
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.