به گزارش ایرنا، میانه در جنوب شرقی استان آذربایجان شرقی واقع شده و به عنوان دروازه آذربایجان شناخته می شود و با شهرستانهای زنجان، سراب، خلخال، بستان آباد و هشترود همسایه است.
به نظر آنوبانینی پیشینه و سابقه تاریخی شهرستان میانه به قبل از میلاد مسیح باز می گردد و در بعضی نوشته ها سابقه تاریخی شهرستان تا 720 سال پیش از میلاد نیز آمده است.
وجود کتیبه های آشوری و اورارتویی در بعضی مناطق آذربایجان و کشف آثار باستانی و مجسمه های سفالین در شهرستان میانه، قدمت تاریخی آن را به دوره های پیش از تشکیل دولت ماد می رساند.
در کتاب های تاریخی و سفرنامه های جهانگردان نام این شهرستان را میانج ثبت کرده اند، چون این شهرستان به نوشته برخی، پیش از میلاد مسیح در خط مرزی دو سرزمین ماد و پارت قرار گرفته بود و هم اکنون نیز (شاید) چون در وسط مراغه و تبریز قرار دارد و یا اینکه چون بین دو شهر زنجان و تبریز واقع شده این نام را انتخاب کرده اند.
میانه در قرن های هفتم و هشتم هجری علاوه بر میانج نام دیگری چون گرمرود داشته و در برخی از کتاب های آن زمان برای شناسایی آن از هر دو نام گرمرود و میانه استفاده شده است.
به گزارش ایرنا، انتخاب شهرستان میانه با وسعت 5595 کیلومتر مربع (12.3 درصد مساحت استان و بزرگترین شهرستان استان) در 165 کیلومتری تبریز به عنوان یکی از محورهای گردشگری 2018 می تواند در معرفی و توسعه گردشگری این شهرستان موثر باشد.
معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان میانه با بیان اینکه تبریز 2018 فرصتی مغتنم برای شناساندن دیگر شهرهای استان است، گفت: این شهرستان که بیشترین اثر ثبتی تاریخی استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده و دارای چشم اندازهای طبیعی و بی نظیری است، در زمینه گردشگری حرف های بسیاری برای گفتن دارد.
حمید شکری با انتقاد از اینکه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در کنار معرفی آثار تاریخی و جاذبه های تبریز در زمینه معرفی شهرستان میانه بطور کافی عمل نکرده است و در برخی بروشورهای این سازمان نامی از میانه دیده نمی شود، گفت: تقاضا داریم وقتی امکانی برای معرفی آثار تاریخی به وجود می آید، گزینشی اعمال نشود.
وی با اشاره به آثار تاریخی بی شمار و بی نظیر این شهرستان میانه و فرصت ها و زمینه های جذب گردشگر و سرمایه گذار از مدیران میراث فرهنگی و گردشگری استان خواست تا در صدور مجوزهای لازم برای طرح های این حوزه با سرعت بیشتری عمل کند.
فرماندار میانه با بیان اینکه شهرستان میانه از آثار تاریخی بسیاری برخوردار است که هر کدام در نوع خود بی نظیر است، گفت: با وجود اعلام آمادگی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری شهرستان، برای احداث مجموعه ای که بیش از 4 ماه از درخواست آن می گذرد هنوز مجوزی صادر نشده است.
وی بروکراسی اداری را آفت بزرگ سرمایه گذاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: به این ترتیب فرصت جذب سرمایه گذاری و ایجاد شغل و درآمد در شهرستان از دست می رود.
فرماندار میانه همچنین وضعیت نامناسب راه های مواصلاتی شهرستان میانه را مانعی بزرگ در مسیر پیشرفت این شهرستان عنوان کرد و افزود: با وجود آمادگی شهرستان در زمینه تامین زیرساخت هایی چون آب، برق، گاز و دیگر امکانات برای سرمایه گذاران، متاسفانه در زمینه راه های مواصلاتی دچار مشکل هستیم.
شکری ادامه داد: فاصله 50 کیلومتری اتوبان تبریز - زنجان از میانه و قدمت جاده قدیم میانه-تبریز و میانه-زنجان و بار ترافیکی بسیار بالای این محور و عدم توانایی مسیر برای تحمل ترافیک بالا، منجر به تصادفات و تلفات زیادی می شود و خواسته مسئولین و مردم شهرستان چهاربانده کردن محورهای مواصلاتی میانه است .
وی با بیان اینکه بیشترین روستای استان آذربایجان شرقی در میانه واقع است، اظهارکرد: از گذشته در زمینه راه های ارتباطی از جمله راه روستایی شهرستان کوتاهی شده و در برخی روستاهای شهرستان میانه راه ارتباطی مناسبی نداریم و پراکندگی روستاها و فاصله زیاد آنها با مرکز شهرستان مشکلاتی را برای اهالی روستانشین ایجاد کرده است.
به هر حال میانه با وجود کاستی و مشکلات گذشته و امروز، به واسطه دسترسی به حمل و نقل ریلی، دارا بودن مناظر بکر طبیعی در دامنه های بزقوش و قافلانکوه و آثار تاریخی همچون مسجد سنگی ترک (در روستای قدیمی ترک، در ۲۹ کیلومتری شمال شرق میانه)، قبر امامزاده محمد (در روستای کندوان، واقع در ۳۵ کیلومتری شهر میانه)، قیز کورپوسی یا پل دختر (در ۲۰ کیلومتری شهر میانه بر روی رودخانه قزل‌اوزون)، قیز قالاسی یا قلعه دختر، قلعه نجفقلی خان، کاروانسرای جمال‌آباد (واقع در ۳۵ کیلومتری شهر میانه) و بقعه و مناره امامزاده اسماعیل مستعد جذب گردشگر و رونق این صنعت درآمد زاست.
طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان میانه دارای 4 بخش به نام‌های مرکزی، ترکمانچای ، کندوان و کاغذکنان ، 5 نقطه شهری به نام‌های میانه، ترکمانچای، ترک، آچاچی و آقکند و 396 آبادی است.
گزارش: غلامی ** انتشار: انصاری
7231/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.