مدیرگروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای مبارزه با معظل "چاقی" که سلامتی را به مخاطره می‌اندازد، کمپین "چاقی می‌کشد" را از ابتدای دی ماه سال‌جاری راه‌اندازی کرده‌ایم و این کمپین تا عید نوروز ادامه خواهد داشت.   
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، فتح‌الله پورعلی در گفت‌وگو با خبرنگاران، در این رابطه اظهار کرد: یکی از آیتم‌های درنظر گرفته شده در سند تدبیر و توسعه استان "توقف افزایش شیوع چاقی" است که سازمان بهداشت جهانی هم این موضوع را مورد توصیه قرار داده است.   
وی افزود: در اکثر معضلات و مشکلات جامعه هدف‌گذاری‌های اعمال شده غالبا بر کاهش آن مشکل است، اما در رابطه با "چاقی" که شیوع آن به شدت در حال افزایش بوده، هدف‌گذاری ما و همچنین سازمان بهداشت جهانی بر روی "توقف" این معضل است.   
وی تاکید کرد:  استان آذربایجانشرقی به همراه استان تهران و استان‌های شمالی جزو استان‌هایی هستند که افراد چاق زیادی دارند، اما طی اقداماتی که در ۱۰ سال گذشته انجام شده، به نظر می‌رسد که روند افزایش شیوع چاقی در استان به شدت استان‌های دیگر نیست.   
پورعلی با بیان اینکه در رابطه با این موضوع اطلاع‌رسانی، آگاهی و اطلاعات افراد هم موثر بوده است، خاطرنشان کرد: میزان شیوع چاقی هنوز در میان کودکان و نوجوانان استان زیاد است، از این‌رو در راستای مبارزه با این معضل که سلامتی را به مخاطره می‌اندازد، کمپین "چاقی می‌کشد" را از ابتدای دی ماه سال‌جاری به مدت یک ماه راه‌اندازی کرده‌ایم. البته این کمپین تا عید نوروز ادامه خواهد داشت.   
وی با بیان اینکه در کمپین "چاقی می‌کشد" اطلاع‌رسانی کلی در خصوص عوارض چاقی ارائه می‌شود، یادآور شد: طی این کمپین، یک سری اقدامات نیز در راستای سیاست‌گذاری‌ها کلی در نظر گرفته شده انجام می‌شود تا حدودی بتوانیم در محیط هایی که دسترسی به مواد غذایی چاق کننده رواج دارد را کنترل کنیم. البته هدفمان در ابتدا همانند کمپین نمک، اطلاع رسانی است تا مردم و جامعه با عوارض آن آگاهی یابند.   
مدیرگروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان با بیان اینکه شعار اصلی کمپین نیز "چاقی می‌کشد" است، خاطرنشان کرد: در پوستر کمپین نیز اقدام به برجسته کردن اندام‌هایی که چاقی در آنان تاثیر سوء می‌گذارد، کرده‌ایم که بازخورد خوبی داشته و بسیاری افراد در این راستا واکنش نشان داده‌ و گفته‌اند که: "تصور می‌کردیم که چاقی صرفا بر روی دیابت و فشارخون تاثیر می‌گذارد در حالی که تحقیقات حاکی از آن است که چاقی بر روی بسیاری از اندام ها تاثیر سوء دارد".   
وی با بیان اینکه طبق آمار ارائه شده از تهران، میزان شیوع چاقی در استان ما بین افراد بالای ۱۸ سال، ۶۲ و نیم درصد است، یادآور شد: آمار خود ما نیز که نشان می دهد که میزان شیوع چاقی در بین میانسالان (۳۰ الی ۶۰ سال) به حدود ۷۰ درصد رسیده است که میزان بالایی است.   
وی با بیان اینکه روند شیوع چاقی در جهان و کشور رو به افزایش است، تشریح کرد: همانگونه که استان ما بر معضل مهم "کم وزنی و لاغری" فایق آمده، انتظار است که در رابطه با چاقی هم اینگونه عمل کند.   
پورعلی با اشاره به اینکه این کمپین‌ با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به افراد، سبب می‌شود تا مردم به فکر سلامتی خویش افتاده و از عوارض چاقی باخبر شوند، گفت: دستور‌العملی که برای کمپن "چاقی می‌کشد" در استان تدوین کرده‌ایم، به عنوان معیار کمپین کشوری هم قرار خواهد گرفت.   
وی با تاکید بر اینکه در قالب این کمپین، جلساتی با عوامل کمپین و همچنین ارگان‎هایی چون شهرداری، آموزش و پرورش، تامین اجتماعی، بهزیستی، صدا و سیما، معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز و... که در این رابطه می‌توانند نقش موثری ایفا کنند، برگزار کرده‌ایم، افزود: هر کدام از مجموعه‌ها آیتم‌هایی را پذیرفته و اقدامات مربوطه را آغاز کرده‌اند.   
وی ضمن هشدار در خصوص وضعیت شیوع چاقی در بین کودکان و نوجوانان، خاطرنشان کرد: زمانی در بین عموم مردم چاقی نشانه‌ی رفاه، سلامتی و زیبایی بود اما اکنون چاقی یک بیماری است! چاقی کودکان هم بسیار مهم بوده و عوارض آن بیشتر از عوارض چاقی در بزرگسالان است.   
مدیرگروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان با اشاره به اهمیت پیشگیری از چاقی در دوران کودکی و نوجوانی، ادامه داد: در کودکان و نوجوانانی که چاق هستند، تعداد سلول‌های چربی بدن افزایش می‌یابد و با افزایش این سلول‌ها دیگر در آینده نمی‌توان این سلول‌ها چربی را کاهش داد، در حالی که در چاقی بعد از ۳۰ سالگی، تعداد سلول‌های بدن افزایش نمی‌باید بلکه اندازه سلول‌ها بزرگ‌ می‌شود، که می‌توان کنترل کرد.   
وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها به فکر چاقی در کودکان ونوجوانان خود باشند و این موضوع را جدی بگیرند، گفت: چاقی در دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی نقش داشته و باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که بیماری‌های قلبی و عروقی اولین علت مرگ و میر در استان بوده و ۴۶ درصد مرگ و میر‌های استان در نتیجه‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی است، ۱۵.۶ درصد از مرگ و میرها نیز به خاطر ابتلای افراد به سرطان‌ها است.   
وی با اشاره به نقش چاقی در مشکلاتی که در حوزه‌ی سلامت جامعه شایع است، گفت: چاقی، پنجمین علت مرگ و میر در جهان و سومین علت مرگ و میر در کشور ماست
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.