به گزارش روز شنبه روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، با اشاره به اینکه این همایش 25بهمن ماه در محل دانشگاه تبریز برگزار می شود گفت: علاقمندان برای شرکت در این همایش تا تاریخ مذکور فرصت دارند مقالات خود را به آدرس اینترنتی http://iacl.ir/site ارسال نمایند.
دکتر رجب ایزدی، با اشاره به اهداف این همایش اظهار کرد: ایجاد بسترهای لازم در گسترش و پیشبرد علمی حقوق اساسی در ایران، تلاش در ایجاد ارتباط بین اندیشه ها و اندیشمندان دانشگاه و ارگان های ذیربط و بهبود روش های نهادهای عمومی مبتنی بر آموزه های حقوق عمومی از جمله اهداف این همایش است.
وی همچنین استفاده از آخرین دستاوردها و یافته های علمی در افزایش توان کشور به منظور اطمینان از دستیابی به اهداف دانش حقوق اساسی را از دیگر اهداف برگزاری این همایش برشمرد.
ایزدی در خصوص محورهای اصلی این همایش افزود: مشروطه ایرانی و نظریه دولت، مبانی اجتماعی و سیاسی قانون اساسی مشروطیت، اقتصاد سیاسی و حقوق عمومی اقتصادی مشروطه، تحلیل تاریخی قانون اساسی مشروطه، قانون اساسی مشروطه و رهیافت های حقوق تطبیقی و قانون اساسی مشروطه، تنظیم قدرت و تفکیک قوا از جمله آنهاست.
به گفته وی قانون اساسی مشروطه، حقوق و آزادی ها، قانون اساسی مشروطه و حاکمیت قانون، قانون اساسی مشروطه و مساله مردم سالاری، قانون اساسی مشروطه و انجمن های محلی و چالش های حقوقی و عملی قانون اساسی مشروطه از دیگر محورهای آن است.
دکتر ایزدی با اشاره به اینکه تا کنون حدود 100 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است، گفت: شرکت در پنل ها و نشست های تخصصی جانبی همایش، ارائه گواهینامه تخصصی، استفاده از دوره های آموزشی در حوزه های مختلف با اهدای گواهینامه تخصصی آموزشی، دریافت لوح تقدیر برای مقالات و پژوهش های برتر از دیگر مزایا و برنامه های جنبی این همایش است.
در سال 1283 شمسی به دنبال افزایش نارضایتی عمومی از ظلم و جور شاهان قاجاری و عوامل آنان، با تلاش علماء و روشنفکران زمینه برای یک انقلاب علیه خاندان قاجار فراهم گردید.
جنبش مشروطه‌ خواهی یا انقلاب مشروطیت مجموعه رویدادها و قیام هایی است که به امضا کردن فرمان مشروطه توسط مظفرالدین شاه قاجار در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ انجامید و تا دوره محمد علی شاه قاجار برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه ادامه یافت.
از ثمرات جنبش مشروطه می توان به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی کشور ایران اشاره کرد.
نوشته‌های روشن فکرانی مثل حاج زین‌العابدین مراغه‌ای، عبدالرحیم طالبوف، میرزا فتحعلی آخوندزاده، میرزا ملکم خان و میرزا آقاخان کرمانی و سید جمال الدین اسدآبادی زمینه‌های مشروطه‌ خواهی را فراهم آورد.
خبرنگار: نعمت مرادپور ** انتشار: رستگار
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.