دبیر علمی این همایش روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: دانشگاه مازندران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این همایش را به منظور همگرایی فرهنگی و فراهم‌آوری زمینه تقویت پیوندهای تاریخی، فرهنگی و حلقه‌های مشترک اجتماعی و نیز مقابله با تهدیدهای فزایندۀ خشونت و افراطی‌گری،با حضور شخصیت های فرهیخته دانشگاهی، چهره‌های فرهنگی و متفکران برجسته ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه در بابلسر برگزار می‌کند.
دکتر علی اکبر جعفری افزود: جمهوری اسلامی ایران بیش از همه کشورهای دیگر جهان، دارای پیوندهای عمیق تمدنی، تاریخی، فرهنگی و زبانی با کشورهای آسیای مرکزی (قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان) و قفقاز (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان )و ترکیه است.
وی اظهارداشت: بسیاری از ادیبان و اندیشمندان ایرانی، همچون رودکی (پدر شعر فارسی)، ابن سینا، ابوریحان و فارابی از این منطقه برخاسته اند، بنابراین، ایران، آسیای مرکزی و قفقاز از دیرباز در یک سامانه صلح آمیز فرهنگی، تمدنی و تاریخی قرار داشته اند برخی از این اشتراکات فرهنگی را می توان به زبان فارسی، موسیقی، هنر و معماری، آداب و رسوم کهن، مذهبی و دینی اشاره کرد که می تواند پایگاه و مبنای مستحکمی برای توسعه روابط متقابل به حساب آید.
عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران گفت: با وجود تحولات در حوزه روابط بین الملل در عصر کنونی ولی اشتراکات و قرابت های فرهنگی، تاریخی و ارزشی هنوز اعتبار خود را حفظ کرده است و می تواند در انسجام و همگرایی بخش های زیاد این منطقه نقش محوری ایفا کند از این رو، پیشینه تجانس فرهنگی میان این دولت ها به مانند قدرت نرم متقابلی است که می تواند به سایر بخش های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی نیز گسترش یابد.
وی افزود: از طرف دیگر، این منطقه یکی از مناطق مهم و مورد توجه راهبردی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای است که به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک منحصربه فرد اهمیت آن را به طور فزاینده ای افزایش داده است.
جعفری با بیان اینکه اینکه دبیرخانه دائمی این همایش در سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی تهران می باشد؛ اظهارداشت: دانشگاه مازندران بعنوان زیر مجموعه ، دارای دبیرخانه دائمی همایش بین المللی گفت و گو های فرهنگی ایران، آسیای مرکزی و قفقازمی باشد.
دبیر این همایش ،میراث مشترک فرهنگی ، نقش نمادها و شخصیت های تاریخی و فرهنگی منطقه در تقویت همکاری های منطقه ای، سیاست ها و رویکردهای حفاظت از میراث فرهنگی و نقش آن درگسترش مبادلات فرهنگی، سهم هنر و معماری در پیوندهای تاریخی ایران و آسیای مرکزی، زبان و ادب فارسی و نقش آن در پیوندهای فرهنگی تاریخی ایران، آسیای مرکزی و قفقاز را از محورهای این همایش برشمرد.
وی همچنین تجارب وسیاست های حفاظت از میراث فرهنگی و راهکارهای همکاری جمعی برای مبارزه با قاچاق و تخریب میراث فرهنگی، نقش میراث فرهنگی تاریخی مشترک در توسعه گردشگری فرهنگی و گسترش مبادلات اجتماعی، نقش مراکز علمی و فرهنگی در تقویت و توسعه روابط ایران و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، نقش دولت های ساحلی دریای خزر در حفاظت از محیط زیست فرهنگی، تأثیر اشتراکات و قرابت های دینی، ارزشی و تاریخی در همگرایی میان ایران ودولت- ملت های آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه و سایر شاخصه ها و موضوعات مربوط به همگرایی فرهنگی میان ایران و دولت-ملت های آسیای مرکزی و قفقازرا از دیگر محورهای این همایش خواند.
جعفری این را هم گفت که با فرصت زمانی حدود 2 ماه 120 چکیده مقاله داخلی و خارجی دریافت کردیم که 66 مورد آن تأیید و برای چاپ در کتابچه مجموعه چکیده ها اختصاص یافت و حدود 70 مقاله دریافت شد که 38 مورد آن برای کتاب مجموعه مقالات همایش، گردآوری شده است.
وی بیان کرد: مهمانان خارجی از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، نخجوان، ارمنستان، قرقیزستان، ترکیه، گرجستان، ازبکستان و ارمنستان در این همایش در بابلسر حضور خواهند داشت.
وی افزود: همچنین مراسم افتتاحیه این همایش بین المللی در حسینیه الزهراء سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و سپس کمیسیون ها در سطح کشور تشکیل می شود که کمیسیون گفت و گوهای فرهنگی ایران و شرق و جنوب شرق آسیا در دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران و کمیسیون گفت و گوهای فرهنگی ایران، آسیای میانه، قفقاز و ترکیه در دانشگاه مازندران برگزار می شود.
دبیر علمی همایش بین المللی گفت و گو های فرهنگی ایران، آسیای مرکزی و قفقازبیان داشت: همچنین مراسم اختتامیه این همایش در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.
دانشگاه مازندران 11 دانشکده دارد که حدود 14 هزار دانشجو در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکترا در آن مشغول تحصیل هستند.
این دانشگاه همچنین بیش از 360 عضو هیات علمی دارد و از جمله دانشگاههای کشور است که از دانشجویان خارجی میزبانی می کند.
خبرنگار: زینب حبیب پور گودرزی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7328/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.