مهم ترین رکن اجرایی شورای شهر و به عبارتی بازوی اجرایی شوراها، شهردار است، پس انتخاب این بازوی قدرتمند تأثیر زیادی در ارائه مطلوب خدمات شهری و اجرای صحیح مصوبات دارد اما شورای شهر فاروج همچنان از داشتن این بازوی قدرتمند بی بهره است.
یکی از شهروندان فاروجی در این خصوص گفت: شورای شهر یعنی همه کارهای شهر دست آنهاست و مهم ترین کارشان تعیین شهردار است که به نظر می رسد در مهم ترین وظیفه نتوانستند به موقع مطالبه مردم را انجام دهند .
محمد احمدی افزود: البته بسیار طبیعی است که اعضای منتخب شوراها از این پس باید به اجرایی شدن برنامه ها و شعارهای انتخاباتی خود بیندیشند و لذا برای اجرایی شدن برنامه هایشان، انتخاب فرد متخصص یک ضرورت است.
وی گفت: شنیده ها حاکی است گزینه های معرفی شده از سوی شورای شهر فاروج رد شده وباید گزینه جدیدی معرفی شود سه ماه از وقت شهرداری و شهروندان فاروج با این عمل گرفته شد که قابل توجه است، ای کاش این اتفاق نمی افتاد و انتخاب درستی انجام می گرفت.
شهروند دیگری گفت: شوراها با انتخاب فردی با صلاحیت و توانمندمی تواند مسیر توسعه شهر را طی 4 سال پیش رو با چشم اندازی روشن تعریف کنند.
رحمان حسینی افزود: شنیدن ایجاد دو دستگی بین شوراها برای مردم خوشایند نیست و نگاه مردم بعد از انتخاب این افراد، همدلی و تلاش برای کمک به توسعه شهر با بکار گیری فرد دارای صلاحیت، توانمند و با استعداد مدیریت شهری است تا بتوانند توانمندی خود را در راستای توسعه شهر نشان دهد.
این شهروند بیان داشت: امیدواریم شورای شهر با یک انتخاب درست جبران زمان به هدر رفته را داشته باشند.
وی گفت: نباید شاهد این باشیم که اعضای شورای شهر به جای شایسته سالاری در انتخاب شهردار منافع باندی و حزبی و حتی شخصی را مقدم شمارند.
وی افزود: با توجه به ماهیت خدماتی و اداری شهرداری نباید انتخاب شهردارچهره سیاسی بگیرد تا تصاحب این سمت با رقابت‌های پر چالشی روبه‌رو شود.
یک فرهنگی هم گفت: واگذاری انتخاب شهرداران به شوراهای اسلامی شهر جزو حداقل صلاحیت‌های اعطاشده به واحدهای محلی است، ‌در بند یکم ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375، انتخاب شهرداران برای یک دوره چهار ساله از وظایف شوراهای شهر دانسته شده است که باید «بلافاصله پس از رسمیت یافتن» نسبت به آن اقدام کنند.
مسعود مرادی افزود: براساس آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار علاوه بر مواردی که در همه انتخاب ها رعایت می شود از جمله تابعیت، کارت پایان خدمت و.. نداشتن محکومیت کیفری که مستلزم محرومیت از حقوق اجتماعی باشد؛ دارا بودن تحصیلات و تجربه مطرح شده است.


*وقت مردم را نباید به هدر داد
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر فاروج گفت: گزینه معرفی شده با رای همه شوراها نبود و آرا اکثریت در معرفی موثر بود.
علی توافقی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با اصرار بر گزینه ای که از سوی مراجع تایید نشده نباید وقت مردم را هدر داد.
وی افزود: در این حوزه سرعت عمل از یک سو، شایسته سالاری وفراجناحی نگاه کردن در انتخاب لازم است تا سایر فعالیت ها با یک انتخاب شایسته تسهیل شود.

*معرفی گزینه شهردار بزودی
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر فاروج با بیان اینکه مستندی در خصوص عدم تایید گزینه معرفی شده دریافت نکردیم و شفاهی اعلام شده گفت: گزینه جدیدی از بین گزینه های متقاضی و پیشنهاد شده در دست انتخاب ومعرفی است و با توجه به گروهی بودن این انتخاب سعی شده با رای مثبت همه اعضا باشد تا شهرداربه عنوان یار ششم و نه یار سو و چهارم وارد عرصه خدمت شود.
دکتر رجب پور در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در انتخاب نمی توان فقط بر رشته تحصیلی فرد تکیه کرد و امروزه رویکردها در حوزه مدیریت گسترده تر شده و شاهد فعالیت افراد با رشته های تحصیلی غیر مرتبط اما توانمند و با مدیریت بالا در اطرافمان بوده ایم.
وی با بیان اینکه هنر یک مدیر، استفاده از ظرفیت ها، ارتباطات موثر و... است بیان داشت: اولویت های شهر از جمله ایجاد مجتمع تجاری آجیل فاروج، میدان در ورودی شهر از سمت شهرستان شیروان، تونل سبز در ورودی شهر از سمت قوچان و.... با گزینه ها مطرح شده و مبنا بر انتخاب بهترین وموثرترین برنامه ها در توسعه شهر است و شهردار منتخب هم باید پایبند به اجرای این برنامه ها باشد.
وی یادآورشد: توسعه شهر در سایه همت برای ایجاد تغییر در رویکرد ها ونگاه هاست و هر فرد باید از خود شروع کند و با همت جمعی مردم و مسئولان تغییرات توسعه ای محسوس رقم می خورد.
رئیس شورای اسلامی شهر فاروج گفت: با عدم تایید گزینه معرفی شده، از سوی شورای شهر، 13 نفر دیگر ارزیابی شدند تا از این بین یکی به عنوان فرد پیشنهادی به مراجع ذیصلاح معرفی شود.
رجبعلی ایزدجو در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از بین 13 نفر، بعضی گزینه های پیشین بودند، بعضی جدید اعلام آمادگی داشتند و تعدادی را هم براساس شناخت اعضای شورا نسبت به تجربه هایشان بررسی کردیم.
وی، بومی بودن، مدیریت و سواد علمی را از اولویت های شورا در انتخاب گزینه برای تصدی صندلی شهردار فاروج عنوان کرد و افزود: مردم نسبت به انتخاب شوراها امیدوار باشند و ازگزینه منتخب هم ایجاد تغییرات موثربرای توسعه شهر مطالبه، پیگیری و نظارت می شود .

*4 شهردار خراسان شمالی بدون شهردار
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: از بین 22 شهردار معرفی شده از سوی شورای شهرهای استا ن، 18 شهردار حکمشان را دریافت کرده اند و شهردار فاروج یکی از 4 فرد باقی مانده است.
علی اصغر شاکری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: گزینه قبلی معرفی شده از سوی شورای شهر فاروج رد شد و اعضا باید گزینه جدیدی را معرفی می کردند و از برگزاری جلسات شورا برای معرفی فرد دیگر مطلع هستیم.
وی افزود: باید روال اداری انجام شود و پاسخ استعلام های چهارگانه برای فرد معرفی شده دریافت شود تا حکم شهردار به امضا مراجع ذیصلاح برسد.
وی گفت: طولانی شدن پاسخ بعضی استعلامات دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه فرد معرفی شده چالشی داشته باشد که بررسی ها را به درازا بکشد ونمی توان بدون طی شدن مراحل اداری به پاسخ نهایی رسید.
سابقه فعالیت شهرداری در فاروج که در 92 کیلومتری شرق بجنورد و 150 کیلومتر غرب مشهد واقع شده مربوط به 60 سال پیش است.
7187/ 6042 گزارش از مرضیه مهربان** انتشار: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.