شهر مرند به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی آسیا و اروپا و قفقاز، دروازه گردشگری و سرمایه گذاری محسوب می شود و از موقعیت بی نظیر جغرافیایی برخوردار است و این مهم در کنار زیرساخت های موجود هر گونه ظرفیت سرمایه گذاری را توجیه می کند.

**قدمت هزارساله مرند و ظرفیت گردشگری
علیار راستگو فرماندار شهرستان ویژه مرند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تشریح فرصت های سرمایه گذاری مرند می گوید: در حال حاضر اکثر کشورهای پیشرفته در حال سرمایه گذاری در بخش گردشگری هستند و شهرستان مرند نیز با قدمت هزار ساله و دارابودن ظرفیت های گردشگری، می تواند با جذب سرمایه گذار در این حوزه، قدمی بزرگ در ایجاد اشتغال زایی و جذب توریسم و فراهم کردن حضور سرمایه گذار بردارد.
وی با بیان اینکه این شهرستان با دارا بودن سه شهرک سرمایه گذاری آماده ارائه خدمات برای سرمایه گذاران است، اعلام کرد: شهرک قرمزی قشلاق این شهرستان به مساحت 50 هکتار به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به ثبت رسیده که معافیت هفت ساله مالیات یکی از تسهیلات این شهرک برای سرمایه گذاران است.
فرماندار شهرستان ویژه مرند در ادامه با اشاره به ظرفیت های سرمایه گذاری موجود در روستاها اظهار کرد: ظرفیت های سرمایه گذاری و اشتغال زایی روستاها باید شناسایی و مورد استفاده قرار بگیرد، چرا که روستاها از مراکز مهم تولید و اشتغال هستند و مهم ترین بخش اشتغال زایی روستاها ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزی است.
وی با مهم ارزیابی کردن توسعه گردشگری در روستاها عنوان کرد: برای توسعه گردشگری در روستاها باید از تغییر سبک زندگی روستایی به شهری جلوگیری شده و روستاها از بافت سنتی خارج نشوند.
فرماندار مرند با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم تخصیص اعتبار دهیاران سه برابر شده بیان می کند: دهیاران با مدیریت خود می توانند نقش بسیار عمده ای در توسعه پایدار روستای خود داشته باشند.

**تبدیل مرند به قطب سرمایه گذاری
رضا حسینی دبیر ستاد سرمایه‌گذاری استان آذربایجان‌ شرقی نیز شهرستان مرند را قلب سرمایه گذاری در استان اعلام و عنوان می کند: این شهرستان با دارا بودن تمام ظرفیت های سرمایه گذاری در زمینه های صنعت، گردشگری، معدن و خدمات می تواند به قطب سرمایه گذاری در استان تبدیل شود.
وی ادامه می دهد: ایجاد گمرک در این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا امری ضروری است و با ایجاد گمرک می توان از مزایای خدماتی آن نیز استفاده کرد.
حسینی با اعلام اینکه شهرستان مرند 100 درصد مواد اولیه چینی آلات کشور را تامین می کند، اظهار می دارد: این شهرستان با داشتن معادن خاک چینی و کائولن می تواند با سرمایه گذاری بخش خصوصی و احداث کارخانه های تولید چینی، به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی گمرک جلفا علاوه بر تامین چینی آلات کشور جزو شهرستان های صادر کننده چینی آلات مطرح کشور نیز قرار بگیرد.
وی همچنین اظهار می کند: این شهرستان با دارا بودن اقلیم مناسب کشت محصولات کشاورزی به ویژه کشت زعفران و زردآلو، در زمینه کشاورزی نیز با ایجاد تفاهم نامه بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی می تواند زمینه افزایش این محصولات و عرضه به بازارهای جهانی را فراهم سازد.

**پتانسیل های گردشگری مرند
سعید ابراهیمی مدیر امور سرمایه گذاری و گردشگری شهرداری مرند با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و ورزشی می گوید: تله کابین یوموری تپه (تپه شهدا) در ورودی شهر مرند در بهترین نقطه آب و هوایی آذربایجان با چشم انداز زیبا واقع شده که میزان برآورد سرمایه گذاری اولیه 700 میلیارد ریال است که سرمایه در 60 ماه قابل برگشت خواهد بود.
وی رستوران یوموری تپه را از دیگر فرصت های سرمایه گذاری شهر مرند عنوان کرده و اظهار می کند: تپه شهدای مرند در سال های گذشته به محلی برای حضور شهروندان و گردشگران استان تبدیل شده که احداث رستوران در محوطه این تپه، سودآوری زیادی برای سرمایه گذاران درپی خواهد داشت.
مدیر امور سرمایه گذاری و گردشگری شهرداری مرند همچنین تجهیز و بهره برداری پارک میشوباغی را به سرمایه گذاران پیشنهاد داده و ابراز می دارد: این موقعیت در همجواری پارک میشو باغی دانشگاه آزاد و دانشکده فنی و مهندسی قرار گرفته و علاوه بر نزدیکی به شهر در تابستان محل حضور خانواده های مرند به حساب می آید.
وی مساحت زمین را 15 هزار مترمربع و سرمایه اولیه را 30 میلیارد ریال برآورد می کند.

**فرصت های سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ترافیک
میکائیل صادقیان مدیرامور حمل و نقل شهرداری مرند نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: شهر مرند در حوزه حمل و نقل و ترافیک دارای فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری است که از آن جمله می توان به جایگاه سوخت تک سکویی اشاره کرد که با بهره برداری از پمپ بنزین های تک سکویی با همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی، مشکل عرضه بنزین در مناطق مختلف شهر برطرف و برای سرمایه گذار سودآوری خواهد داشت.
وی احداث پارکینگ طبقاتی را از نیازهای ضروری مرند دانسته و عنوان می کند: به دلیل تراکم زیاد خودرو در مرند و نیاز شدید شهر به پارکینگ طبقاتی و حمایت قانونی و تخفیفات شهرداری، احداث پارکینگ برای مشارکت کننده دارای سودآوری خواهد بود، همچنین خیابان های محدوده مرکزی شهر مدتی است که زیر پوشش طرح پارکبان قرار گرفته و نزدیک 600 جایگاه آماده سرمایه گذاری جهت نصب دستگاه پارکومتر است که سرمایه گذاران با سرمایه اولیه سه میلیارد ریالی می توانند نسبت به آن اقدام کنند.
صادقیان تجهیز و بهره برداری پارک ترافیک را پیشنهاد کرده و اظهار می دارد: پارک ترافیک مرند محلی مناسب برای آموزش و بازی کودکان مرندی است که در سال های گذشته از رونق بسزایی برخوردار بود.
مدیرامور حمل و نقل شهرداری مرند در ادامه احداث نمایشگاه خودرو و صنایع وابسته، راه اندازی پارکینگ خودروهای سنگین به جهت قرار گرفتن شهر مرند در امتداد جاده ابریشم، ایجاد مجتمع تعمیرگاهی در جهت ساماندهی مشاغل مزاحم و راه اندازی ایستگاه دوچرخه با هدف ترویج فرهنگ دوچرخه سواری را از دیگر فرصت های سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل و ترافیک شهر مرند برشمرد.
همچنین بهرام عاقلی مدیر عامل سیما و منظر و فضای سبز شهرداری مرند با برشمردن فرصت های سرمایه گذاری مرند در حوزه مبلمان شهری عنوان می کند: تبلیغات محیطی در شهر مرند از پروژه های سودآور است که شهرداری برای ساماندهی این صنعت در نظر دارد با مشارکت بخش خصوصی چهار دستگاه تلویزیون شهری و 12 دستگاه بیلبورد شهری و استندهای تبلیغاتی را در میادین اصلی و بلوارهای شهر نصب کند که یک فرصت خوب برای سرمایه گذاران در این حوزه به شمار می رود.
وی بر ضرورت احداث ایستگاه های تاکسی و اتوبوس در شهر مرند تاکید کرده و می افزاید: ایستگاه های تاکسی و اتوبوس از مبلمان کاربردی شهری است و پراکندگی آن ها در سطح شهر و محدوده مرکزی مرند می تواند محلی برای تبلیغات محیطی به حساب آید.

**عمران شهری مرند؛ پیشنهادی برای سرمایه گذاران
سجاد فرج زاده معاون عمران و فنی شهرداری مرند هم احداث مجتمع چند منظوره شهید باکری را به سرمایه گذاران معرفی کرده و تصریح می کند:این پروژه می تواند به صورت تجاری مسکونی و تفریحی احداث شود، نیازی که این روزها در شهر مرند به شدت احساس می شود.
وی همچنین می گوید: بحث تفکیک زباله در مبدا و بازیافت مواد با ارزش موجود در زباله شهری و استفاده مجدد از آن ها از جهات مختلف بهداشتی، زیست محیطی، اقتصادی، اشتغال زایی و... قابل سرمایه گذاری است، براین اساس احداث شهرک بازیافت در محل دفن زباله های شهرداری مرند به سرمایه گذاران توصیه می شود.
فرج زاده به سوغات و تولیدات محلی شهرستان مرند اشاره کرده و عنوان می کند: با توجه به تجارت و تولید خشکبار در این شهرستان به عنوان قطب تجارت خشکبار، احداث مجتمع تجاری خشکبار ضروری به نظر می رسد که با سرمایه اولیه 100 میلیارد ریال می توان اقدام به احداث این پروژه کرد.
معاون عمران و فنی شهرداری مرند با بیان اینکه کارگاه های مختلف مبل در شهر مرند فعالیت می کنند، ابراز می دارد: مجتمع تجاری و کارگاهی مبل با توجه به تعداد زیاد کارگاه های مبل در این شهر و نزدیکی به منطقه آزاد ارس و ماکو، دارای ظرفیت بالقوه ای برای سودآوری اقتصادی است.
وی همچنین مجتمع اقامتی، تفریحی و گردشگری نوح نبی(ع) و موزه دکتر حسن نصیری، تجهیز کشتارگاه به صورت نیمه صنعتی، احداث غرفه های تجاری در باغ رضوان و سالن چمن فوتسال را ازجمله فرصت های سرمایه گذاری در حوزه عمران شهری مرند عنوان می کند.
به گزارش ایرنا، اقتصاد مرند بیشتر بر پایه کشاورزی است و در سال های اخیردر کنار تولید محصولاتی همچون سیب و زردآلو گرایش به تولید پسته و زعفران افزایش یافته که نشانگر ظرفیت عظیم سرمایه گذاری در این حوزه است.
شهر مرند از دیرباز مهد علم و دانش بوده و نخبگان و فرهیختگان زیادی را به جهانیان معرفی کرده و در حال حاضر با وجود مراکز علمی و دانشگاهی از جمله دانشکده فنی و مهندسی، پیام نور و آزاد اسلامی دارای سرمایه انسانی قابل توجهی است.
مرند یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی در 65 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده‌است.
مرند با دارابودن 156 هزار نفر جمعیت بر اساس سرشماری سال 1395 خورشیدی و با 28 کیلومتر مربع مساحت، سومین شهر پرجمعیت استان پس از تبریز و مراغه و دومین شهر بزرگ استان پس از تبریز محسوب می‌شود.
تنظیم: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.