توسعه صادرات غیرنفتی مهمترین استراتژی توسعه اقتصادی کشور است و صادرات محصولات غیرنفتی کلید حل و برای برون رفت از مشکلاتی مانند بیکاری، رشد پایین اقتصادی، عقب ماندگی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، صادرات علاوه بر ارز آوری، در ایجاد اشتغال، تولید و رشد اقتصادی نیز موثر است؛ صادرات به عنوان یکی از منابع تامین کننده درآمد، می‌تواند رشد تولید ناخالصی ملی را نیز به دنبال داشه باشد.
بدیهی است که برای تقویت صادرات بیش از هر چیز باید توانمندی‌های تولیدی را شناسایی کرد و با سرمایه‌گذاری در بخش‌های دارای پتانسیل و کیفی‌سازی تولیدات، توان  صادراتی را ارتقا بخشید.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که آذربایجان‌ شرقی علی‌رغم وجود مشکلات بر سر راه واحد های تولیدی در امر صادرات غیرنفتی موفق بوده است؛ به طوری‌که طی هشت ماه امسال میزان صادرات استان حدود 9.5 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و در سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون دلار کالا از استان صادر شده بود.
یک صادر کننده برتر آذربایجان شرقی معتقد است که برای این‌که یک واحد تولیدی بتواند صادرات محور باشد باید توجه کند که کشورهای رقیب، در بازار منطقه حضور دارند و محصولات تولیدی خود را با هدف صادرات تولید می‌کنند، از آنجایی که قیمت تمام شده محصول نقش بسزایی در صادرات دارد، محصولات باید با قیمت رقابتی به بازار عرضه شود تا بتوانیم در بازارهای منطقه حضور مداوم و مستمر داشته باشیم.
«رسول بیوک» در خصوص وضعیت مشوق‌های صادراتی اظهار کرد: تا سال 90 وضعیت مشوق‌های صادراتی با دو یا سه درصد به صادر کنندگان اختصاص می‌یافت؛ اکنون حدود پنج سال است که دراین خصوص هیچ حمایتی از تولید کننده و صادر کننده انجام نشده است.
همچنین یکی دیگر از صادرکنندگان نمونه استان در این همایش عنوان کرد: بالابودن نرخ تسهیلات اعطایی بانک‌ها به تولید کنندگان، گرانی نرخ حمل و نقل زمینی و حمایت نکردن کافی از ایجاد صنایع صادرات محور را از جمله دلایل تحقق نیافتن رشد صادرات غیرنفتی است.
صنعتگران به جای نوآوری درگیر بروکراسی اداری هستند
«یونس ژائله» با انتقاد از این‌که امروزه صنعتگران به جای نوآوری درگیر بروکراسی اداری هستند، ادامه داد: قوانینی در مجلس تصویب شده است که باز پرداخت وام دو میلیاردی را به 10 میلیارد می‌رسانند، اگر کسی بخواهد براساس قانون حرکت کرده و سپس اقدام به صادرات کند در بوروکراسی اداری گیر می‌کند؛ بنابراین این امر منجر شده تا صادرکنندگان نتوانند وارد بازارهای رقابتی شوند.
این صادر کننده نمونه اضافه کرد: چندین کشور آفریقایی نیاز به محصولات ایرانی دارند، اما در بازار آفریقا حضور نداریم؛ چراکه ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار فرسوده است و واحد های صادراتی به تسهیلات ارزان قیمت دسترسی ندارند، حال می‌خواهیم با این وضع به فرانسه صادرات داشته باشیم؟
اتاق بازرگانی ایران به خوبی به وظایف خود عمل نمی‌کند
رئیس انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی با انتقاد از اینکه اتاق بازرگانی ایران به خوبی به وظایف خود عمل نمی کند، خاطرنشان کرد: امروزه برخی از مسئولان و سازمان های مربوطه نسبت به همایش توسعه صادرات غیرنفتی که گام موثری در جهت توسعه و افزایش صادرات است، بی توجهی می‌کنند.
«ابوالفتح ابراهیمی» - مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران در این همایش اظهار کرد:  با حمایت از یک صنعت خاص و کنار گذاشتن سایر صنایع، اقتصاد کشور و تولید رونق نمی‌یابد.
وی تصمیم‌های یک شبه مسئولان و سیاست گذاران اصلی‌ترین موانع تولید و صادرات است، ادامه داد:  یکی از این سیاست‌ها افزایش واردات خودرو است، آیا می‌توانیم با این سیاست‌گذاری برای سازمان تجارت جهانی ملحق شویم؟ می‌توانیم با تعرفه 150 درصدی صنعت خودرو رقابت کنیم؟   این صادر کننده برتر آذربایجان شرقی ادامه داد: سازمان تجارت جهانی شعار می‌دهد که تمام دولت‌های جهان بایستی تعاملات اقتصادی و تجاری داشته باشند و با رعایت استانداردهای جهانی با هم در ارتباط بوده و درهای کشورها به روی کالاهای تولیدی باز باشد؛ اما زمانی که نوبت به ایران می‌رسد اجازه ورود کشورمان به این سازمان را نمی‌دهند.
نگاهی به وضعیت بخش کشاورزی آذربایحان شرقی با محوریت صادرات
بخش کشاورزی آذربایجان شرقی باتوجه به ساختار اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به طوری‌که رتبه اول در تولید محصولات یونجه، زردآلو و سنجد، رتبه دوم  در تولید محصول عسل، گوشت قرمز، عدس، توت درختی و زغال اخته، رتبه چهارم در تولید محصول پیاز، انگور، سیب زمینی و گندم و همچنین رتبه پنجم کشوری را در تولید تخم مرغ، شیر خام، گردو و نخود کسب کرده است.
سهم صادرات کالاهای کشاورزی از صادرات غیرنفتی استان 12.5 درصد است، کشمش بیشترین میزان صادرات را بین کالاهای صادراتی کشاورزی داشته است؛ به طوری که بیش از 35 درصد صادرات کشور از این استان انجام می‌شود و سهم صادرات کالاهای کشاورزی از بخش کشاورزی کشور پنج درصد است 
بررسی میزان تولید و صادرات محصولات کشاورزی استان حاکی از آن است که پتانسیل صادراتی محصولات کشاورزی استان خیلی بیشتر از میزان صادرات انجام شده است.
براساس این گزارش، ضرورت دارد مسئله تقویت و افزایش صادرات غیرنفتی در اولویت قرار گیرد؛ چراکه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش تولید و رشد اقتصادی منجر می‌شود.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.