۱۰ رکورد خاص خودرویی در گینس

هرچند معمولا برای شما بهترین‌ها را فهرست می‌کنیم، در این مطلب ۱۰ رکورد جالب صنعت خودروی جهان را معرفی خواهیم کرد که حتما بخش زیادی از آن برای شما تازگی خواهد داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کتاب رکورد‌های گینس، مملو از رکوردهای عجیب و گاهی اوقات، حیرت‌انگیز است؛ اما امروز می‌خواهیم به ۱۰ مورد از عجیب‌ترین رکوردهای دنیای خودرو بپردازیم.

۱- سریع‌ترین خودروی جهان
بوگاتی ویرون

بدون شک تیتر بالا یکی از جذاب‌ترین موضوعات مربوط با خودرو در طول تاریخ بوده است. از آنجایی که نسل جدید بوگاتی با نام شیرون ظهور کرده است و ابرخودروهایی مثل پاگانی، کوئنیگزگ و هنسی ونوم هم ادعای سریع‌ترین بودن دارند، بد نیست مجددا به این مسئله بپردازیم که کدام خودرو به‌صورت رسمی، سریع‌ترین وسیله‌ی استاندارد حمل و نقل دنیا محسوب می‌شود؟

پاسخ این سوال مانند گذشته، بوگاتی ویرون سوپراسپرت با سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت است. هر چند هنسی ونوم یک‌  بار توانست این رکورد را بشکند؛ اما چون طبق قانون گینس نتوانست آن را در مسیر رفت و برگشت تکرار کند، مورد قبول واقع نشد. 

۲- آهسته‌ترین خودرو

پزو اکسپرت

پژو اکسپرت یک خودروی ون با قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین است؛ اما نزدیک به ۲۱ ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حتی در میان خودروهای چینی نمی‌توان رقیبی برای کند بودن این خودرو یافت؛ چرا که پیشرانه‌ی دیزلی ۱۲۰ اسب بخار آن، توان لازم برای شتابی بهتر از این را نمی‌تواند فراهم کند. مصرف سوخت این مدل ۶ تا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

۳- گران‌ترین خودروی تاریخ

فراری 250

برای کلکسیونرهای بزرگ، قیمت ۲.۵ میلیون دلاری شیرون اهمیت چندانی ندارد؛ چرا که آن‌ها برای مدل‌های کلاسیک به‌راحتی بیش از ۱۰ میلیون دلار هزینه می‌کنند. درحالی‌که اکنون گران‌ترین خودروی صفر کیلومتر دنیا که به‌راحتی تحویل فوری قابل خرید باشد، رولزرویس فانتوم به قیمت ۴۵۵ هزار دلار است؛ فراری 250GTO مدل ۱۹۶۳ در سال ۲۰۱۴۴ با پرداخت ۳۸ میلیون و ۱۱۵۵ هزار دلار، رسما گران‌ترین خودروی تاریخ لقب گرفت.

۴- ارزان‌ترین خودرو با استاندارد اروپا

dacia sandero

ممکن است در چین و هندوستان خودروهایی با قیمت ۳ هزار دلار هم ساخته شوند؛ اما مدل جدید داچیا ساندرو به قیمت ۷ هزار دلار قابل خرید است. این خودروی ساخت رومانی پیشرانه‌ی یک لیتری ۷۵ اسب بخار به همراه دارد که ظرف ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت آن ۴.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. البته نسخه‌ی ۱۰ هزار دلاری ساندرو با آپشن‌های کامل در ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

۵- کوچک‌ترین خودروی تاریخ

p50

مدل P50 که در برنامه‌ی تاپ‌گیر هم مورد توجه جرمی کلارکسون قرار گرفت، همچنان کوچک‌ترین خودروی بنزینی دنیا محسوب می‌شود؛ در حالی‌که فقط یک نفر در آن جا می‌شود و حتی دنده‌ی عقب ندارد. پیشرانه‌ی ۵۰ سی‌سی آن ساخت DKW (یکی از چهار شرکتی که بعدا آئودی را تشکیل دادند) است و ۴.۲ اسب بخار قدرت دارد که نهایت سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۵ حدود ۴۷ دستگاه P50 ساخته شد که در آن زمان ۲۵۰ دلار قیمت داشت؛ اما یک نمونه‌ی کاملا دست‌نخورده از این خودرو در سال ۲۰۱۳ توسط حراجی RM به قیمت ۱۲۰ هزار دلار فروخته شد.

۶- بزرگ‌ترین خودروی استاندارد

mercedes S600

تیونرهای زیادی با کشیدن شاسی‌ خودروها، سعی در ساخت لیموزین‌های بزرگ دارند، اما فقط مرسدس بنز است که با کمک برند معروفش، توانسته است پولمن (Pullman) را به طول ۶.۵ متر بسازد. این محصول ساخت میباخ، بیش از ۵۰۰ هزار دلار قیمت دارد و فقط به‌صورت سفارشی ساخته می‌شود، در حالی‌که قیمت یک میباخ S600 استاندارد در حدود ۲۰۰ هزار دلار است.

۷- پرفروش‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌‌ی تاریخ

vw beatle

فولکس بیتل (Beetle: سوسک) که در ایران با نام فولکس قورباغه‌ای معروف شده است، بدون تغییر خاص در بدنه و فرم چراغ‌ها بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ به تعداد بیش از ۲۱.۵۵ میلیون دستگاه تولید شد تا پرفروش‌ترین خودروی دنیا باشد. از سویی دیگر تویوتا کرولا که با نسخه‌های مختلف از ۱۹۶۶۶ تاکنون در بازار جهانی حضور دارد نیز با آمار فروش نزدیک به ۴۰۰ میلیون دستگاه، پرفروش‌ترین مدل تاریخ خودروسازی جهان است.

۸- کم‌مصرف‌ترین خودروی ۴ سرنشین بنزینی دنیا

208

هرچند در ابتدای این مطلب ون پژو را تحقیر کردیم، حالا باید به 208 جدید احترام بگذاریم. ممکن است خودروهای برقی و هبیریدی مثل پریوس پرایم یا بی‌ام‌و i3 با قیمت‌های نسبتا بالا و به کمک موتورهای الکتریکی مصرف کمی داشته باشند؛ اما نسخه‌ی ۱.۶ لیتری Blue HD با میانگین مصرف سوخت ۲.۵ لیتر در ۱۰۰۰ کیلومتر عالی عمل کرده است. با این پیشرانه، 208 ظرف ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۲۱ هزار دلار قیمت دارد.

۹- پرمصرف‌ترین خودروی امروزی

لامبورگینی آونتادور

لامبورگینی آونتادور رودستر با میانگین مصرف سوخت ۱۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، پرمصرف‌ترین خودروی دنیا است که هنوز تولید می‌شود. این سوپراسپرت به هنگام استفاده در ترافیک شهری تا ۲۱ لیتر در ۱۰۰۰ کیلومتر هم بنزین دود می‌کند و چنانچه در اتوبان یا پیست با سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت رانده شود، مصرف سوخت ۳۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هم برای آن عادی خواهد بود. پیشرانه‌ی این هیولا، ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری به قدرت ۷۳۰ اسب بخار و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن، ۲.۹ ثانیه است.

۱۰- سبک‌ترین خودروی استاندارد دنیا

آریل اتم

البته خرید یک بوگاتی مدرن بسیار گران تمام می‌شود و حتی با داشتن منابع مالی کافی هم باید در صف انتظار صبر کرد؛ اما می‌توان خودرویی خرید که نسبت قدرت به وزن آن، حتی از بوگاتی شیرون هم بهتر باشد و در شتاب‌گیری سوپراسپرت‌های میلیون دلاری را پشت سر بگذارد. نسخه‌ی پایه از مدل اتم ساخت شرکت خودروسازی آریل (Ariel Motor) در انگلستان، فقط ۴۶۵ کیلوگرم وزن دارد و در نسخه‌ی ۸ سیلندر، با وزن ۵۵۰ کیلوگرم بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت در اختیار راننده می‌گذارد. برای این مدل شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۲.۳ ثانیه و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شده که آن را تبدیل به پرشتاب‌ترین خودروی استاندارد دنیا نیز کرده است. رکورد این خودرو در پیست تاپ‌گیر هم بالاتر از بوگاتی ویرون سوپر اسپرت بود تا اینکه توسط پاگانی هوایرا شکسته شد. اکنون قیمت نسخه‌ی استاندارد آریل اتم با پیشرانه‌ی ۳۵۰ اسب بخار و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۲.۷ ثانیه، حدود ۴۶ هزار دلار است.

 

دیدگاه تان را بنویسید