به گزارش ایرنا، 'کافه کتاب' های تبریز را می توان نمود عینی تلاش برای جاری کردن فرهنگ، هنر و ادبیات در بطن جامعه و میان مردم دانست.
از سوی دیگر، رونق کافه کتاب ها در تبریز به نوعی، تکرار تجربه پاگرفتن پاتوق های کتاب خوانی و کشاندن پای مردم به کتاب و مطالعه دانست که حدود نیم قرن قبل در این کلان شهر رایج بود.
البته کافه کتاب های امروزی تبریز در مقایسه با کتابفروشی های قدیمی این شهر مانند کتابفروشی 'شمس'، به مراتب آراسته تر و دنج تر هستند و مشتریان آن نیز طیفی از افرد خردسال تا کهنسال را شامل می شود.
فضای فیزیکی کافه کتاب های تبریز، آمیزه ای از قفسه های پر از کتاب، میز و صندلی های ریزنقش با عکس های تاریخی، و بخش کوچکی به عنوان کافه سنتی با فهرستی از نوشیدنی های متنوع و دسرهای رنگارنگ است.
کافه کتاب های تبریز، فضایی دنج و آرام و سرشار از روح فرهنگی و ادبی است که چهره های جوان و کهنسال در آن در نشست های نقد و بررسی و جشن امضاء و رونمایی دور میزها به شکل متراکم و متفکرانه نشسته اند.
مدیر کافه کتاب 'شمع سوزان' می گوید: کافه کتاب جایی است که در آن می توان اوقات طولانی با کتاب سپری کرد. در کتابفروشی شما باید بعد از خرید کتاب یا کتب مورد نظرتان، محل را ترک کنید، اما کافه کتاب به دلیل داشتن امکان نشستن و انواع نوشیدنی، مخاطب را به برداشتن و مطالعه کتاب در محل ترغیب می کند.
جلال شمع سوزان اضافه می کند: با توجه به آمار پایین خرید کتاب و مطالعه در جامعه، پیش بینی نمی کردم که راه اندازی کافه کتاب 'شمع سوزان' با این حد از استقبال مردم مواجه شود، اما اکنون اقبال مردمی به اندازه ای است که محل فعلی جواب نمی دهد و ناگزیریم یا به مکان بزرگ تری منتقل شویم یا شعبه دیگری را افتتاح کنیم.
شمع سوزان که انتشار 5 شماره از فصلنامه خواندنی و تاثیرگذار 'هویت' و مدیریت خانه هنرمندان را نیز در کارنامه فعالیت های فرهنگی خود دارد، تشریح می کند: کافه های کتاب در تبریز، مکانی سالم و به دور از دخانیات است و به همین دلیل نیز خانواده ها از آمدن فرزندان شان به این مکان ها مطمئن اند.
وی در خصوص بازخورد آغاز به کار کافه کتاب تحت مدیریت اش در سطح کشور می گوید: با توجه به برگزاری 47 جلسه نقد، معرفی و جشن امضای کتاب های جدیدالانتشار در کافه کتاب 'شمع سوازان' در سه ماه گذشته، این اتفاق در سطح کشور نیز بازتاب بسیار خوبی داشته و جراید تهران در بخش های فرهنگی شان بارها نشست های ما را منعکس کرده اند.
شمع سوزان یادآور می شود: با توجه به قرار گرفتن کافه کتاب ما در منطقه تاریخی و بافت مرکزی تبریز، تاکنون بیش از 50 گردشگری خارجی از کشورهای مختلف جهان نیز در اینجا حضور یافته اند.
وی ادامه می دهد: تاکنون 10 نشست معرفی، نقد و بررسی و جشن امضای نویسندگان تهران نیز در کافه کتاب 'شمع سوازان' برگزار شده و با توجه به علاقه نویسندگان تهران برای دیده شدن در شهرستان ها، آنها نیز از برنامه های ما استقبال می کنند.
کافه کتاب 'شهر کتاب' تبریز نیز از دیگر مکان های دنج و آرام برای فعالان عرضه نوشتن و کتاب در این کلان شهر است که علاوه بر فروش کتب روز، فضایی نیز برای معرفی و نقد و بررسی کتاب فراهم کرده است.
مدیرعامل کافه کتاب مجموعه 'شهر کتاب' نیز در گفت و گو با ایرنا، استقبال عموم مردم به ویژه دانشجویان و کتابخوانان را از مکان فرهنگی فوق العاده توصیف می کند و می گوید: کافه کتاب ما از بیستم اسفند ماه پارسال آغاز به کار کرده و در این مدت 63 نشست نقد ادبی برگزار کرده ایم.
حمیدرضا صیادچمنی اضافه می کند: هر دو هفته یک بار نشست نقد ادبی با شرکت نویسندگان و مخاطبان داریم و تاکنون 6 برنامه جشن امضاء و رونمایی از کتاب نیز برگزار کرده ایم.
وی هدف از راه اندازی کافه کتاب در طبقه دوم مجموعه 'شهر کتاب' تبریز را فراهم کردن امکان استراحت و لذت بردن از خرید کتاب توسط شهروندان اعلام می کند و می گوید: مجموعه شهر کتاب تبریز 35 هزار مشترک ثابت دارد و 140 هزار دانشجو در آذربایجان شرقی نیز از طریق وسایل ارتباطی نوین مانند فضای مجازی مخاطب بالقوه و بالفعل آن محسوب می شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز معتقد است که تاسیس و گسترش کافه های کتاب در تبریز به عنوان نمود عینی عمومی سازی فرهنگ، اتفاق مبارکی است که همه باید برای ترویج و تعمیق آن مساعدت کنند.
محمد محمدپور می گوید: کافه های کتاب به دلیل برخورداری از فضای فرهنگی سالم از یک سو و فراهم کردن فضای مناسب برای کتابخوانی و نیز معرفی تازه های نشر از اهمیت زیادی در توسعه فرهنگی جامعه برخوردارند.
وی اضافه می کند: کافه کتاب ها همچنان ظرفیت خوبی برای جریان آزاد اطلاعات و تضارب آراء دارند و می توانند در هدایت نویسندگان و مخاطبان به سوی همگرایی نقش مهمی ایفا کنند.
گزارش از: محمد عزیزی راد
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.