به گزارش ایرنا، احمد دادرس فیاض روز یکشنبه در نشست هماهنگی برگزاری کنگره استاد حیدرعباسی در مراغه افزود: در این کنگره فرهنگی و ادبی، هشت اثر برگزیده به صورت سخنرانی و 20 اثر نیز به صورت مقاله ارائه می شود.
وی ادامه داد: این آثار از 100 مقاله ای که به دبیرخانه این کنگره ارائه شده از سوی هیات داوران که از اساتید شعر و هنر کشور هستند بررسی و برگزیده شده است.
دادرس فیاض اضافه کرد: سه نشست تخصصی و علمی با حضور اساتید ادبیات و شعر کشور و رونمایی از تندیس و کتاب با محوریت بررسی و تحلیل آثار استاد باریشماز از مله برنامه های این کنگره است.
وی با بیان اینکه کنگره سراسری بزرگداشت استاد باریشماز 15 و 16 آذر در تالار عبدالقادر مراغی می شود گفت: اجرای برنامه های فرهنگی در قالب آیین های افتتاحیه، تور مراغه گردی، برپایی نمایشگاه آثار، اجلاسیه علمی، شب شعر و اختتامیه از دیگر بخش های این کنگره فرهنگی و هنری است.
وی افزود: تندیس استاد حیدرعباسی نیز در میدان معلم مراغه توسط شهرداری در حال ساخت است که همزمان با این کنگره، رونمایی خواهد شد.
دادرس فیاض ادامه داد: با توجه به حضور بیش از 100 میهمان از جمله اساتید فرهنگ و هنر از سراسر کشور در این کنگره، تمهیدات لازم برای اسکان و حضور آنان در این شهرستان انجام شده است.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار نیز در این نشست بر لزوم برگزاری هرچه مناسب تر این کنگره تاکید و خواستار هماهنگی دستگاه ها در برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری شد.
به گزارش ایرنا، کنگره سراسری استاد حیدر عباسی روزهای ١٥ و ١٦ آذرماه جاری همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت در مراغه برگزار می شود.
حیدر عباسی متخلص به 'باریشماز' در سال 1322 شمسی در شهر مراغه چشم به جهان گشود؛ تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر و تحصیلات عالی را در دانشگاه تبریز با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.
ترجمه و تفسیر کتاب های نهج البلاغه و مثنوی معنوی (شرح الانوار) به زبان ترکی آذری با تلاش حیدر عباسی در مدت 42 سال انجام شد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با چاپ این اثر به خط لاتین، در صدد توزیع آن در جمهوری آذربایجان است.
ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در سه جلد و مثنوی معنوی نیز در 6 جلد از این هنرمند چاپ شده که علاوه بر ترجمه متون کتاب به زبان ترکی آذربایجانی، تفسیر و شرح آن را نیز به همین زبان آورده است.
این شاعر مراغه ای علاوه بر انگلیسی به زبان های عربی و فرانسه تسلط کامل دارد و بیشتر آثارش را به دو زبان ترکی و فارسی نوشته است.
ن‍غ‍م‍ه داغ‍ی و اس‍ت‍ع‍م‍ار، ک‍ع‍ب‍ه و ق‍ان‍ل‍ی اذان، ی‍ار و ن‍ار، گ‍ول‍ن‍ده ه‍رزام‍ان، م‍ش‍اع‍ی‍ر و ش‍ی‍طان، س‍س، دووارلار، اودوم‍ل‍و دی‍ره ک، نغمه داغی، چ‍اغ‍ی‍ری‍ل‍م‍ام‍ی‍ش ق‍ون‍اق‍لار، م‍خ‍ن‍ث ل‍ر، وال‍ع‍ص‍ر، دارت‍ی‍ل‍م‍ام‍ی‍ش دن‍ل‍ر(ح‍ی‍ک‍ای‍ه ل‍ر) از آثار این شاعر به زبان ترکی آذربایجانی بوده و تبت یدا و نمی از یم ترجمه و شرح دعای صباح علی (ع) از دیگر کتاب های اوست.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.