نشست تخصصی "وقف و رسانه" با حضور مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین مدیران رسانه‌های مختلف استان در تبریز برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در این نشست تخصصی، با تاکید بر اینکه تا زمانی که واقف نباشیم نمی‌توانیم از کسی انتظار وقف کردن داشته باشیم، اظهار کرد: هر فردی نسبت به حرفه‌ی مربوط به خود می‌تواند وقف کند؛ نویسنده وقت و نوشتار خود را و کسی که وسع مالی دارد می‌تواند از مال خویش وقف کند.
حجت‌الاسلام علی مصایبی با بیان اینکه شهدا جان خود را وقف کردند، خاطرنشان کرد: شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم دفاع "وقف جان" کرده‌اند؛ شهیدان مدافع با این کلام که "هر چه دارم فدای اهل بیت(ع)" پا در این مسیر گذاشته و نه تنها برای اهل بیت(ع) بلکه برای مردم، امنیت، آرمش و پایداری کشور اسلامی جان نثاری کردند.
وی گفت: با بررسی موقوفات، نتیجه می‌گیریم که همگی زمانی وقف شده‌اند که دین اسلام را در خطر دیده‌اند؛ با مراجعه به پیشینه موقوفات، درمی‌یابیم زمانی وقف شده‌اند که طاغوتیان بر عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) فشار آورده‌اند و مردم در این راستا وقف کرده‌اند تا عزاداری‌ها تعطیل نشود.
حجت‌الاسلام مصایبی با تاکید بر اینکه موقوفات "سیدالشهداء" در کشور بیش از سایر موقوفات است، خاطرنشان کرد: آیت‌الله سبحانی در قم، حسینه و ساختمان مدرسه را وقف کرده و در استان نیز منزل پدری خود را وقف کردند؛ باید از این بزرگان الگو بگیریم.
وی در خصوص به روز کردن سنت حسنه‌ی وقف، یادآور شد: باید در جریان مشاوره‌دهی وقف، به نیازهای روز توجه بیشتری کنیم تا نیازهای روز جامعه نیز تامین شود، اما این به روز کردن نیاز به تبلیغ و نشر گسترده‌ی موارد دارد.
وی بیان کرد: برخی خواسته یا ناخواسته تبلیغ می‌کنند که بعد از انقلاب تعداد موقوفات کم شده است، در حالی که طبق مستندات موجود، موقوفات پنج برابر قبل از انقلاب شده است؛ یک نمونه‌ی وقف بعد از انقلاب در استان بیمارستانی است که توسط خیر مردانی‌آذر ساخته شده و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند در این راستا. آیا چنین وقفی در گذشته وجود داشت؟ چرا برخی اجازه نمی‌دهند که این بیمارستان با عنوان وقف ثبت شود؟ چرا به عنوان هبه و یا عناوین دیگر ثبت می‌کنند؟ در حالی که بزرگ‌ترین ظلم به واقف است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خاطرنشان کرد: این همه مدارس توسط خیران مدرسه‌ساز احداث می‌شود، آیا این موارد عین "وقف" نیست؟ چه اشکالی دارد این خیران با عنوان واقفین مدرسه‌ساز عمل کنند، چرا که در حقیقت از اموال خود وقف می‌کنند؛ این موضوع در فرهنگ سازی و ترویج سنت حسنه وقف هم می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بحث تبلیغات در ترویج سنت حسنه وقف بسیار اثرگذار است، بیان کرد: باید در امر اطلاع‌رسانی صرفا به هفته وقف اکتفا نکرده و در ایام مختلف سال تلاش کنیم و از رسانه‌های سمعی، بصری و مکتوب انتظار داریم که در قضاوت‌ها متولی اصلی موضوع مشخص باشد.
وی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف متولی موقوفاتی است که مدارک و مستنداتش را در اختیار دارد، افزود: سازمان اوقاف متولی بقاع و امام‌زادگان(ع) نیز است اما متولی شخصیت‌ها نیست؛ اوقاف تولیت مساجد را نیز به دلیل اینکه موقوفه هستند بر عهده دارد اما از برخی کارهای که در مساجد اتفاق می‌افتد بی‌خبر بوده و قانون هم اجازه نمی‌دهد ورود کنیم.
حجت‌الاسلام مصایبی با اشاره به عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان طی سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نسبت به تثبیت(ثبت و سنددار کردن) موقوفات از سال ۸۹ تا ۹۶ به میزان ۴ برابر نسبت به سال‌های پیش از ۸۹ اقدام کرده و همچنین در بحث شناسایی و احیای موقوفات نیز روند همین‌گونه است.
وی با اشاره به سامانه ثبت اطلاعات موقوفات نیز خاطرنشان کرد: امروز تمامی اطلاعات موقوفات در سامانه مذکور ثبت می‌شود؛ سازمان اوقاف اسکن اسنادش را طی سال‌ها انجام و به اتمام رسانده است.
وی با اشاره به تلاش‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در مورد احیای برخی موقوفات، خاطرنشان کرد: اصل وقف نامه‌ی قائم مقام فراهانی را از کتابخانه مجلس پیدا کردیم و همچنین اصل وقف نامه مسجد کبود نیز از کتابخانه کاخ موزه گلستان کشف شد و شاید کسی باور نمی‌کرد که مسجد کبود بیش از ۳۰۰ رقبه داشته باشد.
مشاور و دبیر شورای معارف اسلامی صدا و سیمای مرکز استان نیز در این نشست با بیان اینکه اطلا‌ع‌رسانی در مورد موضوعات خاص جزو وظایف ماست، گفت: کارگروه‌هایی جهت پیگیری موارد مختلف تشکیل داده‌ایم که نام یکی از کارگروه‌ها له نان "زکات و وقف" است، این دو مورد از مهم‌ترین مسائل و درحقیقت حلال بسیاری از مسایل اجتماعی، اقتصادی و... است.
محرم فروغی شجاع اضافه کرد: مردم باید با وظایف خود در قبال برخی موضوعات آشنا شوند، از این‌رو در صدا و سیمای استان احکام مربوطه را مورد توجه قرار می‌دهیم. صدا و سیما در این راستا کمر همت بسته و در ایام مختلف سال تلاش بر این بوده که اهتمام ویژه‌ای به این دو مبحث "زکات و وقف" داشته باشیم.
مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز با بیان اینکه برای اولین بار در سطح استان‌ها، کارگاه ایده‌پردازی، طراحی و تولید پوستر در مورد وقف در استان برگزار شد و ۳۶ طرح ناب و ارزشمند منتخب شد.
رحیم عبدالجباری افزود: در برنامه داریم پوسترهای منتخب جشنواره در قالب نمایشگاهی در پارک طوبی در معرض دید عموم قرار گرفته و در سطح شهر جهت تبلیغ این سنت حسنه استفاده شود.
در این نشست تخصصی، مدیران صداوسیما، خبرگزاری و پایگاه‌های خبری و مطبوعات به بیان ایده‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداخته و پیشنهاداتی را جهت ترویج سنت حسنه وقف ارائه دادند.
گفتنی است، در پایان مراسم عوامل برنامه تلوزیونی آخارسو به معرفی این برنامه پرداخته و همچنین از آثار برتر کارگاه ایده‌پردازی، طراحی و تولید پوستر وقف چشمه همیشه جاری نیز رونمایی و از طراحان آثار برتر تجلیل شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.