به گزارش ایرنا از مرکز تحقیقات مجلس،آیت الله احمد مبلغی روز دوشنبه در هم اندیشی کمیته ملی زیارت در قم افزود: این کمیته، طراحی این برنامه را بر اساس تجمیع ظرفیت ها و امکانات نهادهای مختلف مرتبط به زیارت و همکاری آنان به انجام می رساند.
وی ادامه داد: ما به دنبال زیارت محور کردن مدیریت شهرهای زیارتی هستیم؛ مدیریتی با این هدف که حضور انسان ها در این شهرها حضوری فکری تر، معنوی تر و اجتماعی تر گردد، و شهر از اقتصادی فعال تر برخوردار شود.
مبلغی با اشاره به پنج اندیشه مهم قرآنی جهت تحقق آرمان شهر زیارتی گفت: آیه 37 سوره ابراهیم 'عِندَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِیُقِیمُوا الصَّلَاةَ، فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ وَارْزُقْهُم مِّنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ'، مهمترین آیه الهام بخش در خصوص زیارت است که می توان از آن، شؤون ، اقتضائات و مدیریت زیارت را فهم و دریافت کرد.
مبلغی خاطرنشان کرد:از این آیه، می توان پنج مقوله مهم شامل 'نسبت شهر با حرم'، 'رابطه شهر زیارتی با خدا'، 'رابطه مردم با شهر زیارتی'، 'اقتصاد شهر زیارتی' و 'کارکردهای شهر زیارتی' را استفاده کرد.
وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: باید شهر زیارتی منطقه ای و فرامنطقه ای بیاندیشد، هرگاه زیارت از بعد بین الملل غافل شود معلوم است برنامه ریزی در مورد آن نادرست و ناقص صورت گرفته است.
مبلغی خاطرنشان کرد: همه شهرهای زیارتی باید فراتر از مرزها، اندیشه ها و دل ها را به خود جلب کنند، به صورت طبیعی، بدون احساس مسئولیت و داشتن یک دید بین المللی، و بدون برنامه ریزی و تلاش، این مهم انجام نمی گیرد.
وی گفت: بذر اصلی را عنایت خداوند در این شهرها قرار داده است ولی ما وظایف سنگینی در تعمیق جاذبه های شهر زیارتی بردوش داریم.
مبلغی گفت: شهر زیارتی باید شاهد بالاترین، شکوفاترین و بهترین اقتصاد در خود باشد تا عنوان 'بهره مندی از ثمرات' تحقق یابد.
وی افزود: براین اساس، باید دید متخصصان تا چه اندازه مدل فعال سازی 'اقتصاد خدماتی' را برای شهرهای زیارتی مفید و ضروری می بینند تا در برنامه جامع زیارتی تعبیه شود.
وی با اشاره به این که رسانه یک واقعیت انکارناپذیرِ دارای توان تاثیرگذاری بر زاویای مختلف زندگی جامعه است، گفت: زمانه هر چه به جلو می تازد نه تنها از تاثیرگذاری رسانه کاسته نمی شود، که فراتر، نقش پذیرتر، حضورپذیرتر و تاثیرگذارتر می گردد.
مبلغی افزود: هنگامی که رسانه دارای چنین شاخص و توانی است، ایجاد یک نظام مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی برای شهر زیارتی بدون لحاظ رسانه و حضور معنادار، عمیق و گسترده آن، تلاشی ناکارامد یا کم کارآمد است.
وی با تاکید بر اینکه بحث زیارت نیاز به تلاش، اندیشه و پژوهش دارد، ادامه داد: در خصوص جایگاه رسانه در نظام جامع مدیریت شهر زیارتی باید دید که چگونه رسانه می تواند محوریت حرم را از حالت صرفا محوریت مکانی به سمت محوریتی اندیشه ای تر، معنایی تر، معنوی تر و اجتماعی تر به پیش ببرد.
این مراسم با هدف بررسی ظرفیت های مرکز پژوهش های صدا و سیما و حرم مطهر حضرت فاطمه ومعصومه (س) و برخی دیگر از مراکز علمی در حوزه زیارت برگزار شد.
کمیته زیارت از یک سال قبل در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تشکیل و تاکنون سه نشست در شهرهای قم، مشهد و شیراز برگزار کرده است.
7401/ 6133/ تنظیم: جعفرمسلمی ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.