به گزارش ایرنا، علی جلیلی روز پنج شنبه در آیین اجلال و بزرگداشت شاعر، هنرمند و معلم پیشکسوت آموزش و پرورش مراغه 'پیش کنگره استاد باریشماز' اظهار کرد: تواضع و فروتنی، دوری از لذت های دنیوی ، ایمانی راسخ، عقیده ای استوار، شور مذهبی و استحکام عقیده و استفاده از مکتب قرآنی و آموزه های نهج البلاغه از ویژگی های ممتاز استاد باریشماز است.
وی افزود: سرشت و فطرت انسانی وابسته به علوم انسانی است و علوم پایه در تمامی مراحل زندگی و حتی پس از مرگ نیز در تکمیل هویت انسانی تاثیرگذار است.
جلیلی با تاکید بر اهمیت شعر، فلسفه و عرفان در تمامی مراحل زندگی انسان ها افزود: نحوه زندگی و آثاراستاد حیدر عباسی با علوم پایه ای درهم آمیخته شده که مطالعه و شناخت این آثارمی تواند الگو وسرمشق مناسبی برای زندگی ما باشد.

** استاد باریشماز آشتی دهنده بین علوم و زبان های مختلف است
رئیس همایش بزرگداشت و تبیین اندیشه های استاد حیدرعباسی نیز در این همایش اظهارکرد: استاد باریشماز را می توان مصلح اجتماعی در عرصه های مختلف شعر، نقاشی، خوشنویسی، ادبیات، فلسفه وعرفان دانست که با آفرینش آثارنمونه و بی بدیل توانسته است در بین علوم و زبان های مختلف آشتی و صلح را برقرار کند.
جلیل اسلامی افزود: شرط رسیدن به خدا نه گفتن به زر و زور و بی عدالتی ها است که استاد حیدر عباسی نسبت به ظلم و بی عدالتی در جهان بی تفاوت نیست و آن را می توان در انتخاب تخلص استاد حیدر عباسی یعنی 'باریشماز' به عینه مشاهده کرد.
وی افزود: بیشتر آثار استاد در حوزه عرفان بعد از دوران بازنشستگی است که شناساندن و معرفی آثار و شیوه زندگی استاد باریشماز می تواند الگوی مناسبی برای بازنشستگان باشد.
اسلامی گفت: همایش اجلال خرد ناب باریشماز پیش کنگره بزرگداشت استاد باریشماز است که 15 و 16 آذرماه سالجاری در تالار عبدالقادر مراغه برگزار می شود.

** استاد باریشماز از مفاخر ایران اسلامی و آذربایجان است
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این همایش با اشاره به جایگاه رفیع استاد باریشماز و آثارش در ادبیات ایران و جهان اظهار کرد: استاد باریشماز تندیسی از زیبایی های انسانی، عرفانی و اخلاقی و نماد عزت و سربلندی و از مفاخر ارزشمند ایران اسلامی به ویژه سرزمین آذربایجان است.
عاشور اکرمی افزود : صفای باطنی و بی آلایشی، عشق به ائمه اطهار بویژه علی ابن ابیطاب (ع) در گفتار، رفتار و آثار استاد را می توان از ویژگی های مهم وی برشمرد.
وی عزم و اراده بسیار قوی و نظم دقیق و پشتکارعظیم را از دیگر صفات بارز این شخصیت والامقام عنوان کرد و ادامه داد: گریزان از اشتهار و مردمی بودن و نداشتن غرور از دیگر ویژگی های بارز شخصیتی این استاد و معلم نمونه است.
کاوه عباسی فرزند استاد باریشماز نیز در این همایش به معنی و مفهوم تخلص استاد حیدرعباسی اشاره کرد و افزود : مقابله با ظلم و بی عدالتی در جهان و نه گفتن به آن در تخلص استاد حیدر عباسی نمایان است.
وی گفت: استاد باریشماز در مسائل اجتماعی تعارف و اضافات را کنار گذاشته به گونه ای که در بیشتر آثار وی به ویژه در کتاب 'ادوملو دیره ک' می توان آزادی و آزادگی را کاملا مشاهده کرد.
در این همایش که با حضور مردم هنر دوست مراغه، برخی شاعران شهرهای همجوار و فرهنگیان آموزش و پرورش برگزار شد، استاد کریمی مراغه ای، استاد پریزاد نقده ای، محمدرضا مقدسی، ودود دوستی، شهرام اورنگ، ابراهیم اقبال و محمد مشتری و عارف ساسانی اشعاری را قرائت و به بررسی آثار باریشماز پرداختند.
در حاشیه برگزاری این همایش نمایشگاهی از آثار استاد در زمینه های هنری، نقاشی، خوشنویسی و حکاکی در سالن جنبی تالار برپا شده بود.
حیدر عباسی در سال 1322 در شهر مراغه متولد شد تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مراغه و تحصیلات عالی را در دانشگاه آذرآبادگان با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.
حیدر عباسی متخلص به باریشماز به 6 زبان انگلیسی، فرانسه، روسی، عربی، فارسی و ترکی مسلط است و در زمینه هنر نقاشی و خوشنویسی نیز جزو اساتید به شمار می رود و خالق آثار ارزشمندی چون ترجمه مثنوی معنوی و نهج البلاغه به زبان ترکی است.
وی همچنین بیش از 10 کتاب نفیس شعر و نمایشنامه ترکی نوشته است.
آثار باریشماز سرشار از ادبیات غنی آذربایجان است و یحیی شیدا آثار وی را دایره المعارف ترکی عنوان کرده است.
کتاب‌ هایی از جمله نغمه داغی، چاغیریلمامیش قوناقلار، ادوملو دیره ک، کعبه و قانلی اذان، یار و نار، دارتیلمامیش دنلر، دووارلار، سس، والعصر، شرح انور (ترجمه و تفسیر مثنوی) در چهار جلد، ترجمه ترکی نهج البلاغه، تبت یدا، گولنده هر زامان، اونودولماز خاطیره لر، قوشمالار و غزللر، دؤردلوک لر و ... را به نگارش درآورده است.
کتاب مثنوی وی در جمهوری آذربایجان و ترکیه به زبان ترکی، کتاب کعبه و قانلی اذان و یار و نار به زبان آلمانی و بسیاری از اشعارش در مجلات امریکا و کانادا ترجمه و چاپ شده است.
وی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان مراغه می باشد.
گزارش: سجاد عبدی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.