به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رحیم شهرتی فر در نشست هم اندیشی حقوق شهروندی در شورای اداری اسکو، اظهار کرد: حقوق بشر به معنی امروزی اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در اندیشه‌‌های سیاسی غرب مطرح شد و در اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 میلادی توسط مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.
وی، دایره شمول حقوق انسانی در اسلام را وسیع تر و توسعه یافته تر دانست و با اشاره به نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع) مبنی بر اینکه 'آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند'، متون اسلامی را سراسر آمیخته با موضوعات مربوط به حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی عنوان کرد.
شهرتی فر با بیان اینکه هم به مقتضای زمان و هم بر اساس باورهای دینی، انسان از حقوق انسانی برخوردار است، افزود: اگر کسی شهروند جمهوری اسلامی است از حقوق برابر در جامعه برخوردار بوده و سهم هر فرد طبق قانون مساوی است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تبعیض و بی عدالتی در جامعه با شان و کرامت انسانی سازگار نیست و منشور حقوق شهروندی در راستای نهادینه کردن همین اصول در جامعه بر پایه کرامت انسانی تدوین و ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود، حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق آزادی اندیشه و بیان را از مهم ترین مواد منشور حقوق شهروندی عنوان کرد و خواستار ورود جدی تمام دستگاها و مشارکت دادن عموم مردم در اجرای دقیق این منشور شد.
شهرتی فر با اشاره به سند تخصصی حقوق شهروندی در نظام اداری مهم ترین نیاز فضای اداری امروز را تعامل مناسب و تکریم مردم با تسهیل روندهای اداری بیان کرد و گفت: در سایه تعامل با مردم، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی تقویت می شود و باید سازمان های مردم نهاد در راستای اجرای منشور حقوق شهروندی تقویت شوند.
فرماندار شهرستان اسکو نیز در این نشست گفت: بعد از ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط ریاست محترم جمهوری در سال 1395، مجموعه‌ای از حقوق شهروندی که در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی‌ و در قالب منشوری با عنوان منشور حقوق شهروندی ابلاغ شد.
مرتضی محمدزاده با بیان اینکه با نگاه واقع بینانه به این منشور، تدوین چنین سندی برای اولین بار در تاریخ کشور نقطه عطفی است، افزود: این کار یک اقدام پیشروانه در دولت تدبیر و امید و در راستای کرامت انسانی به شمار می آید.
وی با اشاره به ضرورت نهادینه کردن منشور در جامعه اظهار کرد: برای نهادینه کردن این منشور به عنوان یک سند حقوقی نیازمند همکاری همه دستگاه های اجرایی، نهادهای مردمی، تشکل ها و بخصوص مشارکت مردم هستیم و اجرای دقیق منشور می تواند ما را در کاهش آسیب‌ها و مشکلات جامعه یاری رساند.
فرماندار اسکو افزود: منشور حقوق شهروندی برگرفته از تمام ظرفیت های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مترقی ترین قوانین دنیاست که چنین اسنادی برای نهادینه کردن حاکمیت قانون اساسی در جامعه ضروری بود.
محمدزاده با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با تدوین و ابلاغ آن گام اساسی در این خصوص برداشت،خاطر نشان کرد: اینک باید در راستای عملیاتی نمودن آن با برگزاری آموزش های لازم و استفاده از ظرفیت های شهرستانی برنامه ریزی و اقدام گردد.
خبرنگار: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.