به گزارش ایرنا، محمد محمدپور شامگاه یکشنبه در آیین افتتاح بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان، با بیان اینکه دیدگاه والا و دوراندیش پیشکسوتان تئاتر، بسترساز فعالیت و جنبش هنری استان است، افزود: ظرفیت و توانمندی تئاتر استان بسیار گسترده است.
وی یادآوری کرد: هنرمندانی که در دهه‌ 40 یا 50 فعالیت می‌کردند اکنون نیز در توسعه‌ و پیشرفت تئاتر استان فعالیت کرده و سهم دارند و این موضوع نشان می‌دهد که همه در تلاش برای پیشرفت تئاتر استان هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: فعالیت و زمینه سازی پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی اکنون به ثمر رسیده و شاهد رشد و شکوفایی هنرمندان جوان در استان هستیم.
محمدپور با اشاره به درخشش هنرمندان استان در سال های اخیر در عرصه های ملی و بین المللی، ادامه داد: امید است با هموارسازی بیشتر مسیر موفقیت آن ها، از زحمت های آنان قدردانی کرد.
وی از ثبت ١٩ گروه نمایشی استان در سال جاری در سامانه‌ انجمن هنرهای نمایشی کشور خبر داد و گفت: سال‌ گذشته ١٥ گروه نمایشی از آذربایجان شرقی در این سامانه ثبت‌نام کرده‌ بودند که این آمار در سال جاری به ٣٤ گروه نمایشی ارتقا یافته است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: طبق آمار بدست آمده امسال میزان فعالان عرصه تئاتر استان به 720 نفر رسیده است.
محمدپور با اشاره به اینکه شهر و تمدن شهری از ابتدا ملازم با تئاتر بوده است، افزود: این دو گزینه یکدیگر را تقویت کرده و تئاتر، توسعه شهری را در پی داشته است.
وی با بیان اینکه تئاتر، عرصه فراگیر برای تمامی هنرهاست، گفت: رشد تئاتر استان در نتیجه‌ رشد هنرهای مبنایی بوده و با موفقیت در این عرصه می‌توان در عرصه‌های هنری دیگر نیز به توسعه رسید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، تناسب موضوع نمایشنامه نویسی با ارزش های بومی و ملی را ضروری دانست و گفت: در حوزه تئاتر نشان دادن فرهنگ و تمدن مردم و کشور ضرورت دارد و باید برای حفظ تناسب موضوعات و آثار با ارزش های ملی و بومی سرزمین مان تلاش بیشتری صورت گیرد.
محمدپور ادامه داد: نمایش فرهنگ و تاریخ سرزمین مادری به طور قطع برای گسترش و توسعه فرهنگی و شهری موثرتر بوده و هدف ما شروع روندی است که با همکاری هنرمندان و همچنین ورود سرمایه گذاران آینده مطلوب و موفقی را برای عرصه تئاتر استان رقم بزند.
وی با تاکید بر اینکه حمایت همه جانبه از حوزه هنرهای نمایشی باید در اولویت های ارگان های دولتی، اجرایی و حتی بخش های خصوصی قرار گیرد، اظهار کرد: شهرداری، شورای اسلامی شهر، بخش های خصوصی و مجموعه‌هایی که در توسعه شهر نقش دارند باید تئاتر را همراهی کنند و همه باهم در روشن سازی جایگاه تئاتر در جامعه و گسترش و تعمیق فرهنگ عمومی جامعه گام برداریم.
محمدپور افزود: همانند گذشته حمایت همه جانبه خود در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی تئاتر استان را ادامه خواهیم داد.
دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی نیز در این آئین با اشاره به آثار حاضر در این جشنواره گفت: امسال 36 اثر برای حضور در جشنواره متقاضی بودند که از این تعداد حدود 15 کار در بخش مسابقه ای و 6 کار در بخش تجربه های نو به جشنواره راه یافتند.
بابک نهرین با اشاره به حساسیت و اهمیت داوری در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی، افزود: در بخش مسابقه ای جشنواره هنرمندان صاحب نام و با تجربه تئاتر کشور از جمله پانته آ بهرام، عبدالحسین لاله و نادر برهانی مرند به عنوان داور حضور خواهند داشت و داوران بخش تجربه های نو نیز از میان هنرمندان مطرح استان مینا پناهی، شهرام خدایی و فرزین ریحانی راد انتخاب شده اند.
وی اظهار کرد: هر دو بخش اصلی و تجربه های نو در جشنواره دارای جنبه رقابتی بوده و در پایان 2 کار از بخش مسابقه ای به جشنواره فجر راه خواهد یافت و از بخش تجربه های نو نیز 2 کار برای نمایش عموم و معرفی برای سایر جشنواره ها انتخاب خواهد شد.
پس از نواختن شدن زنگ افتتاح بیست و نهمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی، نمایش 'خانه در باد' اثر 'مرضیه محمدزاده' از بخش تجربه های نو بر روی صحنه رفت.
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی از ١٩ تا ٢٤ شهریور با اجرای ٥ نمایش در هر روز برگزار می شود.
آئین اختتامیه این جشنواره روز جمعه ٢٥ شهریور در آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی ٢٩ بهمن تبریز با معرفی برترین آثار نمایشی استان برگزار می شود.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.