یک روانشناس با بیان اینکه استرس در میان همه‌ی افراد جامعه وجود دارد، گفت: معتقدم انسانی وجود ندارد که استرس را با شدت زیاد تجربه نکرده باشد، چرا که فقط افراد مرده همواره آسوده خاطر هستند!. 
دکتر حسن صبوری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی اظهار کرد: استرس به یک حالت ذهنی که مخلوطی از نگرانی و ترس است، گفته می‌شود که با علائم مختلفی مانند عرق کردن دست، تپش قلب، خشک شدن دهان، جویدن ناخن، بی‌قراری پا و... خود را نشان می‌دهد. 
وی عوامل استرس را تفاوت‌های فردی از لحاظ آسیب پذیری روانی دانست و عنوان کرد: استرس عوامل دیگری همچون محیط، شخصیت، ژنتیک و تجارب فردی دارد که مهم ترین آنها آسیب پذیری روانی می‌باشد. 
وی با اشاره به اینکه استرس به اندازه‌ای در زندگی لازم است، گفت: استرس یک نیروی محرکه است که  داشتن این نیرو در رسیدن به یک هدف، اهمیت این موضوع را مشخص می‌کند و داشتن استرس نرمال در زندگی موثر است. 
وی ادامه داد: استرس مفید است اما تا زمانی که ما را به سمت اهدافمان هول دهد و به عبارتی کارساز باشد، اما از طرفی اگر استرس و نگرانی داشته باشیم ولی برای رفع آن مورد، کاری انجام ندهیم با مرور زمان این استرس تبدیل به یک بیماری روانی می‌شود. 
صبوری مقدم با بیان اینکه استرس به دو نوع کارساز و دردسر‌ساز تقسیم می‌شود، عنوان کرد: در مورد استرس کارساز، فرد برای رفع استرس خود کاری انجام می‌دهد که در نتیجه احساس خوبی به او دست می‌دهد اما در نوع دوم فرد فقط دارای احساس درماندگی و نگرانی هست که بسیار مضر می‌باشد. 
وی با اشاره به اینکه استرس دردسر ساز رابطه‌ی مستقیمی با افسردگی دارد، تاکید کرد: فرد در ذهن خود برای رفع استرس، چاره‌اندیشی می‌کند اما توان و یا حوصله‌ی انجام آن را ندارد و در نتیجه برای اینکه کاری انجام نداده است احساس درماندگی می‌کند که به این حالت افسرگی می‌گویند.
وی ادامه داد: عوامل استرس‌زا در جامعه ما مانند اجتماع، شبکه‌های اجتماعی، مشکلات مالی، نوع پوشش و....بسیار زیاد است که دقت کردن به این مسائل ما را دچار افسردگی کرده و در پی آن به یک مرده‌ی متحرک تبدیل می‌شویم. 
این روانشناس، دشمن افسردگی ناشی از استرس را، فعال بودن دانست و اظهار کرد: علاوه بر فعال بودن، تغذیه، استراحت کافی و محبت به اطرافیان که بهترین درمان است، را به افراد افسرده ناشی از استرس توصیه می‌کنم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.