به گزارش خبرنگار ایرنا، علی شمشیری روز یکشنبه در همایش صیانت و گفتمان سازی رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان استان کرمانشاه برگزار شد، افزود: سود ترانزیت یک هزار و 600 میلیارد دلاری، مشتری مداری و تقاضا محور کردن مشتری ها، تنوع پذیری بسیار در عرضه، هزینه پایین و تاثیرگذاری سریع باعث شده با وجود تلاش و جان گذشتگی های فراوان در امر مبارزه، مواد مخدر نه تنها کاهش پیدا نکند بلکه هر روز به شکل جدیدتری تولید و عرضه شود.
شمشیری گفت: براساس تازه ترین پژوهش ها در سال 2017 هر روز یک نوع مواد مخدر صنعتی تولید و روانه بازارمصرف می شود و تا کنون بیش از 700 نوع مواد مخدر صنعتی و سنتی شناسایی شده است.
به گفته شمشیری، با وجود تلاش های شبانه روزی ستاد مبارزه با مواد مخدر و تمامی نهادهای مرتبط در ایران و جهان مواد مخدر نه تنها کاهش نیافته بلکه هر روز به شکل جدیدتری با هزینه پایین تر و تاثیرگذاری سریع تری عرضه می شود.
وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مبارزه با مواد مخدر به عنوان یکی از اولویت ها بسیار مهم معضلات اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری رواج اعتیاد در جامعه را از مصادیق جنگ نرم و یکی از راه های مهم نفوذ دشمن به جامعه معرفی و مبارزه با آن را یک جهاد مقدس نامیده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از روحانیون، اساتید دانشگاه و معلمان که با بخش وسیعی از جامعه در ارتباط هستند، خواست تا در خصوص چگونگی آگاهی بخشی و پیشگیری از اعتیاد افراد به یک جهاد نرم و مقدس برای یافتن راهکارهای علمی، اجتماعی و کاربردی دست بزنند.
او با بیان اینکه ریشه کنی مواد مخدر در جامعه بدون همکاری افراد جامعه میسر نیست، گفت: براساس مطالعات انجام شده در جهان در 10 سال گذشته؛ شاهد رشد 19 درصد مصرف مواد مخدر و رشد 122 درصد در تنوع مواد صنعتی مخدر هستیم.
وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به تنوع و شیوه های جدید مصرف و تولید مواد مخدر مهم ترین و مطمئن ترین راه پیشگیری از اعتیاد با گفتمان سازی در جامعه، رویکرد اجتماعی داشتن در امر مبارزه با مواد مخدر است.
وی مبارزه با مواد مخدر را مبارزه ای دائمی و بلندمدت دانست و اظهار داشت: ستاد مبارزه با مخدر استان کرمانشاه در طول چهار سال گذشته 2 بار رتبه بهترین عملکرد در سطح کشور را کسب کرده است.
او در ادامه اعلام کرد: وضعیت شناسی مواد مخدر در استان کرمانشاه در سال 90 یک درصد بالای نرخ متوسط کشوری بود ولی با تلاش های شبانه روزی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان این نرخ به یک درصد پایین تر از نرخ متوسط کشوری رسیده است.
شمشیری با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور پیش بینی شده گفت: اعتیاد عامل بسیاری از معضلات دیگر اجتماعی؛ مانند همسر آزاری، کودک آزاری، طلاق، سرقت و بیکاری است.
وی در پایان به باورهای غلط رایج در جامعه در خصوص مصرف مواد مخدر مانند رفع افسردگی، اختلالات جنسی، مبارزه با استرس و بیداری در شب اشاره کرد و گفت: مبارزه با مواد مخدر جلوگیری از ترویج آن مسئولیت و وظیفه ای همگانی است.
طبق آمار سال 1390 استان کرمانشاه 50 تا 55 هزار معتاد دارد اما آمار غیررسمی بیشتر از این رقم است.
3209/8066 خبرنگار:عباداله آذرگون ** انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.