به گزارش خبرآنلاین، افشین روشنی میلانی، مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان در خصوص دلیل وقفه های طولانی در پروژه های جدید نیروگاهی در این استان به خبرنگاران گفت: به دلیل محدودیت های موجود در خصوص تامین گاز، سرمایه گذاران اقبالی به مشارکت در پروژه های مشابه ندارند.

وی با اشاره به لزوم توسعه واحدهای نیروگاهی در این منطقه تاکید کرد: موضوع انتقال گاز و تامین سوخت مورد نیاز باید در سطح کلان و تلاش مسئولان و نمایندگان استان در مجلس حل و فصل شود.

روشن میلانی گفت: در زمان حاضر تنها با تخصیص انرژی گاز برای نیروگاه صوفیان موافقت شده است.

  تبادل 450 مگاوات برق از ارمنستان و جمهوری آذربایجان

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با اشاره به اینکه تبادل برق با کشورهای همسایه از رویکردهای وزارت نیرو به شمار می آید گفت: به عنوان مثال در زمستان به کشورهایی مانند ارمنستان و جمهوری آذربایجان برق صادر کرده و در تابستان از آنها برق وارد می کنیم.

به گفته وی، تابستان امسال 300 مگاوات از ارمنستان و 150 مگاوات از جمهوری آذربایجان واردات خواهیم داشت.

میلانی با بیان اینکه تبادل انرژی یکی از راه های بهره وری از افق متفاوت کشورهای همسایه است، گفت: برای تبادل برق پولی رد و بدل نمی شود.

روشن میلانی با اشاره به اینکه تبادل برق با کشور ترکیه متوقف شده است، گفت: به عراق تنها صادرات داریم.

توجه به انرژی های تجدید پذیر در تامین نیروی برق

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با اعلام اینکه وزارت نیرو مشوق های ویژه ای برای تولید برق از مولدهای مقیاس کوچک در نظر گرفته است، گفت: در زمان حاضر 20 مگاوات برق در منطقه آذربایجان از طریق این مولدها تولید می شود و تا پایان سال به 100 مگاوات خواهد رسید .

وی با بیان اینکه تولید انرژی سبز از رویکردهای وزرات نیروست، از امضای موافقت نامه اصولی برای تولید 80 مگاوات برق از طریق ایجاد نیروگاه بادی در این منطقه خبرداد و گفت: مجوز تولید 350 مگاوات برق از طریق پنل های خورشیدی گرفته شده و 60 مگاوات هم با شیوه زمین گرمایی در مشکین شهر تولید خواهد شد.

وی با اعلام اینکه 20 درصد برق مصرفی ساختمان های ادرای تا سه سال آینده باید از انرژی خورشیدی تامین شود، گفت: بازدهی انرژِی خورشیدی در استان آذربایجان شرقی با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی بالاست.

روشن میلانی اظهارکرد: نرخ خرید انرژِی از تولیدکننده های خورشیدی 10 برابر نرخ فروش برق توسط شرکت است.

مشکل تامین مصرف برق تابستان با همراهی مردم رفع می شود

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در ادامه با اشاره به مشکل پیک مصرف در فصل تابستان و احتمال کمبود تامین برق در این ایام گفت: عبور بدون خاموشی از تابستان امسال نیازمند همراهی بخش های مختلف مصرف است.

وی گفت: مشترکان در صورت مدیریت مصرف و انتقال مصرف به زمان های کم فشار از پاداش و تخفیف در اعمال هزینه های برق بهره مند می شوند.

افشین روشن میلانی با بیان اینکه عبور از پیک بار تابستانی از چالش های وزارت نیروست، یادآوری کرد: تقاضای مصرف برق در ساعت های مختلف شبانه روز و فصل های مختلف سال متغیر است و امکان ذخیره انرژِی الکتریکی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: واحدهای صنعتی و تولیدی با مشارکت در طرح های تشویقی از جمله طرح تعطیلات و تعمیرات تابستانی، طرح ذخیره عملیاتی و طرح صنایع خود تامین از پاداش های وزارت نیرو بهره مند می شوند.

میلانی گفت: مشترکان خانگی و کشاورزی هم با جابجایی زمانی مصرف وسایل برقی از زمان اوج بار به ساعت های کم بار از تخفیف در هزینه مصرفی بهره مند می شوند.

وی از افزایش 13 درصدی مصرف برق در هفته جاری در حوزه مدیریت برق منطقه ای آذربایجان به واسطه افزایش دمای هوا خبر داد و گفت: مشترکان با کاهش مصرف 10 درصدی و پرهیز از مصرف وسایل برقی در ساعت های پربار کمک قابل توجهی به مدیریت این انرژِی خواهند کرد.

روشن میلانی به کاهش مصرف 265 مگاواتی مصرف برق توسط واحدهای صنعتی، کشاورزی و ادارات در تابستان سال گذشته اشاره کرد و گفت: پیش بینی پیک بار تابستان امسال سه هزار و 93 مگاوات است.

وی با اشاره به سهم 11 درصدی بخش عمومی و اداری در مصرف برق حوزه مدیریت شرکت برق منطقه ای آذربایجان، گفت: در صورت تغییر ساعت کار اداری 4 تا 5 درصد کاهش مصرف برق در زمان پیک بار خواهیم داشت.

میلانی با اعلام اینکه تلفات شبکه برق شرکت های توزیع برق منطقه در سه سال گذشته از 13 به 10 درصد کاهش یافته است، گفت: سربه سر شدن تولید و مصرف انرژی از بحران های آینده کشور است چنانچه اگر این شیوه مصرف و کم توجهی به بهره وری ادامه داشته باشد تا سال 1405 وارد کننده نفت خواهیم شد.

احداث تونل انرژی در تبریز

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود از احداث تونل انرژی در تبریز خبر داد و گفت: این تونل به منظور انتقال انرژی برق مورد نیاز کلانشهر تبریز در چهار کیلومتر احداث می شود.

افشین روشنی میلانی از احداث 1200 متر از تونل یاد شده خبر داد و گفت: تونل انرژی تبریز با هدف انتقال پست 230 کیلووات از ملا زینال تا میدان ساعت در اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

میلانی در ادامه با بیان اینکه طی سه سال گذشته، میزان تلفات انرژی در این منطقه به شدت کاهش یافته است گفت: میزان تلفات انرژی در آذربایجان شرقی از 14 درصد به 10 درصد رسیده که در این رابطه جزو استان های پیشرو کشور به شمار می آییم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 680228
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.