حسن علیوند، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال پیش بینی می شود بیش از 500 تن برگ مو به ارزش 10 میلیارد ریال از باغ های انگور این شهرستان برداشت شود.
وی اظهار کرد: باغداران ملکانی به همراه خانواده خود به منظور استفاده بهینه از محصولات باغی هر سال با فرا رسیدن خرداد که برگ های انگور پهن شده و قابل چیدن باشد اقدام به برداشت آن ها می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی ملکان یادآوری کرد: سال گذشته 300 تن برگ مو به ارزش 6 میلیارد ریال از تاکستان های این شهرستان برداشت و بیش از 95 درصد آن به نقاط مختلف کشور ارسال شد.
علیوند، ادامه داد: به علت ارزش دارویی و غذایی برگ مو و افزایش متقاضی آن در بازارهای داخلی هر سال میزان برداشت آن بیشتر می شود.
وی گفت: برداشت برگ مو علاوه بر درآمدزایی برای باغداران در هوا دهی و تابش مستقیم خورشید به خوشه های انگور و رسیدن آن تاثیر دارد.
علیوند، افزود: برداشت برگ مو برای 500 نفر به صورت مستقیم و برای 2 هزار نفر به صورت غیرمستقیم به مدت 3 ماه شغل ایجاد می کند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه برگ مو بصورت فله ای به فروش می رسد و مدت ماندگاری آن کمتر است این مدیریت آماده است به منظور احداث واحدهای تبدیلی و بسته بندی مناسب با ماندگاری طولانی تسهیلات مورد نیاز برای بخش خصوصی را فراهم کند.
هر سال با فرارسیدن تابستان برداشت برگ مو، پخت دلمه های خوشمزه توسط کدبانوهای ایرانی نیز رونق می گیرد.
به گفته کارشناسان تغذیه برگ مو سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است و در کاهش وزن و سلامتی قلب بسیار موثر است.
شهرستان ملکان با 110هزار نفر جمعیت در فاصله 155کیلومتری تبریزمرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.
خبرنگار: قادر منجمی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
7228/8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.