خانم یوسفی مختصری از زندگینامه خودتان را برای آشنایی بیشتر خوانندگان بیان کنید؟
دهم اسفند سال 1362 درتبریز متولد شدم، از دوران کودکی شیفته موسیقی بودم و ذوق و شوق خاصی نسبت به ساز پیانو داشتم. جامعه آن روز و حتی خانواده ام نظر خوشی نسبت به هنر و به خصوص موسیقی نداشتند و این امر باعث شد تا چند سالی از آمال و آرزوهایم دور بمانم ولی با وجود تمامی مشکلات و موانع سعی می کردم تا حد توان در هر قدمی که برمی دارم به هدف و علاقه شخصی خودم نزدیک تر شوم.
کار خود را در عرصه هنر در دوران نوجوانی با نقاشی شروع کردم، اوقات فراغتم را با نقاشی کردن و شعر خواندن سپری می کردم. اشعار شمس و مولانا دنیای من را زیر و زبر کرد و همزمان در دو رشته علوم تجربی و کامپیوتر مشغول تحصیل بودم و موفق به دریافت دیپلم در هر دو رشته شدم و در کنکور همان سال موفق به قبولی در رشته های میکروبیولوژی (شیراز)؛ اتاق عمل (تهران) و برنامه نویسی کامپیوتر از تبریز شدم.
علیرغم میل باطنی و علاقه شخصی خودم به رشته میکروبیولوژی به اصرار خانواده رشته کامپیوتر تبریز را برگزیدم و با رتبه اول از دانشگاه آزاد تبریز در رشته برنامه نویسی کامپیوتر فارغ التحصیل شدم و پس از فارغ التحصیلی با طیب خاطر بیشتری فعالیت های هنری خودم را در رشته موسیقی به صورت حرفه ای با مرحوم استاد فریدون پورناصح و مرحوم استاد متین دنبال کردم.
پس از آنکه افتخار شاگردی این بزرگواران را داشتم تصمیم گرفتم که تحصیلات خود را در رشته موسیقی به صورت آکادمیک دنبال کنم. در سال 2006 عازم کشور آذربایجان شدم و در کنسرواتوار 'اوزیر حاجی بی اوا' مشغول تحصیل در رشته نوازندگی پیانو شدم. برای گذران زندگی دانشجویی ام همزمان با تحصیل مشغول تدریس موسیقی و نقاشی نیز شدم و به دلیل استقبال موزه مرکزی باکو از کارهای نقاشی ام توانستم چندین نمایشگاه برگزار کنم و منبع درآمد خوبی برای گذران زندگی ام باشد. سپس با موفقیت در رشته نوازندگی پیانو از کنسرواتوار جمهوری آذربایجان در مقطع لیسانس فارغ التحصیل شدم.
در سال 2013 فوق لیسانسم رو در رشته متودولوژی، تاریخ و تعلیم شیوه های نوازندگی پیانو در دانشگاه موسیقی جمهوری آذربایجان شروع کردم و در سال 2016 با رتبه اول از دانشگاه آذربایجان فارغ التحصیل شدم و در حال حاضر هم دانشجوی دکترا در رشته موسیقی درمانی در همان دانشگاه هستم و در تبریز هم مشغول تدریس پیانو به صورت آکادمیک در آموزشگاه ها هستم. اجراهایی در دانشگاه آذربایجان و شهر تبریز داشتم و هنرجویان بسیاری را برای اجراهای کارگاهی آماده کرده ام و با تمامی سختی هایی که در این راه کشیده ام، خوشحالم که توانسته ام هنرجویان علاقه مند به موسیقی را در مسیر رسیدن به هدفهایشان یاری رسانم.
آموزش موسیقی را از چه سنی و در کجا شروع کردید؟
آموختن موسیقی را به طور حرفه ای از سن 18 سالگی و با ساز پیانو نزد مرحومه خانم پروانه اشرفی در شهر تبریزشروع کردم.
خانواده تان با ادامه این هنر مخالفتی نداشتند؟
در سنین کودکی مخالفت هایی داشتند ولی با پشتکار و علاقه ای که به ساز پیانو و موسیقی داشتم دیگه مخالفتی انجام ندادند و حالا بر عکس گذشته علاقه مندتر هم شدند و دیدگاهشون عوض شده است.
چطور شد که پیانو رو انتخاب کردید؟
یک حس درونی، همیشه ساز پیانو رو جزوی از خودم می دونستم. انگار در تاروپودم پیچیده. من عاشق سازم هستم و با سازم نفس می کشم.
پیانو، هم از بابت ظاهر و هم از نظر صدا، حالت اشرافی گری دارد و معمولا به عنوان وسیله تزیین در خانه ها قابل استفاده هست، به نظرشما علاقمندان به این ساز صرفا افراد ثروتمندی هستند؟
خوب به نظر من افراد علاقمند به ساز پیانو تنها افراد ثروتمند نیستند. چه بسا تاریخ نشان داده که اکثر موسیقیدان ها افراد فقیری بودند. ولی خوب گران بودن ساز پیانو در جامعه ما متاسفانه سدی شده برای یادگیری این ساز. به خصوص در گذشته که اکثر افراد، علاقه خودشان را نسبت به ساز پیانو در نطفه خفه می کردند ولی امروزه خوشبختانه پیانوهای دیجیتالی با قیمت مناسب تر توانسته اند تا حدودی این مشکل را حل کنند.
به عنوان دانشجوی دکترای موسیقی آیا به آهنگسازی و خوانندگی هم فکر کردید؟
خوب وقتی بصورت حرفه ای و آکادمیک به کسب تحصیلات موسیقی پرداخته میشه واحدهایی از آهنگسازی و خوانندگی هم گذرانده می شود در نتیجه فعالیت هایی هم در این زمینه انجام میشه ولی نه بصورت حرفه ای. مثلا در سال اول کنسرواتوار که در آذربایجان تحصیل می کردم در کنسرت وکاپلا در سالن رشید بهبوداوا اجرا دادیم 'یک گروه 11 نفره'. در زمینه آهنگسازی هم فکرهایی دارم که انشاالله در آینده اجرایی خواهم کرد.
چه مشکلاتی در رابطه با وضعیت نوازدگی بانوان در جامعه ما وجود دارد؟
موانع و مسائل موجود بر سر راه نوازندگان و به خصوص بانوان در جامعه، عمدتا زیاد هست. نوازندگان به خصوص خوانندگان در بیشتر مواقع حق اجرا ندارند. اجراهاشون ضبط و پخش نمیشه، در نتیجه ایجاد انگیزه، خلاقیت و نوآوری در بانوان را به حداقل می رسانند. ولی اگر من به عنوان یک زن با وجود تمامی مشکلات توانستم علاقه شخصی خودم رو دنبال کنم باور دارم که زنان سرزمین من هم می توانند.
لطفا تعریفی از موسیقی ملی؛ سنتی و عاشیق را بیان کنید؟
موسیقی ملی هویت هر ملتی رو بر اساس فرهنگ و تمدن آن کشور به نمایش می گذاره از نوازندگان موسیقی ملی ایران می‌توان از 'باربد' و 'نکیسا' نام برد. موسیقی سنتی، تاریخ و هنر، موسیقی نواحی، موسیقی بومی و اقلیمی هر ملتی است که تار و پود آن را تشکیل می دهد و شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها و آوازها می باشد که از زمان های قدیم تا به امروز در متن مردم جریان داشته است.
موسیقی عاشیق جزوی از موسیقی آذربایجانی هست. در زمان های قدیم عاشیق ها عارفان و نغمه سرایانی بودند که به صورت بداهه ساز می‌نواختند و آواز می خواندند. از وظایف عاشیق ها انتقال شفاهی فرهنگ، ترویج ارزش‌ها و سنت های فرهنگی بود.
نظرتان در خصوص کلمه مبتذل که برای موسیقی استفاده می شود چیست؟
امروزه موسیقی یکی از بحث های مهم در جامعه ماست، و وجود اختلاف سلیقه های زیاد در کشور اسلامی ما باعث شده که جوانان و بویژه جامعه موسیقی ما در این خصوص دچار سردرگمی شوند ولی به نظر من نباید به صورت تک بعدی به مسایل نگاه کرد. مبتذل بودن می تونه در تمامی حرفه ها، رشته ها و فعالیت ها و.... باشه. حال و روز موسیقی هم خارج از دیگر شاخه ها نیست تنها حساسیت بخاطر اسلامی بودن کشور بر روی اون هست چه بسا بر اساس تحقیقات به عمل آمده موسیقی در جهت اهداف درمانی، مواردی از جمله تقویت و ساماندهی سلامت روحی و جسمی افراد را به دنبال داشته است و در نتیجه عمومیت دادن واژه مبتذل به موسیقی ناشی از جهل و کوته فکری است.
نقش صدا و سیما به خصوص شبکه استانی سهند در زمینه معرفی و پخش موسیقی تا چه حد منسجم است؟
به نوبه خودم از شبکه استانی سهند بخاطر تلاش هاشون در زمینه پخش و معرفی موسیقی تشکر می کنم ولی باید قبول کنیم و در نظر بگیریم که جای خالی در این زمینه هنوز خیلی زیاد هست و به خصوص جای خالی بانوان در این زمینه محسوس تر.
شخصا چه نوع سبک موسیقی را دوست دارید؟
سبک موسیقی من کلاسیک هست.
آیا از نظر خودتان به آن چیزی که خواستید رسیده اید؟
فعلا نه. ولی تا حدودی در مسیر هدف هام هستم و این منو خوشحال میکنه.
دوست دارید جای چه کسی باشید (از هنرمندان یا مسئولان عالی رتبه)
دوست دارم جای خودم باشم نه کس دیگه. ولی هنرمندان برجسته و موفق در همه جای جهان همیشه الگوی راهم بودند.
از نظر اخلاق هنری، مهم ترین شاخص ذهنی شما چیست؟
هنر، آفرینش‌ زیبایی است. هنر، به خودی خود، اخلاق آفرین است. هنر امری است کاملا فطری و قلبی و آمیخته با وجود و هستی است. هنر، تجلی روح پویای زیبایی و کمال است. از نظر من شاخص ها از نظر اخلاق هنری شناخت، فهم، قبول و باور تواضع، انسانیت و معرفت است.
از تجربیات خودتان برای جوانانی که تازه می خواهند وارد این عرصه شوند، بگویید؟
موسیقی یک هنر والا، مقدس و بسیار سختی است. موسیقی در ذهن مان با استفاده از بخش های متعددی از مغز شکل می گیرد و با این قدرت و توانایی ناخودآگاه در ساختار موسیقی، احساسات عمیق در ارتباط با موسیقی ایجاد می شود. موسیقی محدودیت های زبان را در می نوردد و زمانی که نمی توانیم خودمان را با گفتار یا نوشتار بیان کنیم، کار موسیقی آغاز می شود. موسیقی به شما اعتماد به نفس، شخصیت، قدرت یادگیری و بیشتر از هرچیزی آرامش می بخشد. همچنین موسیقی طالب پشتکار، علاقه و صبر بسیار است.
آیا شما موسیقی درمانی را هم انجام می دهید؟ تاکنون اجرایی برای کودکان بیمار انجام دادید؟
فعلا تحقیقاتی در این زمینه انجام دادم و چند تا از مقاله هایم در نشریه علمی دانشگاه آذربایجان به چاپ رسیده. انشاالله به زودی تحقیقاتم را اجرایی خواهم کرد. امیدوارم که همکاری های لازم در این زمینه صورت بگیرد.
درزمینه نقاشی هم فعال هستید اگر در نمایشگاهی شرکت داشتید بفرمایید
بله چندین بار در کشور آذربایجان نمایشگاه نقاشی داشتم که استقبال زیادی از طرفشون شد.
به عنوان یک هنرمند موسیقی چه تعریفی از زن دارید؟
زن نقش بزرگی در اجتماع دارد. زن پرورش دهنده زنان و مردان ارجمند است. نیمی از جمعیت هر جامعه را زنان تشکیل می دهند بنابر این در توانمندی و توسعه هر جامعه نقشی تعیین کننده دارند. زنان قرن حاضر در تمام زمینه های جامعه حضور داشته و دارند؛ به گونه ای که دیگر نمی توان رد پای آنها را نادیده گرفت. در این میان، نقش زنان در عرصه های هنری نیز روز به روز در حال افزایش است. هنر امروز به واسطه تنوع، علاوه بر دارا بودن ویژگی های هنر دوران گذشته، قابلیت های جدیدی نیز دارد. نقش و حضور زنان در جامعه و فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی آنان کاملا مشهود است. زنان هنرمند طی ســالهای اخیــر، بــرای راه یافتن به جایگاه مناسب در هنر معاصر ایران تلاش بسیاری کرده اند و به تبع آن موفقیت های بسیاری را نیز بدست آورده اند.
در آخر حرفی است؟
در ابتدا سپاس از صدای زنان برای زحماتی که می کشید؛ و در آخر همان طور که می دانیم در تمام کشورهای دنیا موسیقی در تمام مدارس کشور تدریس می شود و افراد جامعه دارای حداقل سواد ابتدایی موسیقی از جمله تاریخ موسیقی، دستگاه ها، ردیف ها، گام ها و نواختن سازها می باشند. از این رو امیدوارم روزی برسد که تمام افراد کشورم همچون کشورهای دنیا دارای حداقل سواد موسیقیایی شوند تا سطح سواد علمی موسیقی و طرز دیدگاهشان افزایش یابد. ساز پیانو علاوه بر ساز تخصصی یک ساز عمومی هم می باشد که امیدوارم روزی برسد که تمام خانه ها مزین به ساز پیانو شود و بتوانند صدای خوش موسیقی رو با تمام وجود به صدا دربیاورند.
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.