به گزارش ایرنا، تصمیم های اساسی و مهم دولت مردان در بهبود خدمات سلامت محور با سه هدف اصلی محافظت از هزینه های کمرشکن نظام سلامت، عدالت در دسترسی به خدمات و ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان ها به ویژه بیمارستان های دولتی از اردیبهشت ماه سال 1393 تاکنون در آذربایجان شرقی نمود عینی یافته است.
در همین راستا اقدامات ارزنده ای در حوزه سلامت و ارتقای خدمات درمانی در آذربایجان شرقی انجام شده است که از جمله آنها می توان به ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ و نوسازی و بهسازی مراکز درمانی اشاره کرد.
انتخاب بیمارستان طالقانی تبریز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان بیمارستان برتر کشور در اجرای طرح هتلینگ نشان از همت مسئولان دانگاه علوم پزشکی تبریز در ارتقای سطح خدمات خود به شهروندان است.
مرکز آموزشی درمانی طالقانی تبریز که در محل مهمانسرای سابق راه آهن با ساختمانی غیراستاندارد به ارائه خدمت مشغول بود، با اجرای برنامه هتلینگ و بازسازی کامل آن، رتبه برتر اجرای طرح هتلینگ کشور را از آن خود کرد.
در راستای اجرای برنامه ارتقای هتلینگ بیمارستانی در طرح تحول نظام سلامت، در همه بیمارستان های آذربایجان شرقی ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی در حیطه های مختلف از قبیل فضای فیزیکی، تجهیزات پزشکی،امکانات رفاهی، سرویس های بهداشتی و تغذیه مورد اجرا، ارزیابی و پایش قرار گرفت.
اجرای هتلینگ در بخش های بستری مراکز آموزشی درمانی طالقانی، بررسی و تحقیق بیماری های پوستی باباغی، بیمارستان خاتم الانبیا میانه و بیمارستان شهدای بناب 100 درصد پیشرفت داشته است.
اجرای این طرح در بیمارستان امام خمینی (ره) عجب شیر، مرکز آموزش و درمانی علوی و بیمارستان امام خمینی (ره) اسکو، بیمارستان باقرالعلوم اهر، بیمارستان امام خمینی (ره) بناب، مرکز آموزشی درمانی شهدا، بیمارستان امام حسین (ع) هشترود و مرکز آموزشی درمانی الزهرا نیز حدود 100 درصد پیشرفت و در 13 مرکز آموزشی درمانی و بیمارستانی دیگر استان نیز بالای 80درصد پیشرفت داشته اند.
از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در راستای طرح تحول سلامت در سال جاری می توان به بهسازی و افزایش ظرفیت اورژانس های آذربایجان شرقی در دولت تدبیر و امیداشاره کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این باره به ایرنا گفت: افزایش تعداد تخت های بیمارستان امام رضا (ع) تبریز به عنوان تنها مرکز فوق تخصصی شمال غرب کشور از 600 به یکهزار تختخواب و استقرار گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این بیمارستان از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در راستای بهبود کیفیت خدمات خود به شهروندان است.
علی تقی زادیه افزود: ساخت ساختمان جدید اورژانس بیمارستان سینا و استقرار متخصص طب اورژانس در این اورژانس موجب شده ظرفیت پذیرش آن از 70 بیمار سرپایی به 150 تا 200 نفر بیمار سرپایی افزایش یابد.
وی اظهار کرد: فضای اورژانس بیمارستان الزهرای تبریز نیز دو برابر شده و از 9 به 15 تختخواب افزایش یافته و اورژانس بیمارستان کودکان تبریز نیز با مشارکت شهرداری نوسازی و یک هزار و 200 متر مربع به فضای این مرکز اضافه شده است.
وی تشریح کرد: در راستای طرح تحول سلامت همچنین21 تخت به اورژانس بیمارستان شهدا تبریز افزوده شده و یک هزار و 100 مترمربع فضای فیزیکی آن افزایش یافته است، ضمن اینکه با بازسازی اورژانس بیمارستانی شهرستان هشترود 350 متر مربع به فضای فیزیکی این مرکز اضافه شده است.
معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: اورژانس بیمارستان اهر با افزایش یک هزار و 72 متر مربعی و شهرستان بناب با یک هزار مترمربعی در حال ساخت است.
از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید می توان به توجه جدی به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد؛ در همین راستا در دولت یازدهم 24 شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده این در حالی است که تا سال 92 هیچ شرکت دانش بنیانی در این دانشگاه وجود نداشت.
بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، امسال همچنین نخستین مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور در بیمارستان شهید مدنی تبریز راه اندازی شد.
کلان شهر دو میلیون نفری تبریز به دلیل تعدد مراکز بیمارستانی و درمانی با حجم انبوهی از پسماندهای بیمارستانی مواجه است که در صورت مدیریت نادرست می تواند مشکلات بهداشی و زیست محیطی زیادی را برای آن به دنبال داشته باشد.
در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی تبریز در طی سه سال گذشته توانسته است اقدامات لازم جهت دفن اصولی پسماندهای بیمارستانی در استان انجام دهد و اکنون در تمامی بیمارستان های دولتی و غیردولتی دفن پسماند بیمارستانی انجام می شود.
با توجه به اینکه بیش از پنج هزار مطب و بیش از 800 موسسه درمانی در آذربایجان شرقی وجود دارد، دفن پسماند آن به شرکت های خصوصی جهت حمل و دفن سالم سپرده شده و تمامی مطب های پزشکی و مراکز و موسسات درمانی موظف هستند پسماند خود را تحویل شرکت های خصوصی دهند.
همچنین اقدامات خوبی در خصوص افزایش فرهنگ اهدای عضو در استان انجام شده بطوری که در سال گذشته اعضای بدن هشت بیمار مرگ مغزی و در سال جاری اعضای بدن 13 بیمار مرگ مغزی در آذربایجان شرقی اهدا شده است.
گزارش: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.