رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی روز شنبه در گفت و گویی با تشریح نتایج طرح نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) شعبه آذربایجان شرقی با عنوان «نظرسنجی از نخبگان و کارشناسان نسبت به پیامدهای روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شیوع ویروس کرونا در کلانشهر تبریز»، اظهار کرد: این نظر سنجی با نمونه آماری ۱۰۰ نفر از مسوولان، مدیران، اساتید هیات علمی دانشگاه های مختلف استان، جامعه شناسان، روانشناسان و دیگر گروه ها در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد.

 جعفر محسنی، با بیان این‌که باور به تغییر جهان پس از شیوع ویروس کرونا، در بسیاری از تحلیل‌ها و نوشته‌ها خود را نشان می‌دهد، افزود: اقدامات و تلاش‌های مختلفی برای مقابله و مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته شده است.

وی با تاکید بر این‌که در جامعه پساکرونایی تغییراتی در زندگی اجتماعی انسان ها، ساختارها و کنش‌های اجتماعی جاری آن پدید خواهد آمد و پیامدهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روانی را در پی خواهد داشت، گفت: طبق نتایج به دست آمده از این نظرسنجی، در بعد روانشناختی ۲۸.۹ درصد پاسخگویان، جامعه پساکرونایی را توام با افسردگی و ناامیدی و ۲۷.۵ درصد توام با اضطراب و استرس دانسته اند.

محسنی ادامه داد: در حوزه پیامدهای اجتماعی- فرهنگی نیز در صورت تداوم زنجیره انتقال ویروس کرونا، ۱۵ درصد از افراد جامعه دوران پسا کرونایی را توام با کاهش اعتماد اجتماعی، ۱۴.۳ درصد توام با احساس ناامنی، ۹.۳ درصد همراه با اختلافات خانوادگی، ۹ درصد توام با بی‌تفاوتی اجتماعی و ۹ درصد نیز توام با احساس تنهایی عنوان کردند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده ۱۶.۹ درصد افراد شکل گیری تفکر در مورد زندگی و نوع انسان، ۱۲.۵ درصد، مهم شدن سلامتی مردم و ۱۲.۵ درصد ارتقای آگاهی بهداشتی را از نتایج پیامدهای مثبت اجتماعی و فرهنگی شیوع ویروس  کرونا دانسته اند.

محسنی تاکید کرد: بر اساس این نظرسنجی در مورد تغییرات جامعه پساکرونایی نیز اکثریت پاسخگویان تغییر در حوزه کسب و کارها، تغییر در حوزه ارتباطات انسانی و همچنین تغییر در دید و بازدیدها و شیوه‌های ارتباط را عنوان  کرده‌اند؛ در حوزه تغییرات اقتصادی جامعه پساکرونایی نیز به افزایش تورم، افزایش بیکاری، کاهش درآمد مردم، رکود اقتصادی، کاهش فرصت‌های شغلی و کاهش قدرت خرید مردم تاکید داشتند.

وی گفت: ۵۸.۶ درصد پاسخگویان نیز معتقد بودند که طرح فاصله گذاری اجتماعی تا حدودی توسط شهروندان جدی گرفته شده است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی پاسخگویان برای برون رفت از وضعیت بحرانی شیوع ویروس کرونا نیز بیان کرد: در زمینه راهکارهای اجتماعی- فرهنگی بیشترین تاکید بر آموزش و فرهنگ سازی مردم، اطلاع رسانی دقیق، شفاف و صادقانه با مردم، اجرای طرح فاصله گذاری با الزام جدی به رعایت آن و بالا بردن روحیه مردم و آرامش دادن به آن‌ها  و همچنین خود مراقبتی بود. 

محسنی دامه داد: همچنین در زمینه راهکارهای روانی نیز بیشتر بر بالا بردن روحیه امید و آرامش و انتشار اخبار امیدوار کننده، آگاه سازی مردم، آموزش روابط مجازی و برگزاری مراسمات مجازی، ارائه خدمات مشاوره ای برای عموم مردم و شفافیت اجتماعی و فضای جامعه و رسانه‌ها تاکید شد.

وی گفت: در زمینه راهکارهای اقتصادی نیز بیشترین تاکید بر حمایت دولت و اعطای وام، رسیدگی و حمایت از مشاغل مدیریت اقتصاد، کنترل قیمت‌ها، افزایش مشاغل  خانگی و مجازی و آموزش آنها و آموزش کار در شرایط بحرانی عنوان شد.

بر اساس نتایج به دست آمده از این نظرسنجی، به ترتیب خیران محلات، کادر پزشکی، گروه‌های جهادی، مردم و پایگاه‌های بسیج نقش موثری در زمان شیوع ویروس کرونا داشته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.