به گزارش ایرنا، وقوع برخی پدیده های اجتماعی فراگیر در سطح جامعه از جمله اپیدمی ها و بیماری های با سطح واگیری بالا که زمینه ساز ایجاد محدودیت های فردی و گروهی می شود، موجب تاثیرگذاری عمیقی در جامعه به ویژه در خانواده ها می شود.

شیوع بیماری کرونا در ۲ ماه اخیر  علاوه بر ایجاد چالش بزرگ در سبد معیشتی بسیاری از خانواده ها، ارتباطات درون خانوادگی را نیز با تحولات و چالش های جدی مواجه کرده است.

ایجاد محدودیت در تردد، کاهش زمان کاری، قرنطینه های خودخواسته یا اجباری خانگی، تعطیلی برخی مشاغل و حتی بیکاری ناشی از بروز این بیماری در روزهای اخیر، به تدریج تاثیرات مخرب روانی را در خانواده های در معرض آسیب به نمایش گذاشته است.

کاهش توان درآمدی و به تبع آن ایجاد ضعف در تامین معیشت خانواده ها به دنبال تعطیلی مشاغل و بیکاری در اثر محدودیت های ناشی از بیماری کرونا، از جمله زمینه هایی است که ارتباط عاطفی بین زوج ها و نیز فرزندان را در درون برخی خانواده ها تحت تاثیر قرار داده است.

خانه نشینی نیز  یکی دیگر از تبعات قرنطینه های اجباری است که با افزایش زمان در خانه ماندن یک یا هر دو سرپرست خانواده، زمینه هایی را برای درگیری ها و چالش های عاطفی درون خانه ها ایجاد می کند.

افزایش همسر و کودک آزای از جمله پیامدهای منفی است که شیوع اپیدمی بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن در هفته های اخیر در کشورمان به دنبال داشته و این امر نیازمند ریشه یابی و کاستن از آن با روش های حمایتی یا روانی است.

رییس اداره بهزیستی مراغه به ایرنا گفت: با توجه به اجرای طرح های پیشگیری از شیوع کرونا و بروز مشکلات اقتصادی، در ۲ ماه اخیر شاهد بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی در سطح جامعه و خانواده ها بوده ایم. 

محمد جباری افزود: اسفند سال گذشته هشت مورد اختلافات خانوادگی، یک مورد فرار از منزل و ۱۷ مورد مشاوره اجتماعی در اورژانس اجتماعی مراغه به ثبت رسیده، این در حالی است که در فروردین امسال شاهد افزایش بیشتر اختلافات خانوادگی و آسیب های اجتماعی هستیم که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از پیامدهای اجتماعی شیوع کرونا بوده است.

وی اضافه کرد: در فروردین امسال نیز چهار مورد همسر آزاری، یک مورد کودک آزاری، چهار مورد اختلافات خانوادگی، سه مورد دختران در معرض آسیب، ۲۷ مورد مشاوره خانوادگی و چهار مورد اقدام به خودکشی در این اورژانس به ثبت رسیده است.

یک کارشناس اجتماعی نیز در این زمینه به ایرنا گفت: با توجه به تعطیلی برخی واحدهای صنفی و مشاغل که منجر به بیکاری برخی از افراد شده، اختلافات خانوادگی به ویژه بین والدین افزایش نگران کننده ای داشته است.

علی غلامی افزود: تشدید شرایط نابسامان اقتصادی برخی خانواده ها در اثر شیوع کرونا که بیشتر در بین خانواده های دستفروشان و برخی مشاغل آزاد و کارگران دیده می شود، عامل مهمی در بروز این چالش های درون خانوادگی است.

وی اضافه کرد: عدم توانایی این افراد برای پرداخت اجاره خانه ها، اجاره مغازه و حتی مخارج روزانه، زمینه ساز کاهش آستانه تحمل روانی در درون خانواده ها و به دنبال آن بروز اختلافات شدید خانوادگی می شود.

یکی دیگر از کارشناسان مسایل اجتماعی نیز با اشاره به بروز مشکلات اجتماعی و رفتاری در درون خانواده ها در این ایام گفت: این روزها با مهمان ناخوانده ای روبرو هستیم که آرام و قرار را از ما ربوده و همه را به قرنطینه ای اجباری مجبور کرده است.

مرتضی عظیمی افزود:  ماندن در خانه در صورتیکه تکراری و مداوم باشد، آزار دهنده خواهد بود و آمارها هم نشان می دهند این عامل بیماری زا زمینه ساز درگیری روان و به خطر افتادن آن در انسان ها نیز می شود.

وی ادامه داد: استرس، اضطراب بیش از حد، تپش قلب، پرخاشگری و بی حوصلگی ناشی از کرونا در بین اعضای خانواده ها بیشتر می شود و همین امر زمینه ساز بروز دیگر اختلافات خانوادگی و آسیب های اجتماعی ناشی از آن می شود.

وی اضافه کرد: به طور قطع، استرس و اضطراب بیش از حد سیستم ایمنی را تضعیف کرده، احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش داده و در صورت ابتلا نیز روند درمان را با خطر جدی مواجه می کند.

عظیمی افزود: در این زمان که کرونا باعث محدود شدن روابط رودرروی اجتماعی شده است، نقش فضای مجازی در زندگی مردم پررنگ تر شده، لیکن این امر نیز فرصت ها و چالش هایی را به همراه دارد که با تقویت فرصت ها و کاستن از چالش ها، می توانیم از طریق فضای مجازی بخشی از زمان را در خانه ها و خانواده ها مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: البته خواندن، دیدن و شنیدن هر خبری در این دوران نه تنها توصیه نمی شود، بلکه موجب آشفته شدن روح و روان شده و بدتر از آن نشر اخبار بی سند و به اصطلاح فیک است که می تواند تاثیرات منفی بر ذهن و روح انسان ها در این دوران سخت بگذارد.

با وجود گسترش بیماری خطرناک و همه گیر کرونا، توجه بیش از پیش به روابط عاطفی و کنترل رفتارهای اجتماعی و روانی در درون و بیرون از خانه می تواند زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی حاصل از مشکلات اقتصادی اخیر باشد.

حمایت نهادهای حمایتی و اجرای طرح ها یا تصویب بسته های حمایتی اقتصادی و معیشتی نیز برای خانواده های آسیب دیده از کرونا، می تواند مسکن و مرهمی هرچند کوتاه مدت بر زخم هایی باشد که در صورت عدم توجه به آنها، عوارض روانی و عدیده آن متوجه نسل آینده خواهد بود.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.