محمد حسن ارداقیان شامگاه سه شنبه در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه استان با معاون بهداشت و درمان سپاه صاحب الامر (عج) که با موضوع بررسی راهکارهای پیشگیری بیماری کرونا برگزار شد با بیان اینکه در حال حاضر کیت آزمایش در قزوین  نداریم،افزود: قرار است این کیت به زودی به قزوین تحویل  داده شود و در این مدت اگر  مواردی مشکوک وجود داشته باشد به انیستیتو پاستور ارسال می شود.
وی با اشاره به ایجاد جو ناآرام در فضای مجازی در خصوص کرونا،اظهار داشت: آنچه امروز در جامعه وجود دارد نگرانی از انتشار کرونا ویروس نیست بلکه بیشتر جو روانی موجود در جامعه است و بهترین کسانی که می توانند مقابل این جو بایستند رسانه ها هستند، چرا که اگر آرامش در جامعه ایجاد نشود آموزش های ما موثر نخواهد بود.
ارداقیان ادامه داد: رسانه ها باید سعی کنند در مقابل شایعاتی که با هدف برهم زدن آرامش روانی مردم ایجاد می شود بایستند که در این مسیر خوراک علمی را ما ارائه می دهیم و نوع انتشار آن با شما رسانه هاست که خوشبختانه جو رسانه ای استان قزوین در این خصوص فوق العاده مثبت و  همراه است و این یک دلگرمی برای خادمان حوزه سلامت بوده که با قوت پیش روند.
وی تصریح کرد: این جو همدلی رسانه ها و شبکه بهداشت در کمتر استانی دیده می شود و این مهم جای تقدیر دارد.
وی افزود: کار پزشکان و پرستاران در تمام شرایط ارزشمند است و این قشر در این شرایط خاص نیازمند پیامهای دلگرم کننده مردم هستند.
این مسوول در ادامه تاکید کرد: افرادی که بیماری های زمینه ای دارند باید پیشگیری بیشتری داشته باشند.
وی افزود: کرونا یک خانواده از ویروس هاست که از بیماری سرماخوردگی تا آنفلوآنزای مختلف، سارس و مرس را ایجاد می کند و این ویروس جدید با ساختاری جدید است که نوظهور و دارای ویژگی های خاص خود می باشد و دارای سرعت انتشار بالایی است و البته میزان کشندگی کمتری نسبت به سایر آنفلوآنزاها دارد. 
ارداقیان خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که مبتلا به این ویروس می شوند در حد یک استراحت در منزل بهبود می یابند و افرادی که در معرض خطر هستند یعنی کسانی که دارای بیماری های زمینه ای قلبی، عروقی، کلیوی، دیالیز، نقص سیستم ایمنی، سرطانی، مادران باردار و کسانی که ایمنی بدنی پایینی دارند در معرض خطر می باشند.
 وی اضافه کرد: علائم این بیماری با عطسه، سرفه، تب شروع می شود و شدیدترین بخش بیماری زمانی است که دچار تب شدید و تنگی نفس می شوند که ممکن است نیازمند بستری در بیمارستان شود. 
وی در خصوص استفاده از ماسک نیز گفت: ماسک را کسی باید استفاده کند که علائم سرماخوردگی دارد و یا از بیمار مبتلا به انواع بیماری های ویروسی تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا پرستاری می کند.
این مسوول تاکید کرد: استفاده از ماسک شرایطی دارد که باید رعایت شود چرا که ماسک های سه لایه سه ساعت بیشتر قابل استفاده نیست به شرط اینکه در این سه ساعت آلوده نشود و مرطوب شدن این ماسک ها خود، عامل میکروب و ابتلا به بیماری است. 
ارداقیان افزود: ویروس کرونا در هوا معلق نیست بلکه از طریق قطرات تنفسی یعنی عطسه و سرفه منتقل می شود و این ویروس در جای سرد و مرطوب بسیار فعال تر است.

وی ادانه داد: ساختار این ویروس چربی است و با شستشو بوسیله آب و مایع دستشویی از بین می رود و  اگر دسترسی به آب و مایع دستشویی وجود ندارد می توان از ژل شستشو استفاده کرد.

ارداقبان گفت: با درست کردن مایع الکلی هفتاد درصد می توان وسایل پر استفاده در منزل و محل کار را ضدعفونی کرد. 
وی با اشاره به عدم ابتلای مردم استان به این ویروس اظهار کرد: تا امروز مورد مثبتی از کرونا ویروس در قزوین منتشر نشده است. 

معاون بهداشت و درمان سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین در این نشست گفت: وظیفه تک تک ما امید افرینی، ایجاد اعتماد و آرامش  برای مردم است و  مسوولان تلاش می کنند تا مشکلات موجود را برطرف کند. 
سرهنگ‌حبیب الله سیاهکالی مرادی افزود: پیش بینی های لازم انجام شده و با ایجاد جوی آرام می توان این دوره از بیماری را با کمترین تلفات طی کرد.
وی اظهار داشت: این ویروس استان های همجوار را درگیر کرده اما با رعایت اصول بهداشتی می توان بر این ویروس غلبه و از آن پیشگیری کرد.
این مسوول تاکید کرد: هجوم مردم به مراکز داروخانه ای جهت تهیه ماسک و لوازم بهداشتی، موجب سواستفاده برخی افراد در این خصوص شده اما لازم است تا مردم آموزش ببیند و فرهنگ سازی شود که لازم نیست همه از ماسک استفاده کنند. 
سرهنگ‌سیاهکالی مرادی ادامه داد:مردم مطمئن باشند مسوولان استانی پیش بینی های لازم را انجام داده اند و هرکجا که نیاز است مطالب و اخبار موثق به مردم ارائه می شود. 
وی افزود: در بحث ایجاد آرامش و امید در جامعه همه باید بسیج شویم و  باید فرهنگ سازی شود تا مردم به پیشگیری حساسیت لازم را داشته باشند اما به شایعات توجه نکنند و اخبار را از مبادی رسمی دنبال کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.