خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی؛ کووید ۱۹، ویروس کشنده‌ای است که جهان را احاطه کرده است؛ باید در خانه ماند تا زنجیره شیوع این ویروس قطع شود.

فصل بهار از راه رسید اما روزهای بهاری با سکوت غریبی سپری می‌شود؛ برخی از مردم هم‌چنان در خانه می‌مانند اما برخی نیز شیوع این ویروس را به سخره گرفته و در سطح شهر پرسه می‌زنند.

این روزها افرادی که روزهای خود را در منازل سپری می‌کنند شاید دچار روزمرگی شده باشند اما با کمی تأمل می‌توان به این نتیجه رسید که در خانه ماندن، بهترین روش برای ریشه کن کردن کووید ۱۹ است.

دکترای روانشناسی بالینی در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: تا امروز با آمدن سال نو، آرامش به خانه‌ها می‌آمد، مردم شاد می‌شدند اما امسال به جای شادی و آرامش، استرس، ترس و وسواس، مهمان خانه‌های ایرانی و به بیانی کل دنیا شده است؛ با شیوع ویروس کرونا که به صورت اپیدمی کل دنیا را در بر گرفته است، مشکلات پزشکی، مرگ و میر و از طرفی برهم خوردن روان انسان‌ها از سایر ابعاد این قضیه می‌باشد.

روزنا اصغرنژاد ادامه می‌دهد: چه برای آنهایی که خود و عزیزانشان درگیر شده‌اند و یا عزیزانشان را از دست داده و به شیوه‌ای غیر مرسوم، به خاک سپرده‌اند و چه برای آنهایی که درگیر این مشکل نبوده ولی هر لحظه شاهد اخبار و حوادث ناگوار اطرافشان هستند.

آغاز وسواس‌های فکری و عملی

او توضیح می‌دهد: مشکل از اینجا شروع می‌شود؛ اضطراب، دلشوره، ترس و وسواس‌های فکری و عملی (شست و شو) و نشخوارهای فکری آغاز می‌شود؛ متأسفانه حتی بعد از اتمام دوره ویروس کرونا شاهد بیماری‌های جسمی و روانی زیادی خواهیم بود. بیماری‌های گوارشی، روانی و مسمومیت با مواد بهداشتی و هم چنین بیماری‌هایی همانند MS ، لیکن پلان که همبستگی مستقیم با سیستم عصبی- روانی دارند و یا بیماری‌های روانی مثل وسواس و هیپوکندریا.

هیجان‌های منفی و رفتار والدین با کودکان که به علت ترس از بیماری فرزندان، به کرار تذکر می‌دهند

اصغرنژاد می‌گوید: در این میان، هیجان‌های منفی و رفتار والدین با کودکان که به علت ترس از بیماری فرزندان، به کرار تذکر می‌دهند و یا خود کودکان نیز به دلیل ترس از اوضاع، شاهد بر رفتار سایر اعضای خانواده نیز هستند؛ بدین گونه طرح‌واره‌های کودکان نسبت به دنیا و محیط اطراف و حتی خودشان، منفی شکل خواهد گرفت. بدبینانه به دنیا نگاه کرده و مفاهیم زندگی نیز رو به منفی خواهد رفت و به این ترتیب کودکان در برخورد و تعاملات اجتماعی با دیگران با مشکل روبرو خواهند شد.

کنترل هیجانات و افکار منفی

وی بیان می‌کند: در نهایت از لحاظ روانی به عنوان روانشناس بالینی توصیه دارم که با کنترل هیجانات و افکار منفی، رعایت نکات بهداشتی، تمرین‌های تنفسی برای کاهش اضطراب و هم چنین تمرین مراقبه ریلکسیشن، سعی در ایجاد آرامش در فضای خانه داشته باشند و به جای تمرکز به اوضاع منفی با ایجاد فعالیت‌های سرگرم کننده در منزل بمانند و این روزگار را سپری کنند.

قوی نگه داشتن بدن از لحاظ روانی

توصیه می‌شود شب‌ها زود بخوابید چرا که بر هم خوردن هورمون‌های خواب، زمینه ساز بر هم خوردن ریتم بدن و افسردگی خواهد شد، این را یک روانشناس بالینی به خبرنگار مهر می‌گوید و ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه این ویروس، افرادی را بیشتر درگیر می‌سازد که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند و افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی در بیشتر مواقع دچار ضعف‌های تنفسی می‌شوند که این دقیقاً همان عضوی است که این ویروس نیز همین قسمت را درگیر می‌کند.

شب‌ها زود بخوابید چرا که بر هم خوردن هورمون‌های خواب، زمینه ساز بر هم خوردن ریتم بدن و افسردگی خواهد شد

وی در پایان اضافه می‌کند: برای مقابله با این ویروس، بدن نیز باید از لحاظ روانی قوی باشد؛ با تفکر مثبت منتظر روزهای خوب بوده و برای تمام ساعت‌های روز برنامه ریزی داشته باشیم برنامه‌ای حاوی مطالعه، بازی، سرگرمی، آشپزی جدید و متنوع، اتمام کارهای ناتمام و کاردستی.

استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: در روایات قرآنی در اسلام، توکل به معنای توکل بر خداوند و توسل نیز به وسیله دعاهای اهل بیت می‌باشد؛ مردم در چنین موقعیت‌های جدی که امتحان و بلای الهی است باید به خداوند توکل کنند که راه این توکل، توسل به ائمه اطهار است.

مجتبی نظری ادامه می‌دهد: مردم بنا بر سفارشات دینی باید دستورات بهداشتی را رعایت کنند؛ قرار گرفتن در ماه مبارک شعبان، فرصتی است تا مردم مناجات شعبانیه را قرائت کرده و تا حد امکان به دستورات دینی نیز عمل کرده و صدقه بپردازند.

توسل بر ائمه اطهار

وی بیان می‌کند: توکل بر خدا با توسل بر ائمه اطهار، بهترین راه در کنار اقدامات بهداشتی است؛ اکنون چند روزی به روز سیزده بدر باقی نمانده اگر مردم رعایت نکنند و در این روز بیرون بروند، موج دوم کرونا وارد خواهد شد؛ مردم باید در روز سیزده بدر بیرون نروند و به مسائل دینی و مناجات شعبانیه نیز به شرط نبود تجمعات، توجه ویژه داشته باشند.

ضدعفونی و کمک به خانواده‌های کم بضاعت توسط هیأت

نظری به خبرنگار مهر می‌گوید: ستاد پشتیبانی مدافعان سلامت تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی و امام جمعه کلانشهر تبریز ایجاد شده و به دلیل آسیب زا بودن تجمع و به دستورات ستاد مقابله با کرونا که هیأت تعطیل هستند اما افراد هیأت با ضدعفونی و اختصاص دادن هزینه‌های نذورات به خانواده‌های کم بضاعت، فعال هستند.

ان مع العسر یسرا، همانا پس از هر سختی آسانی است. توکل کردن و توسل به ائمه اطهار، رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه، قوی کردن بدن از لحاظ روانی می‌تواند در ریشه کن کردن این ویروس مؤثر باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.