علی مدبر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بهسازی و ساماندهی بازار تاریخی تبریز با اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی در حالی آغاز شده است که طی دو سال اخیر  ۲۰ هزار متر مربع از این بازار کف‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه  بهسازی تیمچه‌ها، سراها، دالان‌ها و بازارچه‌های مختلف بازار تاریخی تبریز با عملیات مختلف ساماندهی توسط شهرداری تبریز و با مشارکت اصناف این بازار کهن آغاز شده است، اظهار داشت: شهرداری منطقه ۸ در سال های اخیر عملیات سنگفرش و جداره سازی بازار را در بیشتر محورهای اصلی و فرعی آغاز کرده و هم اکنون شاهد پیشرفت مناسب پروژه های ساماندهی بازار هستیم.

مدبر اضافه کرد: اصلاح کف سازی های بازار از ابتدای سال گذشته با کف سازی سرای صاحب دیوان و بازار طلافروشان امیر با مجموع متراژ یک هزار و ۲۰۰ مترمربع با همیاری اصناف و کسبه این مجموعه ها آغاز شد و سپس کف سازی بازار بزازان و بازار دباغ خانه با مجموع با متراژ ۲ هزار مترمربع ادامه یافت.

وی گفت: بازار قیزبستی و مسیر چهار قبر و سرای حاج حسین قدیم نیز با مجموع ۲ هزار و ۲۶۰ متر مربع طی سال ۹۷ کف سازی شده است.

مدبر با بیان اینکه فاز دوم کف‌سازی بازار بزرگ تبریز از اسفند پارسال با کف سازی بازار صادقیه، یمن دوزان، دلاله زن بزرگ، دبه خانه، ورودی مظفریه و بازار کلاهدوزان با مجموع سه هزار و ۲۵۰ متر مربع به اتمام رسید، افزود: این طرح با کف‌سازی سرای میرزامهدی و محدوده بازار تبریز به متراژ یک هزار و ۱۸۵ مترمربع در سال جاری نیز ادامه یافت.

وی فاز سوم کف سازی بازار بزرگ تبریز را مربوط به کف سازی سه هزار و ۳۴۰ متر مربع  راسته بازار جدید، سرای جعفریه، دلاله زن کوچک و شریف العلما، تیمچه مجیدیه و یخچال، بازار شهیدی، معبر العلما، و بازار صفی دانست و گفت: فاز سوم  در بازار سیگار فروشان و پشت بازار امیر، بازار کفاشان، بازار صفی و دیک‌باشی هم اکنون در حال انجام است.

شهردار منطقه ۸ تبریز با اشاره به اینکه متاسفانه در گذشته کف‌سازی اکثر معابر بازار تبریز با آسفالت انجام شده است، یادآوری کرد: این نوع کف سازی موجب انتقال رطوبت کف به ستون ها، طاق ها و آسیب زدن بر بافت آجری بازار می‌ شد و با ارزش تاریخی این مجموعه عظیم به هیچ عنوان همخوانی نداشت.

مدبر اظهار داشت: در کف سازی بازار تبریز از سنگ اسپراخون استفاده شده است که با توجه به بومی بودن این نوع سنگ، دارای مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما است و همخوانی خوبی با بافت تاریخی بازار تاریخی دارد.

به گزارش ایرنا، بازار تاریخی تبریز که پیشینه آن  دست کم به هزار سال پیش باز می گردد، با مساحتی نزدیک به ۲۷ هکتار به عنوان یک بلوک شهری و کامل ترین سازمان­ اجتماعی در بازارهای ایران، در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۳۴۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این بازار با حدود یک کیلومتر مربع مساحت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان به‌ شمار می‌رود که از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته‌ و پیش‌تر به جهت قرار گرفتن تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده‌ است.

بازار تاریخی تبریز در حال حاضر با داشتن حدود ۵ هزار و ۵۰۰  باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌ بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به‌ عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌ شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.