آرتاشس تومانیان شامگاه چهارشنبه در نشست با تجار و بازرگانان آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز، اظهار کرد: سیاست اقتصادی ارمنستان به صورت اقتصاد آزاد است و فعالیت اقتصادی در اختیار بخش خصوصی و تحولات جدید اقتصادی این کشور در راستای همین سیاست است. 

وی افزود: ارمنستان تلاش می کند در روابط اقتصادی و حمایت از تجار و بازرگانان در حد استانداردهای جهانی حرکت کند و ثبت شرکت ها، تملک اموال منقول و غیرمنقول و خدمات بانکی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تومانیان با تقدیر از مسئولان اتاق بازرگانی تبریز به خاطر ایجاد شرایط برای دیدار با فعالان تجاری آذربایجان شرقی، ادامه داد: ارمنستان علاقمند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آذربایجان شرقی است. 

وی اعلام کرد: ارمنستان آماده همکاری در زمینه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی، جواهر سازی و طلاسازی، خدمات فنی و مهندسی، انرژی های تجدید پذیر، داروسازی، گردشگری، هتل داری و انرژی برق و گاز با ایران است.

رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار گفت: دیدار فعالان اقتصادی با سفیر ارمنستان موجب رفع برخی مشکلات ۲ جانبه و توسعه بیشتر روابط بین ۲ کشور می شود. 

یونس ژائله با اشاره به دعوت استاندار آذربایجان شرقی از سفیر ارمنستان در تهران برای سفر به تبریز در جهت گسترش روابط ۲ جانبه، افزود: تجارت بین دو ۲ کشور نیاز به تسهیل دارد. 

در این نشست همچنین فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی متعارف شدن تعرفه حمل و نقل ترانزیتی بین ایران و ارمنستان، رفع مشکلات گمرکی و تسهیل در تجارت به این کشور را خواستار شدند. 

سفیر ارمنستان در پایان این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد آلودگی رود ارس اظهار داشت که از حوزه کاری من خارج است. 

وی صبح امروز نیز درباره نگرانی استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر آلودگی رود ارس از طرف ارمنستان سکوت کرد.

نگرانی از آلودگی آب ارس به دلیل ریختن پساب از خاک ارمنستان در سال های گذشته یکی از نگرانی ها و دل مشغولی‌های اصلی مردم و مسوولان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل بوده است؛ امری که به رغم تلاش سازمان‌های مسوول همچنان دغدغه شهروندان خطه شمال غرب ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا، دغدغه آلودگی آب ارس، فارغ از نگاه های دیپلماتیک و مصلحت گرایانه، چالش مهمی برای افکار عمومی، نمایندگان مجلس، نهادهای مسوول و رسانه ها از اواسط دهه ۱۳۸۰ تا به امروز بوده است؛ هر چند در اغلب موارد، مطالب منتشر شده در رسانه ها مبنی بر آلوده بودن ارس، از سوی سازمان های مسوول با استدلال های سطحی و تقلیل گرایانه رد شده است، اما سوال اینجاست که چرا افکار عمومی در این مدت از پاسخ نهادهای مرتبط اقناع نشده است. 

حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان نیز در سفر هفته گذشته خود به آذربایجان شرقی بر لزوم حل معضل آلودگی ارس تاکید کرد.

رودخانه ارس با ۱۰۷۰ کیلومتر طول از مهم ترین رودخانه های دایمی ایران است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.