به گزارش ایرنا، امروزبیستم شهریور، سالروز شهادت آیت الله مدنی است که در چنین روزی به سال ۱۳۶۰ هنگام اقامه نماز جمعه تبریز توسط منافقان کوردل به شهادت رسید تا امام خمینی (ره) در پیام تسلیت خود به این مناسبت، تصریح کنند: "سید بزرگوار و عالم عادل عالیقدر و معلم اخلاق و معنویات، حجت الاسلام و المسلمین، شهید عظیم الشأن مرحوم حاج سیداسد الله مدنی- رضوان الله علیه- همچون جد بزرگوارش در محراب عبادت به دست منافقی شقی به شهادت رسید؛ اگر با به شهادت رسیدن مولای متقیان اسلام محو و مسلمانان نابود شدند، شهادت امثال فرزند عزیزش شهید مدنی هم آرزوی منافقان را برآورده خواهد کرد".

هرچند شهادت آیت الله مدنی، زخمی بزرگ بر پیکر اسلام و انقلاب اسلامی وارد کرد، اما همچنان که حیات پرفروغ این عالم ربانی برای مردم آذربایجان و ایران سراسر منشاء خدمات و خیر بود، شهادتش نیز موجب تداوم, تثبیت و صلابت بیش از پیش انقلاب اسلامی در ان سال های پرفراز و فرود شد.

آیت الله سید اسدالله مدنی به سال ۱۲۹۳ هجری شمسی در یکی از روستاهای شهرستان آذرشهر در آذربایجان شرقی متولد شد.

وی در آغاز نوجوانی به قم عزیمت کرد و پس از گذراندن دروس مقدماتی، چهار سال به تحصیل فقه و اصول در محضر امام خمینی (ره) مشغول شد، سپس پنج سال بعد به نجف اشرف عزیمت کرد و هم زمان به تحصیل و تدریس پرداخت و در جلسات دروس آیات عظام سید عبدالهادی شیرازی، سیدمحسن حکیم و حاج سیدابوالقاسم خویی به قصد تحصیل شرکت و ضمن تحصیل روزانه چندین جلسه درس، از کفایه، رسایل، مکاسب و لمعه را برای شاگردان خود تدریس می کرد.

آیت الله مدنی اولین کسی بود که در جریان حوادث سال ۱۳۴۲ در نجف، از امام تبعیت کرد و در انتشار اعلامیه آیت الله حکیم به همین مناسبت نقش به سزایی داشت.

این شهید والامقام در جریان تشکیل مجلس اول خبرگان از سوی مردم همدان انتخاب شد و پس از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی که امام جمعه تبریز بود، از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نماینده امام و امام جمعه تبریز منصوب شد.

آیت الله مدنی مقارن ساعت ۱ و ۴۰ دقیقه بعد از ظهر ۲۰ شهریور هنگامی که بعد از اتمام نماز جمعه ایستاده بود و یکی از روحانیون تبریز مشغول سخنرانی بود، توسط شخص ناشناسی که به بهانه پرسش به طرف او رفت و تظاهر به آغوش گرفتن ایشان می کرد، با انفجار نارنجک، ترور شد.

بنا به گفته شاهدان عینی در این لحظه، دو انفجار متوالی هم روی می دهد که متعاقب آن شهید مدنی روی زمین می افتد و چندین نفر هم مجروح می شوند، ضارب خود نیز متلاشی می شود و در این حادثه غم بار حدود ۳۰ نفر هم مجروح می شوند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به فضیلت های اخلاقی و اجتماعی دومین شهید محراب، اظهار داشت: این شهید والامقام، فقیه با بصیرت و زمان شناسی بود که شهادتش منجر به عزت اسلام و انقلاب شد.

حجت الاسلام والمسلین محمدعلی آل هاشم با بیان اینکه آیت الله شهید مدنی عاشق ولایت و ذوب در امام راحل (ره) و از سال های نخستین نهضت اسلامی تا پیروزی انقلاب اسلامی همواره مجاهدی نستوه و خستگی ناپذیر بود، گفت: بدون تردید شهادت وی عزت، سربلندی، صلابت و تثبیت نظام جمهوری اسلامی را منجر شد.

وی با بیان اینکه دین خداوند را می توان به وسیله زبان، مال و جان یاری کرد، یادآوری کرد: شهید مدنی جزو کسانی بود که با بذل جان خود در راه اسلام سبب عزت و ترویج دین خدا شد.

آل هاشم از شهید مدنی به عنوان فقیهی ساده زیست و مردم دار یاد کرد که به عنوان الگو و سرمشق روحانیت، مسیر چگونه رفتار کردن با مردم را برای روحانیت ترسیم کرد و در طول سال های ابتدائی انقلاب اسلامی، فقرا و مستضعفان، خانه او را پناهگاه خود می دانستند.

وی زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای دوران انقلاب و دفاع مقدس را بهترین راهکار مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان دانست و با اشاره به اینکه مهمترین تهدید کنونی علیه نظام جمهوری اسلامی هجمه فرهنگی است، گفت: وظیفه نیروهای حزب اللهی در حال حاضر بسیار سنگین و مهم است چرا که دشمن قدرت ورود به میدان جنگ سخت را ندارد و از طریق جنگ فرهنگی وارد میدان نبرد شده است.

امام جمعه تبریز، هدف دشمن از تهدید فرهنگی علیه نظام را گرفتن جوانان و نوجوانان از سر سفره نظام اسلامی دانست و افزود: امروز دیگر برنامه های فرهنگی سنتی برای مقابله با چنین تهدیداتی جوابگو نیست و باید با ایده هایی نو، دین را به جوانان و نوجوان معرفی کرد.

آل هاشم ادامه داد: یکی از بهترین و موثرترین راهکارها برای مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان تبیین و تشریح تاریخ انقلاب اسلامی است که شناساندن شهدایی همچون آیت الله مدنی و بیان زوایای پیدا و پنهان زندگی چنین شخصیت هایی باید جزو اولویت ها باشد.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق تبریز نیز با اشاره به اینکه شهید آیت الله مدنی جزو ابرار و اولیاء الله بود، گفت: آیت الله مدنی علاوه بر مقام علمی و فقهی بسیار بالا، از لحاظ زهد، تقوا و معنویت نیز دارای مدارج بسیار بالایی بود که شخصیت آن بزرگوار را در نظام اسلامی برجسته تر می کرد.

آیت الله محسن مجتهدشبستری اظهار داشت: این شهید راه اسلام و قرآن، فقیهی ساده زیست بود که سال ها برای پیروزی نهایی انقلاب اسلامی مبارزه کرد و بارها در این مسیر تبعید شد که این موضوع نشان دهنده روحیه حماسی و شجاعت ایشان بود.

وی با بیان اینکه شهادت توفیق الهی برای اولیای خداست که باب آن برای بندگان ویژه و صلحا گشوده می شود، یادآوری کرد: تجلیل از مقام شهید آیت الله مدنی در حقیقت قدردانی از فضایل اخلاقی است و باید در سطح جامعه ترویج و گسترش یابد.

مجتهدشبستری با تاکید بر اینکه آیت الله شهید مدنی از پیروان واقعی امام خمینی(ره) بود، افزود: این عالم مجاهد به مصداق سخن شهید آیت الله سیدمحمد باقر صدر، ذوب شده در امام خمینی(ره) بود همانگونه که امام راحل(ره) در اسلام ذوب شده بود.

وی شهادت آیت الله مدنی در محراب نماز را نشانه‌ای از عظمت شخصیت این عالم انقلابی عنوان و اضافه کرد: حیف است که چنین انسان‌هایی به مرگ طبیعی از دنیا بروند و اجر و مزد رسالت و جهاد این گونه انسان‌ها ایجاب می‌کند که با شهادت از دنیا بروند.

امام جمعه سابق تبریز ادامه داد: شهید مدنی از امتیاز علم، تقوا و جهاد برخوردار بود و از نظر علمی، شخص صاحب نظر و دارای معلومات بالای حوزوی بود؛ آن عالم وارسته همچنین معلم تقوا، اخلاق و مجاهد در راه خدا و نیز از فضلا و طلاب انقلابی بود که برای حمایت از مجاهدان در راه خدا بخش زیادی از کتاب های خود را برای کمک به شهید نواب صفوی فروخت تا مقدمات این جهاد را فراهم سازد.

مجتهدشبستری گفت: شهید مدنی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همانند سرباز اسلام همیشه با افکار و اندیشه‌های انحرافی مبارزه می‌کرد و در نهضت امام خمینی (ره) هم در کنار رهبر کبیر انقلاب به روشنگری می‌پرداخت و در تقوای الهی و مبارزه با دشمنان دین و قرآن سرآمد بود.

یکی از روحانیون و فعالان فرهنگی تبریز نیز با بیان اینکه آیت الله مدنی، شهید راه اسلام و انقلاب، اسوه اخلاق برای همه مردم بود که عمر پربرکت خود را در راه حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی سپری کرد، گفت: بدون تردید نام و یاد وی برای همیشه تاریخ به عنوان دومین شهید محراب انقلاب اسلامی ماندگار خواهد بود.

حجت الاسلام حسین تقی زاده با تاکید بر اینکه ابعاد مختلف زندگی چنین شهدایی باید همواره در فضای فرهنگی و رسانه ای کشور تبیین شود، نقش رسانه ها در انتقال آثار و ارزش های دینی و انسانی نظام را بسیار مهم و موثر برشمرد و اظهار داشت: تشریح زندگی نامه و ویژگی های شخصیتی بزرگانی همچون آیت الله مدنی برای نسل جوان از سوی رسانه ها باید به نحو شایسته و مقتضی به انجام برسد.

وی از رسانه ها و مطبوعات آذربایجان شرقی درخواست کرد تا با اطلاع رسانی جامع و مفید از وقایع انقلاب و انتشار زندگی نامه های شهدای گرانقدر همچون آیت الله مدنی، نسل جوان و جدید را بیش از پیش در جریان این وقایع قرار دهند.

تقی زاده، تجدید بیعت مردم و به ویژه مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی با آرمان های امام راحل، شهدای انقلاب و شهدای محراب در آیین های بزرگداشت این شهدا را فرصتی مغتنم دانست و ادامه داد: سالروز شهادت آیت الله مدنی بهترین فرصت برای تجدید میثاق با این آرمان ها و اصول انقلاب و نظام است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت، آرامش و آسایش امروز ایران اسلامی مدیون خون پاک شهدای انقلاب و دفاع مقدس است، گفت: باید توجه کنیم که مقام و منصب های امروزی حاصل شهادت بزرگان نظام از جمله شهید مدنی است.

به گزارش ایرنا، آیت الله مدنی در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل مبارزات سیاسی چندین بار دستگیر و به شهرهای مختلف از جمله همدان تبعید شد که همین امر به دلیل فعالیت های مبارزاتی و خدماتی موجب محبوبیت وی در این شهر گردید.

در حادثه ۲۱ بهمن سال ۵۷ مردم همدان با محوریت آیت الله مدنی، ستون زرهی لشکر ۸۱ کرمانشاه را که برای سرکوب حرکت انقلابی مردم تهران، عازم پایتخت بود، متوقف کردند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت‌الله مدنی از سوی مردم همدان به نمایندگی مجلس خبرگان اول انتخاب شد، اما امام خمینی بعد از شهادت آیت‌ الله قاضی طباطبائی، امام جمعه وقت تبریز، این عالم وارسته را به سمت امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی منصوب کردند.

آیت الله مدنی در یکی از سخنرانی های خود می گوید: "من در دو موضوع نسبت به خود شک داشتم، یکی اینکه به من می گویند: سید اسدالله، آیا من واقعاً از اولاد پیامبر هستم؟ و دیگر اینکه آیا من لیاقت آن را دارم که در راه خدا شهید بشوم یا نه؟...  روزی به حرم امام حسین(ع) رفتم و در آنجا با ناله و زاری از امام خواستم که جوابم را بدهد، پس از مدتی یک شب امام (ع) را در خواب دیدم که بالای سرم آمد و دستی به سرم کشید و این جمله را فرمود: یا بُنَّی انتَ مقتولٌ (ای فرزندم کشته می شوی)".

۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.