حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم روز پنجشنبه در دیدار با جمعی از آزادگان با بیان اینکه حماسه سازی آزادگان در تاریخی ایران به هیچ عنوان فراموش شدنی نیست،  افزود: این حماسه ها زمانی بیشتر اوج گرفته و قابل تحسین است که متوجه شویم این دلاورمردی ها در خاک و خانه دشمن و زیر شلاق و شدیدترین شکنجه ها بوده است.

وی اظهار داشت: در حالی که دشمن بعثی اسرای ایرانی را در بدترین شرایط نگهداری کرده و انواع شکنجه ها را به آنها تحمیل می کرد اما آزادگان ما با صبر و ایمان مثال زدنی هیچ گاه در برابر دشمن سر خم نکرده و واکنش مثبت به دشمن نشان ندادند.

آل هاشم تجلیل و تحسین از آزادگان را تنها مختص یک روز ندانست و اضافه کرد: باید اذعان داشت که امروز این عزیزان با انواع مشکلات معیشتی، زندگی، جسمی و روحی مواجه هستند که باید در رسیدگی به مشکلات آنها تسریع شده و اینگونه نباشد که بررسی و حل مسایل آزادگان در پیچ و خم های اداری متوقف شده و مورد غفلت قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بنیاد شهید و امور ایثارگران باید تمام دستگاه های اجرایی و خدماتی در رسیدگی به حل مشکلات آزادگان پیش قدم باشند و از آنجائیکه این قشر با گذر زمان دچار کهولت سن شده و با انواع بیماری ها مواجه هستند، باید در طبابت و رسیدگی به وضع زندگی آنها اقدامات اساسی صورت بگیرد.

آل هاشم خدمات درمانی به آزادگان را از چالش های مهم و اصلی آنها برشمرد و با بیان اینکه در این حوزه خدمات چندان مناسبی به آزادگان و خانواده های آنها ارایه نمی شود، گفت: آزادگان در طول دوران اسارت خود صبر را به معنی واقعی و تمام کلمه تعریف و تفسیر کردند و با توجه به چنین جایگاهی باید دولت فکری اساسی برای رفع مشکلات آنها بکند.

وی عزت نقس آزادگان در طول دوران اسارت و پس از آزادی را نمونه ای مثال زدنی در تاریخ قلمداد و اضافه کرد: آزادگان در گام دوم انقلاب اسلامی نیز وظیفه ای خطیر و سنگین بر دوش دارند و لازم است بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، خاطرات و روایت های این قشر را جمع آوری و در قالب کتاب، فیلم و داستان به نسل جدید و جوان ارایه کنند تا بدین ترتیب فرهنگ بالای ایثار و شهادت و مقاومت در جامعه گسترش یابد.

امام جمعه تبریز با انتقاد از عده ای که اعلام می کنند ایران در جنگ تحمیلی پیروز نشد، این گونه اظهارنظرها را واهی دانست و افزود: چون دشمن برای حمله به ایران اهدافی چون از بین بردن نظام جمهوری اسلامی، تصرف بخش های از خاک کشور و احاطه به منابع نفتی ایران در در سر داشت به ایستادگی و مقاومت ملت به هیچ یک از این اهداف دست نیافت و این دلیل محکم برای پیروزی رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: این استان در طول دوران دفاع مقدس ۹ هزار و ۸۲۳ شهید، ۲۳ هزار و ۷۰۴ نفر جانباز و یک هزار و ۷۸۳ نفر آزاده  تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

عباس پورحسن با بیان اینکه از مجموع آزادگان استان ۸۶ درصد را نیروهای ارتش، ۱۳ درصد را نیروهای سپاهی و بسیجی و یک درصد را نیز سایرین تشکیل می دهد، اظهار داشت: هنگام اسارت این افراد تنها ۱.۵ درصد آنها دارای تحصیلات دانشگاهی بودند که این عدد در حال حاضر به افزون بر ۳۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: ۴۲ درصد از آزادگان آذربایجان شرقی در اردوگاه تکریت، ۳۱ درصد در اردوگاه های رومادیه، ۱۸ درصد از اردوگاه های موصل، ۷ درصد در اردوگاه های بعقوبه و ۲ درصد نیز در سایر اردوگاه های عراق نگهداری می شدند.

پورحسن از آزادگان به عنوان وارثان خون شهدای دوران دفاع مقدس یاد کرد که حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند.

۳۰۳۸/۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.