رضا استاد رحیمی روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدرشهرستان هریس ضمن ارائه آمار کلی از میزان تولید و مصرف مواد مخدر در ایران و جهان بر لزوم فرهنگ‌سازی و مقابله فرهنگی با بحران اعتیاد تاکید کرد.

وی اعلام کرد: 278 مرکز درمانی معتادان در استان وجود دارد که تاکنون 79 هزار و 678 نفر در آنها پذیرش شده اند.

وی گفت: در سال گذشته  22 هزار و 800 کارگاه آموزشی، 135 همایش پیشگیری، 501 نوع نمایشگاه برای پیشگیری از مواد مخدر در استان برگزار شد.

دبیر شورا افزود: مرکز ماده 16 هم یکی از مراکز مهم و تاثیرگذار در جمع آوری و درمان معتادان استان است که در آن 212 نفر در کارگاه بهبود یافتگان مشغول فعالیت هستند.

مشاور استاندار خاطرنشان کرد: تغییرات شکلی در ایران از جمله سطح بیسوادی، میانگین سنی، بیکاری جوانان تحصیلکرده، رشد شهرنشینی، پایین بودن رفتارهای اجتماعی و پایین بودن ارتباط درون گروهی و برون گروهی افراد جامعه به خصوص جوانان از عوامل اصلی گرایش به مواد مخدراست که بایستی در این زمینه برای پیشگیری و بالابردن سطح آگاهی سازی خانواده ها بیشتر تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کارهای فرهنگی و پیشگیری نقش بسزایی در این زمینه دارد و از ظرفیت امامان جمعه و جماعات در تبیین موضوع در خطبه ها و منابر و مساجد باید کمک گرفت تا آگاهی مردم افزایش یابد.

دبیر شورا با بیان اینکه سوداگران مواد برای رونق کار خود اقدام به تبلیغات کاذب مانند تقویت حافظه و بهبود عملکرد کاری با مصرف  قرص‌های ریتالین ، ترامادول و متادون می‌کنند، از خانواده‌ها خواست که این شعارهای تبلیغاتی را باور نکنند و با آگاهی از عواقب زیانبار مصرف اینگونه قرص‌ها و روانگردان‌ها مراقب فرزندان و جوانان خود باشند.

استاد رحیمی در پایان با اشاره به وجود 803 نوع ماده مخدر سنتی، صنعتی و روانگردان ضمن هشدار به خانواده‌ها اعلام کرد: امروزه با توسعه فضای مجازی و استفاده نادرست از آن زمینه را برای دسترسی به انواع مواد مخدر تسهیل کرده و در این مورد وظیفه همه ما توسعه و گسترش فرهنگ مبارزه با مواد مخدر در سطح جامعه است .

 فرماندار هریس در این جلسه گفت: بحث اعتیاد یک آسیب اجتماعی و خانمانسوز می باشدکه تبعات زیانباری از قبیل وقوع جرائم سرقت و جنایت برای جامعه دارد.
علیرضا خاکپور با اشاره به اینکه عمده طلاق های زوجین به علت اعتیاد می باشد که از هم گسیختگی خانواده ها را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: بیشتر افراد ناآگاهانه به اعتیاد وارد می شوند و باورهای غلط نیز در این خصوص موثر است .

فرماندارهریس ادامه داد: با وجود تمام فعالیت های دستگاه های مسوول در زمینه مبارزه با مواد مخدر ، آمار اعتیاد رو به افزایش است و با تشکیل تیم تخصصی بررسی آسیب های اجتماعی متشکل از کارشناسان بررسی علل و عوامل اعتیاد در دستور کار این تیم تخصصی قرار گرفته است.

امام جمعه هریس هم در این جلسه بــا بــیــان اینکه خانواده ها باید مراقب فــررنــدان خــود باشند، افــزود: خانواده به عنوان اساسی ترین عنصر جامعه نقش مهمی را در پیشگیری از اعتیاد ایفا می‌کند.

حجت الاسلام قهرمان احمدی اظهارداشت: اگر پدران و مادران سبک فرزند پروری را خوب یاد بگیرند، همین موضوع عامل مهمی در جلوگیری از گرایش افراد به اعتیاد به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه خانواده، مدرسه و رسانه مهمترین سنگرهای مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های ناشی از آن است، گفت: سهم مهمی از انحراف جوانان، مربوط به خلاءهای فضای مجازی و نبود برنامه غنی سازی اوقات فراغت است . 

امام جمعه هریس در بخشی از سخنان خود گفت: مبارزه با اعتیاد باید با گفتمان ملی باشد، همه در راستای پیشگیری از مواد مخدر و مبارزه با آن مسئول هستند و باید احساس وظیفه کرده و ریشه مشکلات را شناسایی و آن را رفع کنند.

حجت الاسلام احمدی کمبود عواطف و مهر و محبت را مهم‌ترین عامل گرایش جوانان به مواد مخدر دانست و گفت: امروزه بایستی جوان و نوجوان را تکریم و احترام کرد و آن‌ها را مطرح ساخت زیرا که جوان امروز با ماهواره، اینترنت، کامپیوتر و علم روز آشنا است و هر روز می‌تواند با تمام جهان ارتباط برقرار کند، جوانان امروز به محبت و عاطفه خانواده بیشتر احتیاج دارند.

امام جمعه هریس گفت: ضعف در باورها و اعتقادات مذهبی یگی دیگر از عوامل گرایش به مواد مخدر است و این وظیفه ماست تا بنیان اعتقاد خانواده را استحکام بخشیم .

شهرستان هریس با حدود 70هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد. 

/3071/7227

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.