به گزارش شنبه ایرنا، فلاح اعلام کرده است طبق دستور ویژه شهردار کلانشهر تبریز ،هماهنگی‌های لازم برای ساماندهی اساسی این گورستان با شهرداری منطقه سه انجام شده است و کل قبور این گورستان به زودی ساماندهی می‌شوند. 

وی گفته است که این گورستان متروکه به شمار میرود و طبق دستور قضایی، هیچ دفن جدیدی در آن انجام نمی‎شود. 

 مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری تبریز تشریح کرده است: در حال حاضر برنامه‌ای برای تبدیل این گورستان {امامیه} به پارک نداریم و مقرر شده است پس از هماهنگی با شهردار منطقه سه تبریز اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهیم؛ وی تاکید کرد: اگر قرار باشد که این گورستان به پارک تبدیل شود، این کار با حفظ قبور انجام می‌شود. 

 تخریب بدون کار کارشناسی گورستان های تاریخی تبریز به بهانه تبدیل آنها به بوستان های محلی از جمله پیامدهای ناگوار آغاز «تجدد آمرانه» در ایران در دوره رضاخان و نخستین قربانی آن گورستان تاریخی «گجیل» بود که در متون تاریخی از آن با عنوان مقبره العرفا یاد می شد. 

گورستان تاریخی «گجیل» در اواخر نیمه نخست ۱۳۰۰ شمسی و در زمان شهرداری محدعلی خان تربیت که خود از دانشمندان و فضلای ایران محسوب می شد، تخریب شد و این امر، آغازی بر تخریب دیگر گورستان های تاریخی تبریز بود که قدمت برخی از آنها مانند گورستان «دوه چی» به عصر آهن و مفرغ می رسید. 

در دوره پهلوی دوم نیز گورستان های تاریخی محلات تبریز پس از تخریب به مدارس و اماکن عمومی تبدیل شد که هر چند در زمان خود، اقدام مثبتی شمرده می شد، اما امروزه کارشناسان می گویند که گورستان های تاریخی، بهترین تجلی گاه تاریخ کشورمان از منظر بررسی میراث معنوی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در اعصار مختلف محسوب می شوند و در صورت تغییر کاربری، حداقل باید سنگ قبرهای شخصیت های مهم نهفته در آنها برای آگاهی آیندگان از میراث و تاریخ گذشتگاه حفظ شود. 

آنان در تبیین این ادعا به اهمیت گورستان های تاریخی شهرهای مهم جهان از قبیل پاریس و مسکو اشاره می کنند که امروزه به جاذبه گردشگری این شهرها تبدیل شده اند. 

«اهراب قبرستانی»، «آش توکن قبرستانی»، «شاوا قبرستانی»، «قوم تپه قبرستانی» و ... نمونه هایی از گورستان های تاریخی تبریز محسوب می شوند که در ۹ دهه اخیر بدون هیچ گونه کار کارشناسی، تخریب و بخش مهم از تجلی عینی و در دسترس تاریخ این کهن شهر را با خود زیر خروارها خاک دفن کردند. 

۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.