به گزارش ایرنا، محمد رضا شایقی روز چهارشنبه در نشستی با نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر با اشاره به یافته های بسیار با ارزش باستانی در کاوش های انجام شده در این روستا افزود: برای راه اندازی سایت مطالعاتی و همچنین سایت موزه در این منطقه تلاش می شود.
او از کشف جام 3 هزار ساله و مربوط به تمدن ماننایی در محل کاوش های باستانی روستای شال در روزهای گذشته خبر داد و بیان کرد: هنوز بررسی های کارشناسی این جام تمام نشده و بزودی اطلاعات لازم در این زمینه به اطلاع عموم خواهد رسید.
شایقی اظهار کرد: بدنبال کشف 99 قطعه اشیای باستانی در عملیات حفاری غیرمجاز در اواخر زمستان گذشته در این منطقه ، میراث فرهنگی استان اقدام به اجرای عملیات کاوش در آن کرد.
سرپرست تیم کاووش منطقه تاریخی شال خلخال اظهار داشت: نتیجه کاوش و تلاش کارشناسان میراث فرهنگی در این منطقه باستانی کشف 140 قطعه اشیای تاریخی جدید مربوط به دوران عصر آهن در گورستان تاریخی روستای شال است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت اشیای تاریخی کشف شده از این گورستان گفت: تعدادی از این اشیا در موزه باستان شناسی مرکز استان و به نام اشیای تاریخی شهرستان خلخال در معرض دید عموم گردشگران خارجی و داخلی قرار می گیرد.
در این نشست بشیر خالقی نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس نیز با قدردانی از فعالیت های میراث فرهنگی شهرستان در تلاش برای بازگشایی موزه تعطیل شده شهر خلخال گفت: حوزه میراث فرهنگی و گردشگری منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید همواره مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.
وی گفت: خلخال با برخورداری از تاریخ کهن و آثار تاریخی و فرهنگی بسیار ارشمند می تواند از این ظرفیت در جهت تو سعه ورونق صنعت گردشگری استفاده کند.
خلخال در جنوب اردبیل و در همسایگی استان گیلان قردار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.