به گزارش ایرنا، علی جهانگیری روز پنجشنبه در جلسه بررسی موضوع کارخانه کوه سودا مراغه که با حضور تیم علمی و تحقیقاتی و اجرایی و جمعی از مدیران دستگاه های مسوول استان در این کارخانه برگزار شد، خاطرنشان کرد: در تمامی امور سازمان های متولی و کارشناسان مربوطه را داریم و اظهارات آنها در خصوص موارد پیش آمده از گذشته تا به امروز ملاک تصمیم گیری است.
وی گفت: بعد از موارد پیش آمده از سوی این واحد در سال 1389، این کارخانه تمامی خسارت های وارده به کشاورزان و روستاهای اطراف را پرداخت کرده و با هماهنگی ها و نظارت های مداوم دستگاه های متولی بعد از اتفاقات سال 89 تاکنون گزارشی مبنی بر آلودگی منطقه در اثر فعالیت «کاوه سودا» گزارش نشده است.
وی افزود: با این اوصاف اظهارات مطرح شده در برخی رسانه ها در صورت غیرکارشناسی بودن هم نادیده گرفته نشده است و با تشکیل تیم متخصص و کارشناس از دانشگاه های تبریز، آزاد اسلامی تبریز، علوم پزشکی مراغه و پارک تحقیقاتی علمی و فناوری موارد بررسی می شود.
وی افزود: تمامی مردم حق اظهار نظر دارند ولی اظهارات غیرکارشناسی و بدون استعلام نه تنها موجب آسیب به کارخانه بلکه موجب آسیب به کل استان در تمامی زمینه ها می شود.
وی گفت: شایعه مصرف 60 درصد آب سدعلویان توسط کارخانه کاوه سودا کذب بوده و به گفته مسئولان امور آب استان و شهرستان این کارخانه از 5 درصد آب این سد استفاده می کند.
معاون استاندار گفت: اظهارات غیرکارشناسی فضای سرمایه گذاری در استان را به خطر می اندازد، از این رو نیاز است مسایل اجرایی و کارشناسی را به خود کارشناسان و دستگاه های متولی واگذار کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: کارشناسان محیط زیست به صورت مداوم پساب، پسماند و فعالیت های این شرکت را کنترل کرده و در صورت نیاز تذکرات لازم را به مسئولان شرکت ارایه می کنند.
حمید قاسمی گفت: ضوابط و قوانین محیط زیست تاثیرپذیر از اشخاص و جناح ها نیست و با توجه به قوانین موجود کل واحد های فعال در استان را رصد می کنیم.
وی با بیان اینکه همراهی فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد در این موضوع قابل تقدیر است، از تمامی مراجع علمی استان برای کمک به مجموعه محیط زیست دعوت کرد.
وی خاطرنشان کرد: موارد ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست به این واحد در رابطه با لاگُن ها و مدیریت پسماند طبق برنامه مدیریت زیست محیطی پیش می رود و گزارش های و اخبار منتشر یافته اخیر در خصوص آلایندگی های کاوه سودا از سوی اساتید دانشگاهی در حال بررسی است.
معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز گفت: حواشی مطرح شده از سوی دستگاه های مربوطه و اساتید دانشگاهی بررسی می شود و ما از مسئولان و مدیران شرکت کاوه سودا انتظار داریم کار خود را با جدیت ادامه دهند.
حمید شکری گفت: در حال حاضر کارشناسان محیط زیست نظارت های کامل، مستمر و اساسی بر روند فعالیت این شرکت دارند و مسئولان شرکت نیز بر تعهدات خود مبنی بر صیانت از محیط زیست پایبند بوده و در مواقع لزوم هشدارهای لازم از سوی محیط زیست داده می شود.
وی اضافه کرد: بررسی های کارشناسان نشان می دهد که وضعیت زیست محیطی این کارخانه روز به روز بهتر می شود و این در حالی است که برخی از افراد که در گذشته مسئولیتی در استان داشتند و در زمان مسئولیت آن ها در سال 89 شاهد اوج مشکلات زیست محیطی این کارخانه بودیم سکوت و بی توجهی را اختیار کرده بودند.
سهیل عابر به نمایندگی از تیم دانشگاهی تشکیل شده در خصوص موضوع کاوه سودا نیز در این نشست گفت: بر مبنای صحبت ها و مدارک قبلی نمی توان در مورد آلایندگی این واحد اظهار نظر علمی داشت و باید پس از نمونه برداری ها و بررسی های لازم نتیجه نهایی را اعلام کنیم.
وی گفت: در حال حاضر مستنداتی مبنی بر آلایندگی کاوه سودا وجود ندارد و نمی توان اثبات کرد که این کارخانه آلاینده است.
مدیر کارخانه «کاوه سودا» نیز گفت: کاوه سودا آلودگی زیست محیطی و حرفه ای نداشته و شوری پساب آن یک سوم شوری دریاچه ارومیه است و هر شکایتی که از این مجتمع در مورد آلودگی این واحد به مراجع مختلف از سوی افراد مختلف شده به نفع این شرکت خاتمه یافته است.
سعید حسنی اظهار داشت: اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار سالانه از سوی نهادهای متولی سنجش و نتایج آن به نهادهای مربوطه ارائه می شود.
وی افزود: همچنین آزمایش های متعددی از کارگران و کارکنان این مجتمع به صورت مستمر انجام می شود.
وی اعلام کرد: شرکت کاوه سودا بزرگترین کارخانه تولید کننده کربنات سدیم و شرکت آسافلوت بزرگترین مجموعه تولید شیشه در کشور است و بیش از 2 هزار نفر به صورت مستقیم در این مجتمع فعالیت می کنند.
حسنی به ضوابط محیط زیستی این مجتمع اشاره کرد و گفت: قبل از اینکه جواز احداث این مجتمع در سال 1383 صادر شود، استعلام های لازم انجام و مجوزهای لازم از سوی ادارات متولی صادر شده بود.
وی گفت: امور آب سالانه 4 بار و محیط زیست ماهانه یک بار پساب کارخانه را مورد پایش قرار می دهند و در گزارش های این دو نهاد هیچ نوع آلودگی گزارش نشده است و مطرح شدن خطرناک بودن پساب این واحد توهمی بیش نیست.
حسنی افزود: در زمینه هدایت و تصفیه پساب های صنعتی نیز همکاری های مطالعاتی و تحقیقاتی با شرکت های مشاوره ای بین المللی از جمله یک شرکت آلمانی در حال انجام بوده و در این ارتباط با دانشگاه های تبریز، صنعتی سهند، ارومیه و مراغه نیز همکاری داریم.
مدیر این واحد صنعتی اضافه کرد: این مجتمع شامل 5 واحد تولیدی و 20 واحد معدنی است و مواد اولیه مورد نیاز از معادن مراغه، ملکان، مهاباد، آذرشهر، بناب، عجب شیر و اسکو تامین می شود.
حسنی ادامه داد: نمک و آهک مواد اولیه شرکت کاوه سودا هستند و سالانه بیش از 500 هزار تن نمک از دریاچه ارومیه برداشت می شود، این در حالیست که در آمریکا و از دریاچه سالت لیک (saltlake) که شوری آن یک پنجم دریاچه ارومیه است سالانه 50 میلیون تن نمک برداشت می شود و اشتغالزایی آن بیش از 700 هزار نفر است.
وی با اشاره به شبکه حمل و نقل گسترده در این مجتمع ادامه داد: در زمینه حمل و نقل 800 کامیون در این مجموعه فعالیت می کنند و روزانه بیش از 100 دستگاه کامیون تولیدات کارخانه را حمل کرده و بیش از 400 دستگاه کامیون نیز مواد اولیه مورد نیاز را جابجا می کنند.
وی اضافه کرد: با راه اندازی این کارخانه و مجتمع و براساس آمار انجمن صنفی رانندگان، بیشتر کامیون داران منطقه فعال هستند و اشتغال زایی مناسبی در این بخش انجام شده است به طوری که راننده کامیون بیکاری در منطقه وجود ندارد.
حسنی همچنین به اخبار منتشر شده در خصوص آب مصرفی از سوی این کارخانه اشاره کرد و گفت: 60 میلیون مترمکعب ظرفیت سد علویان شهرستان مراغه است که از این مقدار 10 میلیون مترمکعب برای مصارف صنعتی است و سهم مجتمع کاوه سودا و آسافلوت از این رقم نیز حدود 7 میلیون مترمکعب است.
وی ادامه داد: آبیاری فضای سبز ایجاد شده در محوطه این کارخانه نیز با همین آب انجام می شود اما آب بهای مصرفی طبق تعرفه صنعتی پرداخت می شود.
حسنی افزود: در طول 2 سال اخیر با استفاده از طرح بازچرخانی آب مصرفی، بیش از 30 درصد در مصرف آب این مجتمع صرفه جویی شده است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از 350 هزار تن کربناب سدیم سالانه به عنوان مواد اولیه صنایع شوینده و شیشه در کارخانه کاوه سودا تولید می شود و آسافلوت به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیشه و آیینه کشور، محصولات تولیدی خود را به 45 کشور جهان صادر می کند.
کارخانه «کاوه سودا» در سال 1389 به دلیل شکسته شدن لاگون های تبخیری آن برای تصفیه پساب و آلایندگی ناشی از نفوذ پساب آن به منابع آب زیرزمینی، مدتی تعطیل شد.
در آن زمان گفته شد که 500 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بناب و 300 هکتار از اراضی کشاورزی مراغه به دلیل حادثه شکسته شدن لاگون های «کاوه سودا» آلوده شده است.
احتمال آلایندگی این واحد تولیدی در هفته های اخیر بار دیگر آن را در صدر اخبار رسانه های آذربایجان شرقی قرار داد.
کارخانه کاوه سودای مراغه در سال 1383 با اشتغالزایی یکهزار نفر آغاز به کار کرد تا فراهم کننده بخشی از مواد اولیه کارخانجات تولیدی شیشه، مواد شوینده و سایر واحدها باشد.
در حال حاضر بیش از 2 هزار و 40 نفر در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.
در زمینه حمل و نقل 800 کامیون در این مجموعه فعالیت می کنند و روزانه بیش از 100 دستگاه کامیون تولیدات کارخانه را حمل کرده و بیش از 400 دستگاه کامیون نیز مواد اولیه مورد نیاز را جابجا می کنند.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
9880/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.