متخصص مغز و اعصاب و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی گفت: مطالعه مستمر، ورزش، برخورداری از محیط پاک و تغذیه سالم و اجتناب از استرس‌های طولانی، از عوامل موثر در پیشگیری از آلزایمر هستند. 

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر صفا نجمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دمانس نامی کلی است که به بیماری‌های مغزی اولیه با علایم پیشرونده شناختی- رفتاری اطلاق می‌شود که آلزایمر یکی از انواع دمانس است. در واقع آلزایمرشایعترین بیماری از گروه بیماری‌های تخریبی مغزی با علایم شناختی و رفتاری است که عمدتا در سنین بالا دیده می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: آلزایمر یک نوع بیماری است که شیوع آن از هفتاد سالگی به بعد افزایش می یابد و هرچه سن بالاتر باشد شانس ابتلا به آلزایمر نیز بیشتر است الزاما هرگونه مشکلات در حافظه به معنی ابتلا به آلزایمر نیست.
 
وی اضافه کرد: علاوه بر سن بالا عوامل دیگری نیز از جمله بیماری‌های عروقی، دیابت، آلودگی‌های محیطی، استرس بخصوص استرس مزمن، بی خوابی و شب بیداری های طولانی مدت در ایجاد آلزایمر موثرند. اعتقاد بر این است که این بیماری پایه ژنتیکی دارد و افرادی که در خانواده پیشینه ابتلا به این بیماری را دارند، خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کند و باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند
   نجمی با بیان این‌که مهمترین و شایعترین علامت بیماری آلزایمر کاهش حافظه اخیر پیشرونده است، بیان کرد: فرد بیماری در ضبط و بخاطرآوردن حوادث و اطلاعات اخیر و جدید دچار مشکل می‌شود ولی در مراحل اولیه، حافظه طولانی مدت دست نخورده میماند.
 
وی همچنین تغییرات رفتاری و خلقی، مشکلات رفتاری و اختلالات خواب را از دیگر علایم این بیماری عنوان کرد.
 
وی با بیان این‌که شرح حال و معاینه توسط پزشک متخصص مهمترین اصل تشخیص این بیماری است، تصریح کرد: استفاده از انواع روش‌های تصویربرداری مغزی و آزمایش‌ها برای اطمینان از سایر بیماری‌ها، بویژه انواع درمان پذیر اختلالات حافظه لازم است.
 
این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی ادامه داد: امروزه استفاده از انواع روش‌های تصویربرداری پیشرفته و‌برخی آزمایش‌های خاص بر روی مایع مغزی نخاعی برای تشخیص دقیق بیماری و افتراق آلزایمر از سایر دمانس‌ها و حتی تشخیص بیماری قبل از ظهور علایم بالینی در دسترس است اما هنوز درمان قطعی برای آلزایمر وجود نداشته و هدف از درمان عمدتا کند کردن سیر پیشرفت بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیمار است و برای این منظور داروهای خاصی موجود است.
 
وی با اشاره به این‌که تلاش گسترده‌ای در حال حاضر برای تشخیص آلزایمر قبل از بروز علایم بالینی و جلوگیری از گسترش آن انجام می‌شود، اظهار کرد: در برخی مراکز دنیا روی روش‌های خاص درمانی نظیر استفاده از سلول‌های بنیادی و یا ترکیبات خاص موثر روی سیستم ایمنی کار می کنند ولی هنوز نتایج قطعی روشن نیست.
 
عضو انجمن‌های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی خاطرنشان کرد: از نظر درمان‌های رایج، کشورما همانند کشورهای پیشرو‌در این عرصه است ، اما از نظر امکانات نگهداری، حمایتی و نوتوانی این بیماران در کشور ما بنظر میرسد نیاز به تلاش بیشتری بوده و با افزایش سن میانگین کشورمان و افزایش جمعیت سالمندان و نیز تغییر الگوی زندگی اجتماعی و خانوادگی معتقدم لازم است توجه ویژه ای به امر مراقبت و حمایت سالمندان و مبتلایان به انواع دمانس انجام گیرد. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.